10 149 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Billiga svetselektroder
Sida 1 av 2
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Jag har bara sett OK46 motsvarighet på biltema, det är ett gissel att svetsa med. Jag har en hög med något billighetsmärke av OK48or (eller 7018 som jag tänker på dom) i 3.2mm och dom funkar bra trots dom är flera år gamla och har legat exponerade för atmosfären.
Pappa hade elektroderna i pannrummet tidigare, först oljepanna och sen pellets. Det har fungerat bra, speciellt när det var ett öppnet veckolager för pellets.
Nu är det värmepump sen några år, och därmed en avfuktare i källaren, så jag utgår från att det är minst lika bra
Om man inte har bra förvaringsmöjligheter så är ett par påsar med silicagel eller ris i tygpåse bra om man har möjlighet till en stängd förvaring. Tex 110mm avloppsrör med proppar i ändarna, eller någon plastback med lock.
Nu är det värmepump sen några år, och därmed en avfuktare i källaren, så jag utgår från att det är minst lika bra
Om man inte har bra förvaringsmöjligheter så är ett par påsar med silicagel eller ris i tygpåse bra om man har möjlighet till en stängd förvaring. Tex 110mm avloppsrör med proppar i ändarna, eller någon plastback med lock.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Skulle nog vilja påstå att torrhalten är mindre viktig för en amatör svetsare jag märker ingen skillnad på torra pinnar och pinnar som legat öppnade i flera år. Helt klart är det skillnad finns ingen möjlighet att göra tex ett svets prov med gamla öppnade elektroder då krävs 100% torra pinnar.
Jag tycker det är svårare att tända kontrollerat med elektroder som legat i oupvärmda garaget.
När jag svetsat första 5cm av elektroden så är det inga problem längre.
Nu har jag en äldre Kemppi tyristorsvets, så det finns inga elektroniska hjälpmedel, men den går fint
När jag svetsat första 5cm av elektroden så är det inga problem längre.
Nu har jag en äldre Kemppi tyristorsvets, så det finns inga elektroniska hjälpmedel, men den går fint
Har ett litet tjuvknep som funkar fint om man nu har fuktiga eller rent av lite blöta pinnar.
"Sätt" fast pinnen och så låter man den sitta i några sekunder innan man knäcker lös den, då är pinnen torr och det går riktigt fint att svetsa med dom även om det nästan droppat från paketet.
"Sätt" fast pinnen och så låter man den sitta i några sekunder innan man knäcker lös den, då är pinnen torr och det går riktigt fint att svetsa med dom även om det nästan droppat från paketet.
Även om man torkar stickorna enligt Luttes recept är sannolikheten mycket stör för att det finns vatten kvar och den färdiga fogen blir kallskör av vätet som frigörs när vattnet sönderdelas av svetsvärmen.
Själv har jag märkt att det blir sämre tändegenskaper och mer sprut och större risk för dålig vidhäftning om stickorna är fuktiga. Därför förvarar jag dem i en varm och torr snickarverkstad.
Billigstickor har jag ingen erfarenhet av. Elga P48 är så pass billiga när man köper ett paket i gången så det är ingenting att fundera på.
Jag må vara både snål och fattig men jag vet att det inte alltid lönar sig att snåla.
Själv har jag märkt att det blir sämre tändegenskaper och mer sprut och större risk för dålig vidhäftning om stickorna är fuktiga. Därför förvarar jag dem i en varm och torr snickarverkstad.
Billigstickor har jag ingen erfarenhet av. Elga P48 är så pass billiga när man köper ett paket i gången så det är ingenting att fundera på.
Jag må vara både snål och fattig men jag vet att det inte alltid lönar sig att snåla.