Halloj! Jag införskaffade häromveckan en gammal bandsåg av okänd modell och märke.
Det är iaf en gedigen tingest på ca 50kg med stomme i gjutjärn.
Jag såg en bild i ett annat forum på en gammal Ejca vilken var hemsk lik denna iaf, dock något nyare.
Har precis plockat ner den för lite omsorg i form av lite färg och nya lager.
Sen ska en låda till motorn byggas. Den delade nämligen motor med en väldigt primitiv variant på bordsåg.
Klart hemmabyggd bänk
motor stod som på en släde där remspänning skedde genom att man slog i en kil mellan släden och bänken.
Klingan var riktigt vass och fin, stod t.o.m skrivet med bläckpenna från fabrik hur många tänder och vilken omkrets klingan har
. Jag sparade allt av metall och slängde allt av trä.
Nåja, nog med bakrundfakta. Jag behöver ju faktiskt lite hjälp också. Jag har ju nämligen aldrig använt en bandsåg innan.
Jag har först lite funderingar på hur jag räknar ut vilket rpm jag kommer hamna på.
Jag antar att man utgår från motorns rpm vid 50hz, sen remskivan med motor mot remskivan på sågen. Sen remskivan på sågen, som har en genomgående axel mot bandsågshjulet(heter det så?).
Men vilken formel blir det?
Sen funderade jag på att beställa lite sågblad, men funderade på längden. Jag skulle ju kunna mäta bandet som satt på, men jag funderar samtidigt om det inte skulle vara bättre att nolla bandsågshjulen i ett mittläge och sen ta ett mått, så att man har mån åt båda hållen?
Tack på förväg
/ Mange
Det är iaf en gedigen tingest på ca 50kg med stomme i gjutjärn.
Jag såg en bild i ett annat forum på en gammal Ejca vilken var hemsk lik denna iaf, dock något nyare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har precis plockat ner den för lite omsorg i form av lite färg och nya lager.
Logga in
Skapa konto
Sen ska en låda till motorn byggas. Den delade nämligen motor med en väldigt primitiv variant på bordsåg.
Logga in
Skapa konto
Klart hemmabyggd bänk
Klingan var riktigt vass och fin, stod t.o.m skrivet med bläckpenna från fabrik hur många tänder och vilken omkrets klingan har
Nåja, nog med bakrundfakta. Jag behöver ju faktiskt lite hjälp också. Jag har ju nämligen aldrig använt en bandsåg innan.
Jag har först lite funderingar på hur jag räknar ut vilket rpm jag kommer hamna på.
Jag antar att man utgår från motorns rpm vid 50hz, sen remskivan med motor mot remskivan på sågen. Sen remskivan på sågen, som har en genomgående axel mot bandsågshjulet(heter det så?).
Men vilken formel blir det?
Sen funderade jag på att beställa lite sågblad, men funderade på längden. Jag skulle ju kunna mäta bandet som satt på, men jag funderar samtidigt om det inte skulle vara bättre att nolla bandsågshjulen i ett mittläge och sen ta ett mått, så att man har mån åt båda hållen?
Tack på förväg
/ Mange
Jag har ju såna där rundstavar av trä som bandstyrning, vart får man tag i nya sådana? om man inte har svarv själv dvs.
Eller ska man försöka bygga om till kullager?
Eller ska man försöka bygga om till kullager?
Du kan borra hål i en bit stål och banka igenom träbit så kommer den ut rund på andra sidan. Jag föreslår att du får i stånd sågen först och ser om du nöjer dig med dess kapacitet innan du plöjer ner för mycket tid och pengar på den. Som du skriver är detta din första bandsågsrenovering så inte omöjligt att det är nästa såg du vill lägga krutet påMagnus Larsson skrev:
Bladhastigheten brukar ligga mellan 20 och 25 m/s.
Dividera det med hjulets omkrets så får du axelns varvtal.
Nej bygg inte om styrningarna till kullager. Inte just nu i alla fall. Kanske senare då du har tränat upp handalaget.
För hobbybruk tror jag att du klarar dig med enklare grejor och det är ganska komplicerat att bygga bra kullagerstyrningar.
Dividera det med hjulets omkrets så får du axelns varvtal.
Nej bygg inte om styrningarna till kullager. Inte just nu i alla fall. Kanske senare då du har tränat upp handalaget.
För hobbybruk tror jag att du klarar dig med enklare grejor och det är ganska komplicerat att bygga bra kullagerstyrningar.
Tack gubbar. Fick i nya lager på axeln idag iaf.
Valde kapslade lager då dom sitter tämligen oskyddat.
Kommer väl hamna på ungefär på 2000:- inklusive inköp av sågen, nya lager, lite färg och så.
Sen tillkommer nya sågblad. Kabel och motorskydd kommer jag återanvända nåt från jobbet.
Måste ju ändå vara okej för att få ett gammalt härke i bruksskick? Eller har jag gjort bort mig ekonomiskt som vanligt?
Vart köper man bandsågsblad i egna mått? Och om man ska ha typ 2 varianter, ett för raka snitt och ett för kursiva, vilka ska man välja då?
Valde kapslade lager då dom sitter tämligen oskyddat.
Kommer väl hamna på ungefär på 2000:- inklusive inköp av sågen, nya lager, lite färg och så.
Sen tillkommer nya sågblad. Kabel och motorskydd kommer jag återanvända nåt från jobbet.
Måste ju ändå vara okej för att få ett gammalt härke i bruksskick? Eller har jag gjort bort mig ekonomiskt som vanligt?
Vart köper man bandsågsblad i egna mått? Och om man ska ha typ 2 varianter, ett för raka snitt och ett för kursiva, vilka ska man välja då?
Hur är det med gummit på hjulen? Är dom OK? Om inte så kan det bli problem om du inte vet vilken såg du har. Du kan ju mäta diametern på hjulen och söka på nätet om det finns gummin som passar. Om hjulen är bomberade (konvexa) är det lätt, om inte så måste gummit vara det. Och då blir det svårare. Men ingenting är omöjligt, bara olika svårt! 
Gummit är nog kasst, känns lite som hockeytejp ungefär. Såhär från sängen skulle jag vilka säga att hjulen har en plan yta, iaf sett från blotta ögat.
Funderade på att bara köpa något lämpligt gummi från kuntze och limma på hjulen men det kanske är en dum ide då
Funderade på att bara köpa något lämpligt gummi från kuntze och limma på hjulen men det kanske är en dum ide då
Hela internet är fullt av gummibelägg för 12 och 14 och 16 tums bandsågshjul. Kanske någondera storleken passar?
Amerikanerna har ju fullkomlig psykodille på 14 tums bandsågar.
Vanligtvis skall gummit bomberas. Det går relativt enkelt med en bit grovt sandpapper grovlek 60 på et träkloss. Man sätter igång bandsågen utan blad och så bomberar man nedre hjulet. Slipar på frihand.
Man gör en drivrem av ett sänt där syntetband (ryggsäcksrem) som man kan köpa som metervara på sytillbehörsaffärer och det sätter man på istället för bladet och så startar man sågen igen och slipar bomberingen i gummit på övre hjulet.
Det som tog längst och var svårast var att köpa det där syntetbandet.
Amerikanerna har ju fullkomlig psykodille på 14 tums bandsågar.
Vanligtvis skall gummit bomberas. Det går relativt enkelt med en bit grovt sandpapper grovlek 60 på et träkloss. Man sätter igång bandsågen utan blad och så bomberar man nedre hjulet. Slipar på frihand.
Man gör en drivrem av ett sänt där syntetband (ryggsäcksrem) som man kan köpa som metervara på sytillbehörsaffärer och det sätter man på istället för bladet och så startar man sågen igen och slipar bomberingen i gummit på övre hjulet.
Det som tog längst och var svårast var att köpa det där syntetbandet.
Klicka här för att svara