Hej
Har fått ärva en Kombimaskin ifrån Kity med cirkelsåg,hyvel.fräs m.m
Men nu har motorn tackat för sig, finns det nya motorer att köpa ?
Eller är det bara att köpa något nytt.
Det som jag absolut måste ha är en bänkcirkelsåg + bänkhyvel, finns det någon som iså fall kan rekomendera något.
Som ni säkert förstår så är det till Hobby snickeri så prisklassen får bli därefter.
Hälsningar
Johan
.

Har fått ärva en Kombimaskin ifrån Kity med cirkelsåg,hyvel.fräs m.m
Men nu har motorn tackat för sig, finns det nya motorer att köpa ?
Eller är det bara att köpa något nytt.
Det som jag absolut måste ha är en bänkcirkelsåg + bänkhyvel, finns det någon som iså fall kan rekomendera något.
Som ni säkert förstår så är det till Hobby snickeri så prisklassen får bli därefter.
Hälsningar
Johan
.
Vad har hänt med motorn? Tänkte om den går att reparera?
Om lagren är dåliga går de relativt enkelt att byta. Om det har hänt någonting i kopplingsdosan kan det gå att reparera.
Om motorn är bränd går den sannolikt att linda om men det är litet i svårare laget för oss vanliga människor. Farsgubben lindade om någon trefasmotor hemma i garaget då han var ung och han har gett mig rådet att inte göra det om jag inte är tvungen. Då jag frågade priser på omlindning av en 4kW motor låg det kring 450 euro på elverkstad i Finland.
Vad är det för typ av motor....tänkte om den har standardmått?
Det brukar gå att hitta begagnade trefasmotorer för småpengar. Högst 120 euro eller 1200 kronor. Om man inte har tillgång till en Megger att mäta isoleringarnas skick med före köp löper man alltid en viss risk att bli pålurad en bränd motor men de flesta är friska. Oftast är lagren kaputt i såna här begagnade motorer men de är relativt enkla att byta.
Nya standardmotorer finns i många olika prisklasser och kvalitetsklasser. De billigaste skräpkineserna är billigare än en professionell omlindning.
Om lagren är dåliga går de relativt enkelt att byta. Om det har hänt någonting i kopplingsdosan kan det gå att reparera.
Om motorn är bränd går den sannolikt att linda om men det är litet i svårare laget för oss vanliga människor. Farsgubben lindade om någon trefasmotor hemma i garaget då han var ung och han har gett mig rådet att inte göra det om jag inte är tvungen. Då jag frågade priser på omlindning av en 4kW motor låg det kring 450 euro på elverkstad i Finland.
Vad är det för typ av motor....tänkte om den har standardmått?
Det brukar gå att hitta begagnade trefasmotorer för småpengar. Högst 120 euro eller 1200 kronor. Om man inte har tillgång till en Megger att mäta isoleringarnas skick med före köp löper man alltid en viss risk att bli pålurad en bränd motor men de flesta är friska. Oftast är lagren kaputt i såna här begagnade motorer men de är relativt enkla att byta.
Nya standardmotorer finns i många olika prisklasser och kvalitetsklasser. De billigaste skräpkineserna är billigare än en professionell omlindning.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som har hänt är att "strömbrytaren / Den Gula på Bilden" inte fastnar i "aktivt" läge utan fjädrar tillbaka till Noll.
Så jag öppnade "strömbrytaren och det var en plastkopplingslåda med 16 st ingående flatstiftkablar från motorn.
Det visade sig att det var en "plastbricka" som håller kvar brytaren i öppet läge som hade gått sönder.
Och den går inte att byta.
Tänkte då att man kan sätta en extern "strömbrytare" , problemet blir då att "koppla om dessa flatstift" så att strömmen är konstant till motorn och brytes med den externa strömbrytaren.
Har ett kopplingsschema över "strömbrytaren" som jag kan lägga upp om det finns intresse.
Hls
Johan
Den där motorn ser väldigt speciell ut med remskivor på båda ändorna. Sådana motorer går inte att få tag på.
Varför skrev du att motorn är sönder då det bara är brytaren?
Det går absolut säkert att antingen reparera brytaren eller montera en extern brytare.
Kan du ta fler bilder av brytaren och hur den ser ut inuti!
Varför skrev du att motorn är sönder då det bara är brytaren?
Det går absolut säkert att antingen reparera brytaren eller montera en extern brytare.
Kan du ta fler bilder av brytaren och hur den ser ut inuti!
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Kan du öppna den vita boxen och ta en bild på det som är trasigt?
Är det inkommande el igrå kabeln nedan? Isåfall borde det gå att montera brytare där och koppla förbi vita boxen..
Är det inkommande el igrå kabeln nedan? Isåfall borde det gå att montera brytare där och koppla förbi vita boxen..
Klicka här för att svara