9 754 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Spräckt gängtapp, vad gör jag fel?
Jo, det kan nog ha rört sig en aning mellan stången och muttern. Nästa gång ska jag punkta fast för säkerhets skull.Daniel_N skrev:Jag har gängar en del, inte dagligen, men i alla fall varje vecka brukar det bli något. 5-56 är långt ifrån optimalt, men om uppsättning och verktygen i övrigt är ok borde det räcka. Jag tror i alla fall inte att det ensamt är problemet.
Skruv 8.8 är inte det lättaste att gänga i fast definitivt inget svårt eller orimligt.
Med den raka tappen du har är det väldigt viktigt att bryta spånorna, har du inte gjort det ordentligt är det inte konstigt att den gick av.
Angående tappar så finns det otroligt många och jag är ingen expert, men en enkel uppdelning är raka och spiralformade, dvs spånbrytande respektive spåndragande. Såvitt jag vet så finns spåndragande bara med fullt gängdjup medan raka finns i förtapp, mellantapp och gradtapp, med stegvis djupare gängor och mer eller mindre koniska i spetsen. Lämpligt att köra alla stegen här enligt min mening.
Själv så använder jag nästan enbart dragande tappar, förekommer dock att jag tar en rak förtapp om det finns plats undertill och jag gängar utan något form av stöd, den är lättare att komma rakt med än en dragande tapp. Helst gängar jag med stöd i pelarborrmaskinen, det blir mycket bättre och tapparna håller längre.
För smörjning föredrar jag att ta på skärpasta innan jag drar i tappen. Är det ett djupt hål så antingen penslar jag på mer pasta eller droppar skärvätska. Använder Trefolex cutting compound respektive Lenox protool lube. Har också bra erfarenhet av Rocol skärvätska. Har faktiskt aldrig använt något skärvätska/pasta som jag inte varit nöjd med, men gör iofs inte detta varje dag. Vet att firman som svarvar/fräser etc åt mig är väldigt noga med att det ska vara rätt saker, fast jag har glömt vad det är de är så glada för. Men där är kraven såklart annorlunda. I vilket fall så borde vanlig motorolja av vilken typ som helst duga bra till din applikation.
Efter allt svammel så tänkte jag försöke gissa på vad problemet är också. Var mutter och gängstav fastsvetsade i varandra eller på annat sätt 100% fixerade? Jag gissar att det gick bra att gänga genom muttern men att hålet genom skruven inte riktigt har linjerat med hålet i muttern och varit fel antingen i sida eller i vinkel åt något håll och när tappen skar sig in så rättades det av någon anledning inte upp (kanske spån som trillat ner och låst sig mellan skruv/mutter eller något). Och sen blev det stegvis värre. Men jag bara gissa utifrån din bild. Kan såklart vara i kombination med att tappen var dålig.
EDIT: Ja, jag ser nu att det var en massa fler sidor i tråden, aningen sen inser jag...
Jag startade också tappen manuellt i pelarborren, som du säger, för att vara säker på att inte dra snett. En bra metod som jag tror att jag lärt mig här på Byggahus
Bästa svaret
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant att du nämnde Rocol!Daniel_N skrev:
Jag har ett par 50-grams tuber med Rocol RTD Compound, som jag köpte för ett par år sedan men inte använt än.
Gör numera väldigt lite metallbearbetning, bor ju i ett trähus
På kartongen står det
På den tiden jag jobbade med fräsning i stål var det mest rostfritt, syrafritt 2343, och det är väl inte i närheten av så svårarbetat som härdat verktygsstål.
Om det är någon som vill prova en tub ROCOL RTD, så säg till så skickar jag!
Klicka här för att svara