Gjorde likadant. Köpte först en risig Mazda b2600 med enkelhytt blev så nöjd med biltypen så det fick bli en lite fräschare Mitsubishi med dubbelhytt.
Det viktigaste att ha koll på är rost, rost och rost. De äldre är definitivt inte gjorda för svenskt klimat.
Nissan har på vissa årsmodeller haft stora problem med ramlager.
Det viktigaste att ha koll på är rost, rost och rost. De äldre är definitivt inte gjorda för svenskt klimat.
Nissan har på vissa årsmodeller haft stora problem med ramlager.
Angående king cab så ska du passa dig för 2,5dci med 133hk för där har du undermåliga lager! Gamla 100hästarn håller fint!
Men varför en diesel? Om du bara ska ha den som slit o slängare! King cab V6 bensin ligger till rätt kurs o då har du effekten om du har bråttom för att slänga sopor
Men varför en diesel? Om du bara ska ha den som slit o slängare! King cab V6 bensin ligger till rätt kurs o då har du effekten om du har bråttom för att slänga sopor
Jo du, hade en Chevy V6 trotjänare i många år när jag bodde i USA. Men tänkte att dieseln skull bli billigare att köra.
Verkar finnas en del Mitsubishis på marknaden, någon kommentar om denna?
Mattiaz, tack för det tipset.
Verkar finnas en del Mitsubishis på marknaden, någon kommentar om denna?
Mattiaz, tack för det tipset.
Jag kör en Mazda bt50 från 2008 som arbetsbil.
Har versionen med 1,5 hytt (självmordsdörrar till bakre sätena.)
Turbodiesel som är riktigt trevlig och drar runt 0.8 milen. Iofs 2wd versionen.
Skulle gissa att 4wd drar lite mer.
Helt okej komfort.
Har tidigare haft en L200 4wd med dubbelhytt.
Mindre flak och otroligt obekväma säten. Dom nya har lite större flak och något bekvämare säten även om det ser ut som samma bil.
Drar runt 1.2 när jag kör och ganska slö.
Vi har haft en hel del reparationer av båda modellerna.
En total havererad motor och en massa småsaker på våra Mitsubishi. 5 st i företaget.
Mazdan har haft en koppling som fick bytas samt hjullager. 3st i företaget.
Jag gillar mazdan betydligt bättre jämfört med Mitsubishin.
Är nog främst komforten i förarsätet samt bränsleförbrukningen.
Har versionen med 1,5 hytt (självmordsdörrar till bakre sätena.)
Turbodiesel som är riktigt trevlig och drar runt 0.8 milen. Iofs 2wd versionen.
Skulle gissa att 4wd drar lite mer.
Helt okej komfort.
Har tidigare haft en L200 4wd med dubbelhytt.
Mindre flak och otroligt obekväma säten. Dom nya har lite större flak och något bekvämare säten även om det ser ut som samma bil.
Drar runt 1.2 när jag kör och ganska slö.
Vi har haft en hel del reparationer av båda modellerna.
En total havererad motor och en massa småsaker på våra Mitsubishi. 5 st i företaget.
Mazdan har haft en koppling som fick bytas samt hjullager. 3st i företaget.
Jag gillar mazdan betydligt bättre jämfört med Mitsubishin.
Är nog främst komforten i förarsätet samt bränsleförbrukningen.
Blir det inte för dyrt med den höga skatten på en diesel om den bara är byggbil? När jag bytte familjebil så hade jag funderat på diesel för det ska ju vara så billigt, men med fordonsskatten på 5000:- per år (SAAB 9-5) jämfört med1600:- så får man köra ganska många mil innan det blir mer ekonomiskt.gthansson skrev:
Aj, aj…… Det visste jag inte om...
Håller på att flytta tillbaka till Sverige och har inte koll på hela skattemaskineriet!!
Fundamentalt misstag. Man är inte inställd på att bli sönderskattad Måndag till Fredag.
Jag får se på detta. Hur ligger priset per liter diesel och bensin i dagens läge?
Vitsen skull väl vara att dieseln drar mindre men är det så?
