Har precis byggt en Thien baffle cyclon kopplad till en Harald Nyborg spånsug. Kul bygge och separationen funkar utmärkt. Har kört så mycket att säcken skulle varit halvfylld, nu är det ungefär en tesked spån i den. Blir lite damm i filtret men ingenting mot innan.
Har inte mätt hur mycket flöde man tappar men det är nog en del.

ClasseClas
SnickareHobb skrev:
Det var lite billigare. Dock är insugen 125 mm på den i stället för 150 mm som på originalet. Men det var ju stor prisskillnad!

Kollar även lite på Thien baffle som man kan bygga själv. Verkar dock som man tappar ca 35-40% av sugeffekten. Men ska läsa på lite mer. Man tappar ju en del även med cyklon.
Det finns en Dust Deputy för 0.5 - 3 hk sugar som har insug 125 mm. Sen finns det en XL för 3-5 hk sugar med insug 150 mm. Min kopia motsvarar den mindre DD och matchar min spånsug. Jag skrev visst lite fel i tidigare inlägg. Sen använder jag 110 mm avloppsrör så 125 mm inlopp funkar ok.

Redigerat:
Jag ska testa bygga en Thien baffle till att börja med så får jag se om jag känner mig nöjd eller inte.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Det bästa sättet att jämföra olika spånsugar är att kolla diametern på fläkthjulet. In och utlopp bör ha samma area. (Där kan man "fuska" har man mindre på en sug och större på en annan eller olika storlekar på in och utlopp,fast samma impeller diameter så blir det olika volymer) För att se teoretisk prestandan på olika eller till synes lika dana spånsugar. Tänker på alla dessa brandade spånsugar man ser på div ställen som ser lika dana ut fast har olika namn.

S
pär h skrev:
Det bästa sättet att jämföra olika spånsugar är att kolla diametern på fläkthjulet. In och utlopp bör ha samma area.
Undra hur det ser ut på Felders AF16 och AF22 spånsugar?

Fråga. Har ni några bra förslag på tunna att använda vid bygge av en Thien Baffle (eller Super Dust deputy)?

Jag hade bestämt mig för att beställa en Brute-soptunna, som många verkar använda. Såg dock denna video nyss:
https://www.youtube.com/watch?v=NB9kc9pWJp0

Hans Brute-soptunna kollapsade helt av undertrycket.

Det han använde i stället var en "refinishing barrel". Om jag fattar det rätt är det någon tunna som lackeringsfirmorna har (för lack eller färg?). Han fick den gratis för dom ville bara bli av med tunnorna.

Något bra förslag?

Mina tidigare funderingar var:

1. Soptunna i metall
Exempelvis:
http://www.tingstad.se/product/11823

Kostar dock över en tusenlapp. Vet ej heller om den står emot undertrycket.

2. 120 liters stålfat:
http://www.denios.se/shop/stalfat-m...gt-lackerat-utvandigt-med-un-godkannande.html

Kostar 1500 + frakt.

3. 160 liters Brute-soptunna (44 gallon):
https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/tunnor/tunna-brute-1665-liter-gra/

Kostar 1405 kr inklusive frakt

4. 120-liters Brute (32 gallon):
https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/tunnor/tunna-brute-1211-liter-gra/

Kostar 973 kr inklusive frakt

5. Oljefat:
Borde att gå att få tag i på någon bilverkstad. Dock väger dom väl en del? Och så är det nog en del jobb att få till en fin överkant efter att man sågat bort locket. Det bör ju vara en slät kant, dels så man inte skär sig, men också för att få en tät anslutning.

Pris? Gratis - 500 kr kanske?

Andra förslag?

Redigerat:
På den tiden jag körde med köpt tunna (nu har jag en egenbyggt i plywood) så hade jag en stor blomkruka. Vi pratar STOR alltså. Tjock plast (typ 5-6mm) och inte några tecken på kollaps. Locket får man göra själv om man går på den lösningen. Dom där blomkrukorna är dock inte gratis, runt 400 tror jag min kostade.

Ola C skrev:
På den tiden jag körde med köpt tunna (nu har jag en egenbyggt i plywood) så hade jag en stor blomkruka. Vi pratar STOR alltså. Tjock plast (typ 5-6mm) och inte några tecken på kollaps. Locket får man göra själv om man går på den lösningen. Dom där blomkrukorna är dock inte gratis, runt 400 tror jag min kostade.
Intressant! Har du bilder på hur tunnan ser ut? Har sett någon på youtube som byggt en mindre tunna, men kanske borde jag fundera på det. Då skulle jag kunna få exakt rätt storlek.

Ska kolla på blomkrukorna också :-)

SnickareHobb skrev:
Intressant! Har du bilder på hur tunnan ser ut? Har sett någon på youtube som byggt en mindre tunna, men kanske borde jag fundera på det. Då skulle jag kunna få exakt rätt storlek.

Ska kolla på blomkrukorna också :-)
Egenbyggda eller blomkrukan? Blomkrukan vet jag inte var den tog vägen, tror nån granne lagt beslag på den. Egenbyggda tunnan är en kopia på vectrex variant, fast jag har bara ett fönster och låser locket med excenterspännare istället för rattar. Här är vectrex's https://www.byggahus.se/forum/verkt...dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat-14.html

A
Jag tänkte använda en fodertunna från granngården (väldigt snarlik den i videon) till min thien baffle, men nu börjar jag tveka efter att ha sett det där. Visserligen är hans spånsug lite kraftigare än min duabsug

Ola C skrev:
Egenbyggda eller blomkrukan? Blomkrukan vet jag inte var den tog vägen, tror nån granne lagt beslag på den. Egenbyggda tunnan är en kopia på vectrex variant, fast jag har bara ett fönster och låser locket med excenterspännare istället för rattar. Här är vectrex's [länk]
Snyggt! Och betydligt enklare än att göra en rund tunna. Dessutom får man ju plats med mer spån. Såg det där med fönstret nånstans, vilket jag hade hoppats sätta in, för att enkelt kolla när tunnan är fylld.

Det kanske blir att göra något liknande. Syns inte riktigt hur dom avancerade hörnen är gjorda, men då jag inte har någon fräs kommer jag nog bara att göra raksågade kanter och en trekantlist på insidan som stadgar upp det hela. Silikon i alla fogar så blir det tätt. :-)

SnickareHobb skrev:
Snyggt! Och betydligt enklare än att göra en rund tunna. Dessutom får man ju plats med mer spån. Såg det där med fönstret nånstans, vilket jag hade hoppats sätta in, för att enkelt kolla när tunnan är fylld.

Det kanske blir att göra något liknande. Syns inte riktigt hur dom avancerade hörnen är gjorda, men då jag inte har någon fräs kommer jag nog bara att göra raksågade kanter och en trekantlist på insidan som stadgar upp det hela. Silikon i alla fogar så blir det tätt. :-)
Det är inga avancerade hörn vill jag lova. Bara vanliga "butt-joints" sammanfogade med trälim och 18g dyckert. Plywood blir tillräckligt starkt även när det är sammanfogat på det sättet.

Plåtfat finns att få tag i via blocket. Gav 100 kr styck för typ nya fat. Har väll varit färg eller nått i en gång men helt rengjorda så dom är som nya. Plåtfat är precis som ett oljefat fast med avtagbart lock och sluter helt tätt. Kör med DD XL på mina fat funkar fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.