Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Hej!
Har precis fått ihop min träsvarv som följde med i en annan affär och skulle behöva lite hjälp med att räkna ut rpm på de olika trissorna.

Trissorna är lika på motor och svarv, mätt på utsidan av trissan så lite skall nog bort utifrån mina mått efter som repet går ned en bit i trissan.
Stora trissan är 98mm utv
mellan trissan är 78 utv
lilla trissan är 49 utv
Motorn ligger på 2730 rpm
Någon vänlig själ som har bättre matte huvud än mig?
Sällan kommer en fråga ensam, i skolan svarvade man bara med dubb och jag har fått några fler prylar med som jag inte är säker på funktion då jag tror de är helt uråldriga (hittar inget på youtube eller google iaf)

Dubben förstår jag men de andra? plattan ser jag att endel skruvar ämnen i medan man blir varnad på andra håll att man absolut inte får skruva i ändträ för det kan lossna.
Har ni lite råd till en nybörjare?
Kastar även in här att jag har en annons inne på köpes av ett Roughing Gouge, fick inte detta järn med i kittet jag köpte (jag köpte väldigt billigt kit nu innan jag vet om man tycker det är kul)
Tack på förhand /Micke
Har precis fått ihop min träsvarv som följde med i en annan affär och skulle behöva lite hjälp med att räkna ut rpm på de olika trissorna.
Trissorna är lika på motor och svarv, mätt på utsidan av trissan så lite skall nog bort utifrån mina mått efter som repet går ned en bit i trissan.
Stora trissan är 98mm utv
mellan trissan är 78 utv
lilla trissan är 49 utv
Motorn ligger på 2730 rpm
Någon vänlig själ som har bättre matte huvud än mig?
Sällan kommer en fråga ensam, i skolan svarvade man bara med dubb och jag har fått några fler prylar med som jag inte är säker på funktion då jag tror de är helt uråldriga (hittar inget på youtube eller google iaf)
Dubben förstår jag men de andra? plattan ser jag att endel skruvar ämnen i medan man blir varnad på andra håll att man absolut inte får skruva i ändträ för det kan lossna.
Har ni lite råd till en nybörjare?
Kastar även in här att jag har en annons inne på köpes av ett Roughing Gouge, fick inte detta järn med i kittet jag köpte (jag köpte väldigt billigt kit nu innan jag vet om man tycker det är kul)
Tack på förhand /Micke
Du har blivit lycklig ägare till en c:a 35 år gammal Wica.
Om vi utgår från att remskivorna på motor och svarv är lika, så blir varvtalen på spindeln ungefär 1365, 2730 och 5460 rpm. Jag rekommenderar användning av en kilrem istället för ett rep, profil Z …
Den 6-kantiga syns inte vad det är. En hålpatron kanske? Bild från andra hållet tack.
Sedan följer något som ser ut att vara en 4-kloig medbringardubb, följt av en chuck
som också används som drivhjul till bandputstillsatsen.
Sist en planskiva. Den används framför allt för stora plana ämnen, som fat och skålar.
Ämnet limmas med fördel på en mellanplatta som skruvas på planskivan. Då slipper man skruvhål i den färdiga produkten
Svarven har spindelgänga UNF 5/8" och dubbdockan invändig morsekona nr 1.
Om vi utgår från att remskivorna på motor och svarv är lika, så blir varvtalen på spindeln ungefär 1365, 2730 och 5460 rpm. Jag rekommenderar användning av en kilrem istället för ett rep, profil Z …
Den 6-kantiga syns inte vad det är. En hålpatron kanske? Bild från andra hållet tack.
Sedan följer något som ser ut att vara en 4-kloig medbringardubb, följt av en chuck
som också används som drivhjul till bandputstillsatsen.
Sist en planskiva. Den används framför allt för stora plana ämnen, som fat och skålar.
Ämnet limmas med fördel på en mellanplatta som skruvas på planskivan. Då slipper man skruvhål i den färdiga produkten
Svarven har spindelgänga UNF 5/8" och dubbdockan invändig morsekona nr 1.
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack så mycket Fahlis!
Självklart sitter det en kilrem där, klumpigt uttryckt av mig,
Den 6-kantiga är om jag förstått rätt en "mot dubb?" liten spets med 2 vingar ut ifrån som håller materialet.
Stämmer utmärkt att det är 4 klor på den lilla brevid 6-kanten.
Mätte utv på gängan och fick det till strax under 16 så 5/8 kan stämma väldigt bra.
Skall man skruva en träbit på planskivan och sedan limma ämnet på den? vanligt vitt lim?
Har du möjligen några instruktioner till svarven? Drivhjul till bandputs låter väldigt intressant!
