Hej!
Någon som vet var man kan köpa saxstag, dom som finns på tapetbord, trappstagar m.m? Som dom på bilden.
D.v.s. dom stag som är mellan stegsidorna. Jag har googlat, men inte hittat nåt.
Tacksam för svar.
//P-O
Någon som vet var man kan köpa saxstag, dom som finns på tapetbord, trappstagar m.m? Som dom på bilden.
D.v.s. dom stag som är mellan stegsidorna. Jag har googlat, men inte hittat nåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar.
//P-O
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Hur stabila vill du ha?
Om svajiga funkar så sitter det två sånna på varje träbock på jula/Biltema/krauta
Om svajiga funkar så sitter det två sånna på varje träbock på jula/Biltema/krauta
Tack för svar. Borde ha berättat mer.
Saken är den att jag är med i en slöjdförening som har fått en order av vår kommun att tillverka
20 st. sittbänkar med hopfällbara ben/fötter. Vi trodde först att "stormhakar" för fönster skulle
duga som mekanism för att hålla benen i uppfällt läge. Det funkar inte. Därför kom idén om dessa
saxstag fram.Det behövs inte någon superkvalitet, men vi behöver 60 st.
//P-O
Saken är den att jag är med i en slöjdförening som har fått en order av vår kommun att tillverka
20 st. sittbänkar med hopfällbara ben/fötter. Vi trodde först att "stormhakar" för fönster skulle
duga som mekanism för att hålla benen i uppfällt läge. Det funkar inte. Därför kom idén om dessa
saxstag fram.Det behövs inte någon superkvalitet, men vi behöver 60 st.
//P-O
Tack heimlaga!heimlaga skrev:
Problemet är att ordern enligt offerten med fönsterhakarna är redan beställd. Och tillverkningen snart klar.
Vi upptäckte problemet då först.
Vi måste hitta en lösning som inte är så mycket dyrare än dom hakar vi räknat på. Vi måste konstruera
något själva i trä är min tanke. Ska lägga in en skiss imorron, så tror jag säkert någon av er kommer på
nåt helt enastående. Som vanligt!
//P-O
30 meter flatjärn och några 2,5 mm svetsstickor och några M8 skruvar med låsmuttrar kostar väl ungefär som 60 stormhakar. Det är bara att kapa till längd och borra hål och svetsa dit en extra läpp på kanten av hälften av delarna.
Nej. 60 stormhaspar kostar en bråkdel av plattjärnet m tillbehör. Dessutom är de då galvade. Dessutom är de otroligt mycket snabbare att bara montera jmf med att borra och montera egentillverkade klaffar.heimlaga skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Här är några bilder på bänkarna.
Den ritning vi har att gå efter.
Bänken ligger här upp och ner med ena benet uppfällt. Den hake som sitter där funkar inte.
Benet nerfällt.
Från en annan vinkel.
Ytterligare en annan vinkel.
Är det någon som kan komma på ett bra stöd för benet i uppfällt läge?
//P-O
Logga in
Skapa konto
Den ritning vi har att gå efter.
Logga in
Skapa konto
Bänken ligger här upp och ner med ena benet uppfällt. Den hake som sitter där funkar inte.
Logga in
Skapa konto
Benet nerfällt.
Logga in
Skapa konto
Från en annan vinkel.
Logga in
Skapa konto
Ytterligare en annan vinkel.
Är det någon som kan komma på ett bra stöd för benet i uppfällt läge?
//P-O
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Den där konstruktionen är rent av farlig. Stormhaspen kan kalva av sig själv om inte någon hinner kicka av den från haspen med hälen och bänken viker ihop sig. Klaffbeslaget (om du hittar något lämpligt) blir en mycket bättre lösning. Den bör dock ha en snäpplås för utfällt läge.
Jag skulle funderat på om det inte går att göra ett stöd i trä, ungefär som själva benet. Det kan ligga nerfällt mellan bänkens sargar, under benet och fällas upp i vinkel mot benet. Dock måste det av säkerhetsskäl — som Johan påpekade— kunna låsas i uppfällt läge. Kanske med en sprint e dyl, försök i så fall hitta en lösning där låsningen inte är en lös del för den kommer antagligen att försvinna med tiden.
Sedan tror jag att ni hade gjort er själva en tjänst om ni hade sågat en vinkel på delen där benets gångjärn är fastsatta, så att benet vinklades utåt några grader. Då hade konstruktionen i viss mån varit självlåsande även om ett stag av något slag hade behövts.
//Ronnie
Sedan tror jag att ni hade gjort er själva en tjänst om ni hade sågat en vinkel på delen där benets gångjärn är fastsatta, så att benet vinklades utåt några grader. Då hade konstruktionen i viss mån varit självlåsande även om ett stag av något slag hade behövts.
//Ronnie
Vi insåg det. Därför behövde vi en bättre lösning.Johan Gunverth skrev:
Ja, Pysslarn! Vi får tänka till lite. En vinkel på benen hade nog varit bra, men nu är alla bänkar redan monterade. Det skulle innebäraPysslarn skrev:Jag skulle funderat på om det inte går att göra ett stöd i trä, ungefär som själva benet. Det kan ligga nerfällt mellan bänkens sargar, under benet och fällas upp i vinkel mot benet. Dock måste det av säkerhetsskäl som Johan påpekade kunna låsas i uppfällt läge. Kanske med en sprint e dyl, försök i så fall hitta en lösning där låsningen inte är en lös del för den kommer antagligen att försvinna med tiden.
//Ronnie
mycket extrajobb att göra det i efterhand. Ritningen är baserad på bänkar som tidigare har funnits. därför upptäckte vi inte problemet
förrän det var för sent.
Vi fixar en ny lösning i morron. Återkommer med resultatet.
//P-O
Klicka här för att svara