3 301 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Spånsugsrör 120 eller 140 mm
Jag skall installera spånsugsrör i mitt garage. Frågan är om det räcker med 120mm eller om jag skall gå upp till 140mm.
Lite bakgrundsinfo:
Jag skall placera spånsugen i ett hörn, spånsugen är (för närvarande) Julas variant av FM300 som har 125mm anslutning. Rören kommer att dras under taket med avstick ner till lagom höjd.
Åt en sidan skall jag dra 4 m rör med två anslutningar för 120 mm slang som skall i huvudsak användas för en Hammer rikt/plan A3-31 och en bandsåg N4400.
Åt andra sidan skall jag dra ca 3 m rör till en anslutning för 100 mm slang som kommer att användas för utsug vid pelarborren samt med en 63 mm slang till div mindre slipmaskiner.
Spånsugen och båda stora maskinerna har (ca) 120 mm anslutning. Skall jag nöja mej med att dra 120mm rör eller skall jag gå upp till 140 mm för att vara på den säkra sidan? Jag kommer självfallet bara att använda en maskin i taget.
Tack
Arne
Lite bakgrundsinfo:
Jag skall placera spånsugen i ett hörn, spånsugen är (för närvarande) Julas variant av FM300 som har 125mm anslutning. Rören kommer att dras under taket med avstick ner till lagom höjd.
Åt en sidan skall jag dra 4 m rör med två anslutningar för 120 mm slang som skall i huvudsak användas för en Hammer rikt/plan A3-31 och en bandsåg N4400.
Åt andra sidan skall jag dra ca 3 m rör till en anslutning för 100 mm slang som kommer att användas för utsug vid pelarborren samt med en 63 mm slang till div mindre slipmaskiner.
Spånsugen och båda stora maskinerna har (ca) 120 mm anslutning. Skall jag nöja mej med att dra 120mm rör eller skall jag gå upp till 140 mm för att vara på den säkra sidan? Jag kommer självfallet bara att använda en maskin i taget.
Tack
Arne
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
120 och 140 mm kan väl inte vara någon standard?
För hobbybruk duger 100, 125 och eventuellt 160 mm spirorör
protte
För hobbybruk duger 100, 125 och eventuellt 160 mm spirorör
protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Visst får du unna dig sådana rör, men har du inget roligare att lägga pengar på?
Jag tänker så här att dra riktiga spåntransportrör är super och desto större rör desto bättre. Under förutsättning att spånsugen fixar det och att maskinernas spånstos bygges om till matchande diameter.
Större diameter tar bort mera damm detta gäller vid maskinen. Är ingen vits att dra 140 och sedan strypa ner till 120 om det är det största diametern du har. Om det inte är 10 m rör du skall dra då kanske det finns en vits med det.
Om du har tex 120 nertill vid din såg och har 60 vid suvaskyddet så är 140 att föredra. Men det beror också på hur stark din spånfläkt är. Med din nuvarande kanske man skall göra så fram till sågen sedan gå ner till 120 till resten. Då bör spånsugen stå nära sågen.
Nu vet jag inte hur fläktkurvan ser ut för fm300. Bör man veta innan man dimensionerar rören. Och om jag inte minns fel så är slangen mellan fläkt och spånsäck/filter 120 mm då bör du inte använda större rör än 120 mm. Men jag tror obs tror att den fläkten klara av 140 mm om du byter slangen mellan fläkt och säcken och bygger om slanginfästningarna.
Så här tänker jag att om du har spånsug stående inne i snickeriet med original filterstrumpa och köper transfer rör är lite som att köpa formel 1 däck till en bubbla och tro att man kan hänga med dom stora killarna.
För även om spånet åker bra i dina rör och inte kan fastna i dom så är det fortfarande lika dammigt i din verkstad. Och så som jag tänker är det dammet som skall bort det bör vara prio ett.tänker jag. Efter som bovarna är filterstrumpan som släpper igenom allt damm och 100 mm rör tar inte bort dammet på sin höjd 95% av spånen.