Tack återigen Fahlis, detta är guld när man inte har någon koll på vad man har fått tag på
/Micke
Självklart sitter det en kilrem där, klumpigt uttryckt av mig,
Den 6-kantiga är om jag förstått rätt en "mot dubb?" liten spets med 2 vingar ut ifrån som håller materialet.
Stämmer utmärkt att det är 4 klor på den lilla brevid 6-kanten.
Mätte utv på gängan och fick det till strax under 16 så 5/8 kan stämma väldigt bra.
Skall man skruva en träbit på planskivan och sedan limma ämnet på den? vanligt vitt lim?
Har du möjligen några instruktioner till svarven? Drivhjul till bandputs låter väldigt intressant!
Tack återigen Fahlis, detta är guld när man inte har någon koll på vad man har fått tag på
/Micke
Exempel på uppspänning på planskiva:
Ett ämne till en skål. Det är uppenbart att den inte kan svarvas mellan dubbar.
På planskivan skruvas en plan träbit fast. I det här fallet en överbliven bit lamellträ, men vilken plan träbit som helst duger. På träskivan limmas sedan ämnet.
Mellan ämnet och hjälpträet ligger fastlimmat ett pappersark. Det blir då enkelt att efter färdigsvarvningen slå av objektet från hjälpbiten med ett stämjärn. Pappret är det där vita som sticker upp mellan ämne och hjälpskiva.
Som lim duger vanligt vitlim av inomhuskvalitet.
Ett ämne till en skål. Det är uppenbart att den inte kan svarvas mellan dubbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På planskivan skruvas en plan träbit fast. I det här fallet en överbliven bit lamellträ, men vilken plan träbit som helst duger. På träskivan limmas sedan ämnet.
Logga in
Skapa konto
Mellan ämnet och hjälpträet ligger fastlimmat ett pappersark. Det blir då enkelt att efter färdigsvarvningen slå av objektet från hjälpbiten med ett stämjärn. Pappret är det där vita som sticker upp mellan ämne och hjälpskiva.
Logga in
Skapa konto
Som lim duger vanligt vitlim av inomhuskvalitet.
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack så jättemycket Fahlis!
Det kliar i fingarna, måste komma över ett grov järn snabbt så man kan börja!
Tänker man efter lite så är det solklart vad som är driv och motdubb (
).
Vad använder man den lilla ringen med 4 klor på? tycker funktionen ser ut att vara samma som drivdubben?
Hur såg bandputs satsen ut monterar ungefär? saknar en puts och det hade ju varit kul om man kunde bygga något.
/Micke
Det kliar i fingarna, måste komma över ett grov järn snabbt så man kan börja!
Tänker man efter lite så är det solklart vad som är driv och motdubb (
Vad använder man den lilla ringen med 4 klor på? tycker funktionen ser ut att vara samma som drivdubben?
Hur såg bandputs satsen ut monterar ungefär? saknar en puts och det hade ju varit kul om man kunde bygga något.
/Micke
Jag skulle tro att holken med klor är till för att användas som en sorts drivdubb. Jag har sett att somliga använder dem då de sätter upp ett färdigsvarvat fat för finputsning för då kan de komma åt att färdigbearbeta ytor som är oåtkomliga så länge fatet sitter fast på planskivan. De trycker fast fatet mot klorna med motdubben.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Jaha den är för finlir efter planskiva.
man måste haft mer mod när man var yngre, provade att spänna upp en 45 regel men det känns väldigt otäckt att stå i skottlinjen av ett ämne som snurrar 1300 rpm och bara väntar på att jag skall lägga stålet lite gale och kasta.
behöver nog vänja mig lite
man måste haft mer mod när man var yngre, provade att spänna upp en 45 regel men det känns väldigt otäckt att stå i skottlinjen av ett ämne som snurrar 1300 rpm och bara väntar på att jag skall lägga stålet lite gale och kasta.
behöver nog vänja mig lite
Nu kan vi ju starta en diskussion om mod kontra omdöme men jag förstår hur du menar. Konsekvenstänkande är ett annat uttryck som poppar upp i skallen.
Det är nog så att man blir klokare när man blir äldre och med det följer (sund) försiktighet.
Grattis till ett bra köp för övrigt!
//Ronnie
Det är nog så att man blir klokare när man blir äldre och med det följer (sund) försiktighet.
Grattis till ett bra köp för övrigt!
//Ronnie
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack så mycket.
Drog några snurr på svarven i EM och nu känns det lite bättre.
Upptäckte dock att verktygen är så slöa att morakniven i arbetsbyxorna känns vass i jämförelse, dags att bygga ett bord
Till sandstenen så man kan slipa lite.
Drog några snurr på svarven i EM och nu känns det lite bättre.
Upptäckte dock att verktygen är så slöa att morakniven i arbetsbyxorna känns vass i jämförelse, dags att bygga ett bord
Till sandstenen så man kan slipa lite.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden