Verktyg & Maskiner
useless: Är det nån som har några monteringsanvisningar för rörställning, typ Burton? Om man ska försöka samla på sig lite delar så är det ju bra att veta ungefär hur många rör, plattformar och kopplingar av olika slag man behöver per meter.
MathiasFr: Sellers drar en gräns vid ca 10ppi eller mer där han enbart filar vargtand. 9ppi eller färre filar han antingen vargtand eller kap. Båda är 11ppi, det blir nog en av varje. Bushman köpte jag bara för att den var relativt billig samt oförändrad fraktkostnad.
Daniel_N: [citat] Nej, akryl är tåligare mot lösningsmedel (åtminstone terpentin) än polykarbonat. Men det stämmer att akryl inte tåler slag särskilt bra.
mexitegel: [citat] Hahaha :D Påminner mig om när jag skulle laga en kompaktkamera, ni vet på den gamla goda tiden sådana som hade film som skulle framkallas.... Fick bort några kåpor och vred och vände på den för att kunna dela på den helt då jag råkade lägga fingrarna på blixten som tydligen var fulladdad. Det var tillräckligt mycket elektricitet i den för att musklerna i armen skulle
Gud_: [citat] Men om man som jag har träplank i väggarna i hela kåken. Skall man sätta skiva och gips ändå? Gips vet jag men plywood?
Demmpa: Här är en lite bortchuck, http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrmaskiner/tillbehor/borrchuck-069007/ finns nästan överallt.
Shakula: Tack för att du annordnat och tar av din tid för att hjälpa oss andra Daniel.
ItWasntMe: om du inte ska jobba med massproduktion på ackord utan bara till dig själv, tycker jag att du 2017 kör med Dewaltkittet. vill du däremot ha en bra luftare så köper du en Basso c38/90 spikpistol och en batteriare Senco fs18 dyckertpistol. /mvh snickare
pools: Test i GDS: http://gds.se/verktyg/elsag/sticksag/sticksag-stort-test-av-18-volts-sticksagar Eller: http://gds.se/verktyg/elsaag/sticksaag/test-av-sticksaagar
Lutte: Är man normalhändig byter man utan problem, du gängar upp gaveln antingen med en nyckel eller en rörtång. Sen måste du lös med kolvbotten och då brukar det se lite olika ut. Men antingen har du två hål som du kan använda dig av genom att göra ett eget verktyg eller så tar du rörtången och skruvar lös det med, du får sedan fila bort skadorna som blir av rörtången. Alternativt
Johan_86: [citat] Har faktiskt inte funderar kring reglering av hastighet. Tycker det fungerar riktigt bra med avtryckaren, beror förmodligen på vilja jobb man utför. Ska man tex slipa med 50% hastighet kan nog hjulet vara guld värt! Jag har det mestadels för kapning och då gäller ju fullt ös. ☺️
pol0119: Hittade en manual online o ser att den är för vek, så glöm denna tråd
erik8308: Gruvberget: såhär 4 år efter du skapade tråden så har jag också köpt en Apollo och tänkte kolla om du blivit vän med sprutan. Körde lite igår och fick riktigt bra resultat med snickerigrund, spädde cirka 50% till 25 sekunder (enligt vad de verkar ha i manualen). Men det rann lite och blev rätt rejält med overspray några tankar? Blev det bättre med större nål?
Daniel_N: [citat] Detta har funkat riktigt bra! Kompletterade med ett Ergo-handtag, det var en klar uppgradering. Idag kom det också helt plötsligt ett paket med posten. Inget ovanligt att det dyker upp paket, men generellt sett brukar jag ha beställt prylar först:) Det kom ett gäng golvmunstycken i riktigt rejäl kvalitet och storlek. Så nu har jag inga ursäkter för att dammigt golv längre....
DennisCA: Hittade en liten 24L Atlas Copco till salu. Säljaren säger han har fått den gratis via jobbet (jobbar med atlas copco på något vis) och har två från förr, så denna säljs för 170. Vad tror ni. Jag har en italiensk kompressor i samma storlek, dock 30+ år gammal, och en extra 96 liters tank.Så jag lider väl ingen nöd... Eller är detta ett erbjudande som är för bra att passa på?
Lennart Lind: Ok ja det kan nog stämma.. få testa med en annan kompressor
Daniel_N: [citat] Har kört ca 30 säckar nu och är väldigt nöjd. De kostar en del men de är prisvärda.
Jonas_81: Tror inte du vinner så mycket ergonomi på det å med lång bitshållare så e de svårare att få den exakt plasead, som sagt så måste du hålla i skruven då den inte e magnetisk.
magnlar: [citat] Ja garanterat. Netonnet är en fysisk butik vilket var Bauhaus krav om man vill utnyttja prisgarantin. Har gjort det en gång förut mot just netonnet.
Troberg: I slutänden så körde jag så djupt jag kunde med en grövre fräs, och sedan körde jag med en kopieringsfräs från baksidan. Funkade bra.
pelpet: Det får bli nedersta lådan i verktygsskåpet för skruvförvaring fortsättningsvis. Om någon skulle vilja ha essve-tomlådan finns den att hämta i Falun några dagar till. Skicka PM. [bild]
A-Man_08: En kanske vore lämplig, bra effekt så den orkar, och 2 växlar. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrmaskiner/elektriska-slagborrmaskiner/slagborrmaskin-000850/ Eller en lite mindre dock ej två växlar. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrmaskiner/elektriska-slagborrmaskiner/slagborrmaskin-000855/
Larsa: Jag har något liknande den här. Har haft den i typ 10 år och funkar bra till borrning och bila mindre grejor. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrhammare/elektriska-borrhammare/borrhammare-001199/ Jag har också bilat en del större saker, typ några m2 betongplatta. Första gångerna hyrde jag maskin, men insåg att det var billigare att köpa i
e3henri: Tja t.ex. så orkade den inte dra igenem spånskiveskruv genom golvspån - nu är visserligen golvspån riktigt hårt, men vi snackar om 4,3mm skruv. Jag har för mig att det var svårt att hålla emot ens i handtaget när den var ny på inställning 20 och man bottnaden en 8mm skruv eller nåt. Nu kan jag ganska lätt hålla emot med handen runt chucken. Samma med bägge batterierna - den är
sinuslinus: Men om den håller en vecka så kan det ju inte räknas som förslitning.
Alltgår: Ja vad är det med begagnadesläppriser? Är där någon del gjord av 24K guld som jag missat? Att begära 12500 för ett begagnat misshandlat hyrsläp när nypriset är knappt 18 000 är förvånansvärt. Eller rättare sagt så är det förvånansvärt att folk betalar detta.