Jag håller på att gå i pension, och har gått med i den lokala "snickeriföreningen" Vindelådalens Slöjdare. En liten förening med c:a 26 medlemmar. Dom öppnade i måndags efter alla helger, och jag var där för att gå med. Sedan dess har jag spenderat varje dag i "våra" lokaler. Lokalerna är fullt utrustade med alla maskiner man kan önska sej. (nästan). Bordsåg, fullstor bandsåg, två svarvar, liten och stor bandslip, fräsbord och en stor rikt och planhyvel. Den har jag arbetat på idag. Jag håller på att bygga mej en riktig hyvelbänk för att ha i verkstan hemma. Tre hyvelbänkar, ett limbord och ett stort monteringsbord finns också. Det enda jag saknar är en kap och geringssåg och tryckluft. Men klubben har rätt mycket pengar, så man får väl lägga in ett förslag. Man gör en hel del reparationer och konstruktioner åt folk. När jag var där igår kom det in en kvinna som ville beställa en badrumshylla. Den skulle efter lite överläggningar kosta 750:- vilket bidrar till klubbens ekonomi.
Men så när jag vid halv fem i eftermiddag, ensam i lokalen, funderade på vad jag gjort under dagen. Jag hade limmat och hyvlat ben, fötter och andra stag till bänken. Då undrade jag vad jag skulle med en hyvelbänk till i garaget? Jag har ju allt jag behöver i slöjdlokalen! Nåja, det blir nog så att jag fortfarande kan jobba lite där hemma också.
Men jag är så glad att jag kan få vara med i kubben. Jag har även fått egen nyckel till lokalen, så jag kan jobba där när jag vill, vilket förtroende!!! Men jag är nog ganska välkänd bland slöjdarna och snickarna i klubben. Jag känner nästan alla. Så blir det lätt med det yrke jag haft. Butik i ett mindre samhälle i Norrlands inland, Vindeln.

Bifogar några bilder från lokalen.

Vi börjar med fikarummet.
Fikarum hos Vindelådalens Slöjdare med bord, stolar, hyllor med träslöjdsalster och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slöjd och monteringsrummet. Bänkarna är fullbelamrade med mitt virke som jag ska bygga hyvelbänken av. Det är lärk.
Inredd snickerilokal med hyvelbänkar och virkeslager för byggprojekt.
Skapa konto

Maskinrummet.
Välutrustat snickeriverkstadsrum med en svarv, bandslip, fräsbord och planhyvel omgivna av hyllor med verktyg och material.
Skapa konto

Verkstadslokaler med träbearbetningsmaskiner och virke för en hyvelbänk.
Skapa konto

• Gilla
Feskeböxa och 9 till
  • Laddar…
Kul, det där är nog vad alla behöver när man går i pension. Att gå från hundra till noll kan nog få många att trilla av pinn annars.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Grattis, du kommer nog ha att göra de kommande 35 åren :thumbup:

Kap o gersåg fyller ingen jättefunktion i ett snickeri om ni har en bra bordsåg. Dom flesta kap gersågar är helt enkelt för flexiga och oprecisa för att duga till möbelsnickeri.

Edit. Såg bordsågen nu, jag hade nog lagt in förslag om inköp av en justersåg.

Redigerat:
Vill du variera verkar det vara ett glatt gäng i Vindeln som modellflyger! :)
Fint snickeri!

Heja heja!
Jag tycker att föreningen är en fantastisk ide.....och vad bra att du kan vara med och dels ha nytta av den och dels föra föreningen vidare i 20 år till!
Det är sådär man skapar kreativitet och god stämning ute på landsbygden.

Rolle85 skrev:
Kul, det där är nog vad alla behöver när man går i pension. Att gå från hundra till noll kan nog få många att trilla av pinn annars.
Jag har nog tänkt att sitta kvar på pinnen i 35 år till. Sen får vi se om jag trappar ner lite.

Ola C skrev:
Grattis, du kommer nog ha att göra de kommande 35 åren :thumbup:

Kap o gersåg fyller ingen jättefunktion i ett snickeri om ni har en bra bordsåg. Dom flesta kap gersågar är helt enkelt för flexiga och oprecisa för att duga till möbelsnickeri.

Edit. Såg bordsågen nu, jag hade nog lagt in förslag om inköp av en justersåg.
Tack för rådet! Jag får försöka påverka styrelsen.

FredrikR skrev:
Vill du variera verkar det vara ett glatt gäng i Vindeln som modellflyger! :)
Fint snickeri!
Det har du alldeles rätt i, känner faktiskt dom flesta av dom. Men då det gäller flygning får min son sköta den biten, han är helikopterpilot.

heimlaga skrev:
Heja heja!
Jag tycker att föreningen är en fantastisk ide.....och vad bra att du kan vara med och dels ha nytta av den och dels föra föreningen vidare i 20 år till!
Det är sådär man skapar kreativitet och god stämning ute på landsbygden.
Tack, tack! Ja det är en fantastigt bra förening, och jag är inte främmande för att så småningom gå med i styrelsen. Jag har under alla år som egen företagare suttit med i flera styrelser. Och 20 år till verakar vara lite kort tid! Jag har så många projekt framför mej så det räcker mycket längre än så.:D

Tack för alla positiva svar, det värmer! :D:p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.