Jag har precis beställt mig en ny fräs (Bosch GOF 1250 LCE med FSN OFA KIT för den som är nyfiken 😃 ) och tänkte därför att min gamla skulle få ta plats i ett fräsbord. Jag har läst massor och tittat på jag vet inte hur många videos på youtube. Trots detta har jag några frågor.
Finns det några T-tracks som passar med skentvingar? Har kollat lite på Axminsters skenor från UJK samt även deras fräsplattor. Sen har jag även kollat lite på Incra hos Woodworking.se. Finns det fler alternativ som jag borde kolla på? Finns det några uppenbara fallgropar som jag kan undvika här?
Är måtten på en mitre slot någon form av standard?
Fräslyft tänkte jag bygga någon variant på själv. Jag har dock inte bestämt om jag ska lyfta från ovansidan eller om jag ska köra med en saxdomkraft under som lyfter fräsen. Kommer troligen att skaffa en annan fräs till bordet i framtiden så jag vill inte göra det för bra så att det aldrig blir av med fräsbytet J Nuvarande fräs är från Biltema
Bordet i sig tänkte jag bygga i samma stil som min MFT-bänk med samma höjd så att jag kan ställa dem tillsammans och på så sätt få ett större bord. Tänker mig att bordsytan får bli 800x600mm alternativt 800x700mm (har en dörröppning som är 790mm och jag skulle vilja kunna rulla undan fräsbordet om jag behöver platsen.
Nuvarande bänk ser ut såhär:
Finns det några T-tracks som passar med skentvingar? Har kollat lite på Axminsters skenor från UJK samt även deras fräsplattor. Sen har jag även kollat lite på Incra hos Woodworking.se. Finns det fler alternativ som jag borde kolla på? Finns det några uppenbara fallgropar som jag kan undvika här?
Är måtten på en mitre slot någon form av standard?
Fräslyft tänkte jag bygga någon variant på själv. Jag har dock inte bestämt om jag ska lyfta från ovansidan eller om jag ska köra med en saxdomkraft under som lyfter fräsen. Kommer troligen att skaffa en annan fräs till bordet i framtiden så jag vill inte göra det för bra så att det aldrig blir av med fräsbytet J Nuvarande fräs är från Biltema
Bordet i sig tänkte jag bygga i samma stil som min MFT-bänk med samma höjd så att jag kan ställa dem tillsammans och på så sätt få ett större bord. Tänker mig att bordsytan får bli 800x600mm alternativt 800x700mm (har en dörröppning som är 790mm och jag skulle vilja kunna rulla undan fräsbordet om jag behöver platsen.
Nuvarande bänk ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag håller själv på med motsvarande övning och kopierar delar av denna, http://www.crestonwood.com/router.php
Ritningar gick att ladda ner från den sidan.
Fräsplatta, T-tracks, Feathers, mm har jag beställt från Axminster och fick hem dem i förrgår. Ser bra ut.
Varför behöver du tvingar i T-tracksen för fräsbordet?
Ritningar gick att ladda ner från den sidan.
Fräsplatta, T-tracks, Feathers, mm har jag beställt från Axminster och fick hem dem i förrgår. Ser bra ut.
Varför behöver du tvingar i T-tracksen för fräsbordet?
Haha komiskt, såg den byggvideon igår och gillade delar av den bänken. Framförallt kändes det som att han hade tänkt till på spånuppsamlingen.Kane skrev:
Behöver kanske inte tvingarna primärt vid fräsning men eftersom arbetsyta alltid verkar vara en bristvara så tänker jag att det kan vara bra. Sen har jag funderat lite på om man eventuellt skulle ha främre delen av bordet i glidskenor och då skulle man kunna spänna fast biten man ska fräsa.
Gillar det här anhållet fast jag kommer att låta det löpa i T-tracks
https://www.youtube.com/watch?v=Gf5tRp35EEU
Det var såhär jag menade med glidbord:
https://www.youtube.com/watch?v=CMIZwMb4ATw
https://www.youtube.com/watch?v=Gf5tRp35EEU
Det var såhär jag menade med glidbord:
https://www.youtube.com/watch?v=CMIZwMb4ATw
Jag har läst på lite idag och det verkar som att Incraskenorna funkar med tvingar så det får nog bli en beställning från fine-tools.com istället för axminster. De säljer ju även en hel del fräsbits med 8mm-skaft från Klein. Hur står sig dessa mot Cobolt? Prismässigt ligger de ju lite trevligare helt klart.
Woodworking.se har konkurrenskraftiga priser på Incra...och ja incraskenorna passar festooltvingarna utmärkt.
Glidbord på fräsbord vet i katten om jag kört på. Vanlig "miter channel" med skena och en coping sled kommer man långt med.
Glidbord på fräsbord vet i katten om jag kört på. Vanlig "miter channel" med skena och en coping sled kommer man långt med.
Nej det kommer att bli precis som du säger med en mitre channel. Jo jag kollade faktiskt på woodworking.se men det blir billigare från fine-tools.com dessutom kan jag köpa skentvingar och lite annat samtidigt därifrån.Ola C skrev:
Jag har ju tänkt att förse även min nuvarande bänk med T-tracks och då vill jag gärna köra på ett gemensamt system.
Är det någon som har en bild på hur Incras fräsplatta ser ut på baksidan? Min fräs hade en rektangulär hålbild med 126mm mellan hålcentrum på diagonalen och det skulle vara intressant att veta om den passar. Är inte helt säker på att jag ska skruva den i plattan men jag vill samtidigt inte köpa en platta där det inte funkar. Annars får det kanske bli en platta från UJK istället då den har en lös monteringsplatta.
Incra har väl massa olika varianter med olika hålmönster för att passa olika fräsar? Är du rädd att centrumhålet i incraplattan är större än 126? Jag tror det är runt 80, kan mäta imorron.
Jag köpte min incraplatta oborrad, den varianten finns också.
Jag köpte min incraplatta oborrad, den varianten finns också.
Jo jag tänkte köpa den oborrade men så läste jag något om 125mm och då ligger ju mina 126mm lite på gränsen. Så du får gärna mäta Ola och om du har möjlighet att fota baksidan så skulle jag verkligen uppskatta det. Behöver man köpa någon form av justerskruvar till plattan eller medföljer dom?
Jag lova nog lite mycket, sålde ju min incraplatta för ett tag sedan
Hursomhelst, jag kör fortfarande incras iläggsringar och det är dom som är det viktiga. Ringarna är 105mm i diameter. 126 funkar väl, då har du 10mm från hålcentrum till iläggsringen.
Under ringarna ser incraplattan ut precis som på mitt bord, baksidan är slät.
Hursomhelst, jag kör fortfarande incras iläggsringar och det är dom som är det viktiga. Ringarna är 105mm i diameter. 126 funkar väl, då har du 10mm från hålcentrum till iläggsringen.
Under ringarna ser incraplattan ut precis som på mitt bord, baksidan är slät.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack så mycket Ola!
Har nog inte sett ditt fräsbord och du verkar ju ha hittat någon kreativ lösning. Har du några mer bilder eller kanske till och med någon byggtråd om ditt fräsbord? Vad är det för material i skivan?
Har nog inte sett ditt fräsbord och du verkar ju ha hittat någon kreativ lösning. Har du några mer bilder eller kanske till och med någon byggtråd om ditt fräsbord? Vad är det för material i skivan?
Varsågod!
Jag tror du har sett det, du har i alla fall kommenterat i tråden
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...6002-lite-bilder-pa-nya-monteringsbordet.html
Jag tror du har sett det, du har i alla fall kommenterat i tråden