Om din vision är att får renare verkstad dvs mindre damm så räcker det tyvärr inte med att bara skaffa transfer rör du måste göra vid resten också. Bättre filter och större spånstosar vid maskinerna. Man måst bygga om dom till min 120mm.
Men är ditt mål är att slippa dra spånsugen fram och till baka och koppla in den vid respektive maskin så absolut skaffa transfer rör.
Men det finns billigare alternativ om pengar är ett problem. Tex spirorör, eller avloppsrör men det blir mera jobb med det. Fast med stor sannolikhet samma resultat beroende på hur man designar sitt system.
Du skriver för närvarande så jag gissar att du tänker byta spånsugen i framtiden. Vad tänker du skaffa då.
Större diameter tar bort mera damm detta gäller vid maskinen. Är ingen vits att dra 140 och sedan strypa ner till 120 om det är det största diametern du har. Om det inte är 10 m rör du skall dra då kanske det finns en vits med det.
Om du har tex 120 nertill vid din såg och har 60 vid suvaskyddet så är 140 att föredra. Men det beror också på hur stark din spånfläkt är. Med din nuvarande kanske man skall göra så fram till sågen sedan gå ner till 120 till resten. Då bör spånsugen stå nära sågen.
Nu vet jag inte hur fläktkurvan ser ut för fm300. Bör man veta innan man dimensionerar rören. Och om jag inte minns fel så är slangen mellan fläkt och spånsäck/filter 120 mm då bör du inte använda större rör än 120 mm. Men jag tror obs tror att den fläkten klara av 140 mm om du byter slangen mellan fläkt och säcken och bygger om slanginfästningarna.
Så här tänker jag att om du har spånsug stående inne i snickeriet med original filterstrumpa och köper transfer rör är lite som att köpa formel 1 däck till en bubbla och tro att man kan hänga med dom stora killarna.
För även om spånet åker bra i dina rör och inte kan fastna i dom så är det fortfarande lika dammigt i din verkstad. Och så som jag tänker är det dammet som skall bort det bör vara prio ett.tänker jag. Efter som bovarna är filterstrumpan som släpper igenom allt damm och 100 mm rör tar inte bort dammet på sin höjd 95% av spånen.
Om din vision är att får renare verkstad dvs mindre damm så räcker det tyvärr inte med att bara skaffa transfer rör du måste göra vid resten också. Bättre filter och större spånstosar vid maskinerna. Man måst bygga om dom till min 120mm.
Men är ditt mål är att slippa dra spånsugen fram och till baka och koppla in den vid respektive maskin så absolut skaffa transfer rör.
Men det finns billigare alternativ om pengar är ett problem. Tex spirorör, eller avloppsrör men det blir mera jobb med det. Fast med stor sannolikhet samma resultat beroende på hur man designar sitt system.
Du skriver för närvarande så jag gissar att du tänker byta spånsugen i framtiden. Vad tänker du skaffa då.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag vill naturligvis minimera mängden damm men också slippa dra fram spånsugen varje gång.
Det bästa kanske är att köra 120mm rör och sedan skaffa ett patronfilter till spånsugen. Helst skulle jag vilja bygga om den till två-steg genom att ha en cyklon före.
Pär h skrev mycket om "sågen" som den viktigaste när det gäller utsug. Jag har idag en DW744 som inte har 63mm utsug + ca 35 mm i klingskyddet, då borde en 120mm räcka långt. Önskedrömmen när det gäller såg är en Hammer K3 som har 120mm + 50mm utsug. Ett argument för att använda 140mm rör är att förbereda för detta.
Det bästa kanske är att köra 120mm rör och sedan skaffa ett patronfilter till spånsugen. Helst skulle jag vilja bygga om den till två-steg genom att ha en cyklon före.
Pär h skrev mycket om "sågen" som den viktigaste när det gäller utsug. Jag har idag en DW744 som inte har 63mm utsug + ca 35 mm i klingskyddet, då borde en 120mm räcka långt. Önskedrömmen när det gäller såg är en Hammer K3 som har 120mm + 50mm utsug. Ett argument för att använda 140mm rör är att förbereda för detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden