Gängtapp i skruvstäd smörjt för att gänga M10-hål visar verktyg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försöker gänga ett genomgående hål för M10. Förborrat med 8,5 mm. Smörjt med lite 5-56. Har jag gjort ngt uppenbart fel?

Backade du emellanåt för att bryta spånorna?

Jag kan inte tänka mig att den gångade stången satt i muttern när du drev gängan, eller ?

Körde du alla stegen. Finns ju 3 olika gängtappar för samma storlek.

Ola C skrev:
Backade du emellanåt för att bryta spånorna?
Si senor!
Men kanske inte tillräckligt?🤔

Jan271 skrev:
Jag kan inte tänka mig att den gångade stången satt i muttern när du drev gängan, eller ?
Jo :)

shomakie skrev:
Körde du alla stegen. Finns ju 3 olika gängtappar för samma storlek.
No comprende? 3 olika?

Men du körde den inte i botten då ? Och sen tog du i ?

Gängtapp med slipade faser fastspänd i ett blått skruvstycke på en arbetsbänk, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löste det tillfälligt iaf; slipade två faser på tappens skaft och fixerade i skruvstädet. Tog också rejält med vanlig "symaskinsolja" istället för 5-56. Kanske dålig tap helt enkelt (del av satts från Lidl...)

Jan271 skrev:
Men du körde den inte i botten då ? Och sen tog du i ?
Hålet går genom gängstången också :)

Har man en väldigt seriös gängsata så består varje storlek av tre tappar som skär lite åt gången. Först ett grunt spår som sen görs lite djupare av andra tappen och slutligen den som skär den fullständiga gängan. De flesta hobbysatser saknar dessa utan skär allt med en tapp. Blir naturligtvis mer material som den tappen måste avverka, men backar man ordentligt ska det inte vara omöjligt.
Kanske borde fixera gängstången först så den inte riskerar att vrida sig och låsa alltihop?

• Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
Sorry, nu fattar jag, du vill gänga genom både muttern och stången.

5-56 smörjer inget vidare, jag brukar smörja med någon olja, ATF, motorolja, symaskinsolja.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Du försökte gänga i en mutter som är rätt hård, med en gängtapp ur ett kitt du köpt på lidl, med 5-56 som smörjning?
En tapp från ett lidlpaket skulle kanske på sin höjd vara lämplig för att gänga vaniljglass, förutsatt att du låter den stå framme ett tag innan ;)

• Gilla
  • Haha
Dallastower och 10 till
  • Laddar…
Borde inte egentligen skärvätska vara det korrekta valet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.