Håller på att flytta tillbaka till Sverige och har inte koll på hela skattemaskineriet!!
Fundamentalt misstag. Man är inte inställd på att bli sönderskattad Måndag till Fredag.
Jag får se på detta. Hur ligger priset per liter diesel och bensin i dagens läge?
Vitsen skull väl vara att dieseln drar mindre men är det så?
En diesel brukar ha lägre bränsleförbrukning men det kompenseras av högre skatt.gthansson skrev:
Det är så det fungerar i Sverige, på alla områden, skulle något alternativ vara billigare eller mer fördelaktigt på något annat sätt så ser Storebror Staten till att det inte blir så med skatter och regleringar.
Du glömde Lördag och Söndag.gthansson skrev:
Det har blivit bättre de sista 8 åren men det är långt ifrån bra, gäller alla områden inte bara skatter, det hela är komplext.
Vi må ha haft en borglig regering de sista 8 åren men Sverige är fortfarande ett sosseland...lite besviken på regeringen, åt båda håll sas, men sen får vi inte diskutera politik här.
Om du har registreringsnumret till en intressant bil så kan du kolla på transportstyrelsens hemsida vad skatten blir. Det är inte alla dieslar som har hög skatt och jag förstod inte riktigt systemet när jag letade efter bil senast. En tendens tycktes i alla fall vara att de som hade lägst förbrukning också hade lägre skatt vilket antyder att det finns undantag från Fotografens regel.
Regel var väl mycket sagt, funderar på om jag ska bli smickrad eller inte...?
...vissa nya bilar, ett par tre år gamla, har nån slags premie vilket ger låg skatt de första åren, men då måste man ha en större plånbok för att köpa själva bilen...jag har inte satt mig in i alla detaljer i skattesystemet, bara konstaterat att det blir dyrt att ha bil, hur man än bär sig åt.
Nej, inget politik snack här det leder ingen vart, det var en dum kommentar av mig. Vi glömmer det.
Hur år det förresten med kåpa på PickUpen?
Verkar vara väldigt vanligt i Sverige. I USA se men det sällan, och inte i Kanada heller. Antar att det år klimatet som drivet fram den användningen. Det ser lite lustigt ut från vad man vant sig med uti America.
Hur år det förresten med kåpa på PickUpen?
Verkar vara väldigt vanligt i Sverige. I USA se men det sällan, och inte i Kanada heller. Antar att det år klimatet som drivet fram den användningen. Det ser lite lustigt ut från vad man vant sig med uti America.
Dyrt att ha bil blir det hur man än gör. Även utan skatter. Jag ville mest peka på möjligheten att kolla upp skatten om man har regnumret. Min 7 år gamla Peugeot 307 diesel har 2100 i skatt. En bra bit bättre än 5000 i alla fall.
Håller själv på att kollar på pickup nu, har stort garage iochmed husköpet så det blir mycket metallskrot, avfall från trädgården, återvinning, olja etc, inte så kul att ha det i finbilen.
Med pickup kan jag även frakta hojen till skogen på andra sidan stan.
Har diesel som vardagsbil men det går bort pga skatteskillnaden, inte värt det på en extrabil som man kanske kör någon gång i veckan.
Måste det vara en fullsizepickup om du bara ska ha den som extrabil?
Jag skulle helst vilja ha en S10 eller liknande, men har inte råd i dagsläget, så funderar på en Volkswagen/skoda pickup, en sådan med eller utan kåpa kanske vore nått för dig?
Billig i inköp (5-15.000
, låg skatt, låg bränsleförbrukning, lätt att lasta och lasta av tack vare den låga höjden.
Med pickup kan jag även frakta hojen till skogen på andra sidan stan.
Har diesel som vardagsbil men det går bort pga skatteskillnaden, inte värt det på en extrabil som man kanske kör någon gång i veckan.
Måste det vara en fullsizepickup om du bara ska ha den som extrabil?
Jag skulle helst vilja ha en S10 eller liknande, men har inte råd i dagsläget, så funderar på en Volkswagen/skoda pickup, en sådan med eller utan kåpa kanske vore nått för dig?
Billig i inköp (5-15.000
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder