10 151 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Billiga svetselektroder
Det finns portabla elektrodvärmare av en anledning. En sån kan man snickra ihop själv om man har lite fantasi. Det borde finnas billig Kinesisk skit att inhandla på Ebay eller Aliexpress eller nåt liknande.
I brist på bättre så duger köksugnen. Och om jag inte minns fel så hittar man torkinstruktioner på paketet, det skiljer tydligen mellan olika elektroder.
Finns ju ett gammalt knep med OK48 elektroder i en hink med vatten som i helt blött tillstånd tydligen skall vara en nödlösning för mejsling. Man får nog byta pinne ganska ofta bara.
EDIT: https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=electrode+oven#/
I brist på bättre så duger köksugnen. Och om jag inte minns fel så hittar man torkinstruktioner på paketet, det skiljer tydligen mellan olika elektroder.
Finns ju ett gammalt knep med OK48 elektroder i en hink med vatten som i helt blött tillstånd tydligen skall vara en nödlösning för mejsling. Man får nog byta pinne ganska ofta bara.
EDIT: https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=electrode+oven#/
Redigerat:
Helt korrekt, man kan få endel porer i svetsen och endel sprut men till vanlig bonnbränning så ska det inte vålla några större problem.heimlaga skrev:Även om man torkar stickorna enligt Luttes recept är sannolikheten mycket stör för att det finns vatten kvar och den färdiga fogen blir kallskör av vätet som frigörs när vattnet sönderdelas av svetsvärmen.
Själv har jag märkt att det blir sämre tändegenskaper och mer sprut och större risk för dålig vidhäftning om stickorna är fuktiga. Därför förvarar jag dem i en varm och torr snickarverkstad.
Billigstickor har jag ingen erfarenhet av. Elga P48 är så pass billiga när man köper ett paket i gången så det är ingenting att fundera på.
Jag må vara både snål och fattig men jag vet att det inte alltid lönar sig att snåla.
Däremot när jag svetsar traverser och annat licenspliktigt så åker det fram nya paket och direkt ner i pinnvärmaren.
Absolut superlyxigt. Skulle svetsa lite för några veckor sen. Hade inga friska pinnar öht. Hittade till slut flera år gamla 2,5mm OK48 i det halvfuktiga källarförrådet. Gick inget bra alls, svårtänt och nappade hela tiden. Där och då tänkte jag lyxa till det med en tork men det gick över.smurfen72 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden