A
Håller på att slipa en nybyggd arbetsbänk och efter lite nötande med min Bosch slipmus insåg jag behovet av något bättre. Efter lite efterforskningar föll valet på en Bosch GEX 125 AC excenterslip. Den kom fram idag och ivrig som man är packade jag upp den och skuttade ner i källaren för att provköra. Den är såklart effektivare än slipmusen men jag tycker att den vobblar en del vid körning, inte så att den blir oanvändbar men det är ändå märkbart. Min första tanke var att jag fått ett måndagsexemplar som ska skickas tillbaka men sen började jag fundera lite, en excenterslipmaskin är ju en platta som roterar i en liten cirkel vilket kanske kan förklara vobblandet. Då detta är min första excenterslip har jag inte direkt något att jämföra med. Så, frågan är alltså om det är normalt för en excenterslip att vilja gunga runt lite vid körning?

Självklart skall den vobbla, hörs på namnet.

A
Jo det är klart att plattan ska rotera men ska hela maskinen gunga runt som om plattan skulle vara lite sned?

Självklart kan det vara något som är fel och att du fått ett måndagsexemplar men kan det vara så att du trycker för hårt och får maskinen att vobbla när du slipar? En ny maskin kan man behöva vänja sig vid. Det ska i stort sett räcka med maskinens egen tyngd eller ett m y c k e t lätt tryck för att maskinen ska avverka effektivt.

//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.