Har tänkt mig att köpa en släpkärra då det vore praktiskt att ha en. Min bil får dra 1500 kg på b-kort och endast 650 obromsat.

Spontant känns det som jag hade velat ha ett 1300kg eller 1500 kg släp men begagnat utbudet på är mkt mindre än de vanligare vikterna på 750 eller 1000kg totalvikt. Frågan är de extra kg:na värda det?

Kommer främst frakta byggmaterial men eventuellt nått lass jord eller grus.

Känns som obromsat går bort då det inte blir så mycket lastvikt kvar på 650 totalvikt.

Någon som vill dela med sig av tips och erfarenheter kring släp ägande?

Jag har ett obromsat släp som lastar 460 kg. Men det tar nog 500 - 600 kg också vid kortare transporter.
Har haft det i 7,5 år nu, och aldrig tyckt att det var för lite.

För vanliga inköp av brädor, reglar och skivor, körning av skräp till återvinningen, flytt av möbler, köra åkgräsklipparen till serviceverkstad och allt annat som man behöver en kärra till räcker den mer än väl.

När vi byggde vårt hus för fem år sedan avstod vi från container utan körde avfallet själva till återvinningen.
Det sparade väl in ca 10.000 kr

Och den enkla, robusta konstruktionen känns trygg. Inga problem med bromsar som låser sig vid backning och annat.
Och själva kärran blir ju enkel att hantera för hand, då den är så lätt, 190 kg.
Något stödhjul behövs inte heller.

Man kan väl säga att formatet och lastvikterna har mänskliga proportioner.
Vid tyngre transporter (taktegel, betong och dylikt) får leverantören transportera.
Och jag slipper att få ont i ryggen :)

• Gilla
mekar-anders och 2 till
  • Laddar…
Hur är det att köra med obromsat släp? jag har bara kört med bromsade vagnar, Det blir ju ändå rätt mkt extra vikt som pushar bilen framåt när man vill stanna. Borde väl också vara en risk att man får en fällknivseffekt om man måste panikbromsa?

Jag tycker ofta att man hör att det är väldiga problem med bromsade släp, Men jag kan inte minnas att min bror eller far har haft några problem med bromsar på deras släp och pappas är definitivt inte välskött. Men jag fattar grejen att det är betydligt mindre risk att ett släp utan bromsar får problem med bromsarna än ett med ;)

Fredrik_Lerum skrev:
Hur är det att köra med obromsat släp? jag har bara kört med bromsade vagnar, Det blir ju ändå rätt mkt extra vikt som pushar bilen framåt när man vill stanna. Borde väl också vara en risk att man får en fällknivseffekt om man måste panikbromsa?
...
Har aldrig upplevt några sådana problem. Men jag kör rätt lugnt, och håller avstånden.
Att jag numera bor "på landet" med lite trafik omkring mig hjälper naturligtvis till också :)

Men hur är egentligen bromsförmågan hos ett 1,5-tons enaxligt släp med påskjutsbroms?
Får inte dragbilen (som kanske inte väger mer) ta mycket av bromskrafterna med förlängd bromssträcka som följd?

PS
Men vi är alla olika.
Somliga vill ha det största och bästa av allt.
Jag nöjer mig oftast med det som är "lagom".
För mycket och för lite skämmer allt, som min salig far brukade säga.

Redigerat:
Trafiksäkerhetsmässigt borde det bli säkrare med bromsar på fler hjul.
Har en liten obromsad kärra på jobbet, den tryckte bilens bakända i sidled i en rondell engång, när det var riktigt halt, svartis. vi det tillfället var vagnen lastad med 250kg
Men det gick bra iaf. var ensam i rondellen vid det tillfället.

Själv har jag en bromsad 1300kg kärra från 1992 , den är rejälare i hela sin kontruktion. Har haft den i sex år nu, har aldrig haft några problem med bromsar har besiktat den tre gånger utan anmärkning. det är besiktning vart annat år på släp.
Har aldrig haft problem med låsta bromsar vid backning.

Stödhjul är att föredra om man ska flytta på vagnen lastad,
men för att koppla på den tom på bilen behöver jag inte stödhjulet.
Bromsade vagnar har även handbroms,
Det kan vara bra att ha om man ska koppla loss en lastad vagn i lut.

Jag skulle föredra en bromsad vagn om jag skulle köpa en vagn idag.

L
Det enklaste är om du åter och provar två släp. En bromsad och en obromsad. Jag har tidigare ägt bromsat släp. Det är nu skrotat och mitt nya släp är obromsat. Det är jag glad för. Det är bättre på alla sätt for normal användning. Lätt att dra. Smidigt att flytta själv. Billigare i inköp. Mindre reparationer. Enklare att montera på bilen. Lättare att backa med. Går bra på vägen. Rullar lättare, dvs det märks knapp att det är med. Hoppar mindre osv.

Ja, det är endast om du kommer lasta mycket tunga saker varje vecka som du bör köpa bromsat, tycker jag.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det är ju så olika beroende på behov. Jag har också en bromsad 1300 kärra och ett obromsat släp är i princip värdelöst för mina behov. Men till båten har jag obromsad då den används så sällan och då slipper jag besiktning och annat med den. Som sagt, det är behovet som styr.

Stefan N skrev:
...Men till båten har jag obromsad då den används så sällan och då slipper jag besiktning och annat med den...
Nja, även obromsade släp skall besiktigas vartannat år.
Så det är väl ett Långsamtgående fordon du har till båten, med maxfart 30 km/h.

Ja, oreggat.

L
Stefan N skrev:
Det är ju så olika beroende på behov. Jag har också en bromsad 1300 kärra och ett obromsat släp är i princip värdelöst för mina behov. Men till båten har jag obromsad då den används så sällan och då slipper jag besiktning och annat med den. Som sagt, det är behovet som styr.
Sen beror det på hur stor båten är också, om du behöver bromsat eller inte på båtkärran. Annars stämmer det som du säger. Lite som att köpa borrmaskin, ska du köra tungt med den varje dag. Då räcker inte billigast möjliga maskin. Den kommer inte hålla.

Man kanske överskattar hur viktig lastförmågan är, Får räkna lite på vad brädor å sånt väger.
Känns ju som grus blir inget med släp ändå så det får man nog beställa med leverans.

Fredrik_Lerum skrev:
.
Känns ju som grus blir inget med släp ändå så det får man nog beställa med leverans.
Det tänker jag inte alls hålla med om. Med en lastvikt på 2,5-3ton får man med sig en rejäl hög som är precis lagom att jobba med. Det blir perfekt när man bygger stödmurar, fixar någon del av gräsmattan osv osv. Rent ekonomiskt är det faktiskt också billigare än att få det hemkört, men då får man förstås inte räkna sin egen tid. Jag tycker det är en mycket stor vinst att slippa en jättehög på uppfarten så fort jag ska göra något.

• Gilla
Nirre
  • Laddar…
Jag har en 650 obromsad. Den går kanon med grindar på för att köra ris, bråte och kanske lite virke. Jag har kört en hel del helpall på den också, vilket nästan alltid betyder 1ton, vilket går bra men man får ta det lite lugnt. Bromsa är inget problem ens med 1 ton, dragbil har varit passat 2.0 och nu Saab 9-3.

Jag skulle nog definitivt satsa på en rejäl 1500-kärra för att kunna ta en pall ibland, helst större ändå och ett e-kort. Men för småtransporter så är den obromsade väldigt lätt och smidig.

Viktmässigt kommer du klara dig bra med en 650 kärra för byggmtrl etc. Jag har inte märkt någon större skillnad på körning, du får ju köra olika beroende på vad du har hängande bakom.

Större kärror med bromsar är kanon, MEN de ska köras ofta. Annars kommer bromsar och annat börja krångla med tiden. Hade 10 kärror förut på jobbet och 7 av dem bromsade. Så fort det blir lite ålder på dem får man börja repa.

Obromsade är mer eller mindre underhållsfria. Därför förespråkar jag dessa för privat bruk. Bättre att hyra/låna ett rejält släp de få gånger man kan tänkas behöva det.

MathiasS skrev:
Det tänker jag inte alls hålla med om. Med en lastvikt på 2,5-3ton får man med sig en rejäl hög som är precis lagom att jobba med. Det blir perfekt när man bygger stödmurar, fixar någon del av gräsmattan osv osv. Rent ekonomiskt är det faktiskt också billigare än att få det hemkört, men då får man förstås inte räkna sin egen tid. Jag tycker det är en mycket stor vinst att slippa en jättehög på uppfarten så fort jag ska göra något.
Fast i mitt fall handlade det ju om en lastvikt på 1000kg max då bil och körkort sätter stopp för mer. Då blir det inte så mkt grus direkt. Men det är klart man kan ju köra flera vändor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.