Tack för tipset. Den där faller under kategori 3, bänkmaskin med vevbart bord som endast finns i kinavarianter. Men visst, ska man köpa nåt man knappt tror på är 199£ attraktivare än 550£:)

edit. Svar till badtastex alltså.

Redigerat:
nanowire skrev:
För att backa lite; varför blir det sällan bra med stämjärn tror du? Det är ju den traditionella metoden och har bevisligen fungerat bra i många fall. Kan du inte intala dig att du faktist tycker det är roligt att stämma ut tapphål, plocka upp lite produktivitetstips från tuben och köra på, iaf tills du skaffat hjullastare och stämborr?
Det där funderade jag på när jag cykla till jobb i morse. Senaste projektet filade jag tapparna och tyckte det var pest. Projekten innan dess har jag stämjärnat och inte gillat det heller. För nån månad sen funderade jag på lockbettlar. Det är ofta rätt djupt det ska bankas ner i hålet och allt är ändträ och jag tyckte mina vanliga stämjärn blev slöa fort av allt hamrande.

Det känns bara fel. Tappen sågar jag på runt 1 min, tapphålet gör jag på kanske 2 min, banka hålet fyrkantigt kanske 5-10min. Jag kan nog speeda up bankandet lite men det kommer ändå vara den mest tidskrävande processen.

Ola C skrev:
Det där funderade jag på när jag cykla till jobb i morse. Senaste projektet filade jag tapparna och tyckte det var pest. Projekten innan dess har jag stämjärnat och inte gillat det heller. För nån månad sen funderade jag på lockbettlar. Det är ofta rätt djupt det ska bankas ner i hålet och allt är ändträ och jag tyckte mina vanliga stämjärn blev slöa fort av allt hamrande.

Det känns bara fel. Tappen sågar jag på runt 1 min, tapphålet gör jag på kanske 2 min, banka hålet fyrkantigt kanske 5-10min. Jag kan nog speeda up bankandet lite men det kommer ändå vara den mest tidskrävande processen.
Lockbetel föredrar jag helt klart för att stämma hål. Nu vet jag ju att du inte gärna jobbar utan elmaskiner inblandade... men det tar enligt min erfarenhet inte längre tid att stämma ut ett hål med lockbetel direkt jmf med att borra ut bulken först. Lite annat arbetsätt bara och totala tiden skiljer inte mycket. Gissar också att du iaf har lite ställtider kopplat till fräsningen?
En sak som den manuella metoden vinner på är när det ska vara tapphål i vinkel, särskillt i flera plan. Så länge du markerat ut rätt är det bara att ställa smygvinkel/ar och syfta mot dessa. Tänker att det kan vara ganska krångligt att ställa in med fräs?

Enda stället jag jobbar utan el är köket....gasspis och handdiskning:)

Skämt åsido, jag gillar handverktyg men gillar repeterbarheten o snabbheten med elmaskiner. Har jag väl ställt in fräsjiggen gör jag många hål väldigt snabbt o framförallt noggrant.

Men att lockbettla bort rundningarna kanske är den gyllene medelvägen.

jac skrev:
Jag tolkar det som att du inte har några lockbettlar att tillgå?
Du får gärna låna några Narex av mig för att testa om du vill. Isåfall får du gärna ge ett litet omdöme som jag själv utlovade för bra länge sedan:
[länk]

Och ja, läget är fortfarande som tidigare att lockbettlarna är i princip oanvända :o
Jösses, det där är ju 4 år sen...Jag trodde du skojade i "slipklosstråden" när du skrev att du inte använde dina verktyg:eek: Jag lånar gärna dom ett par år så kan du få ett utlåtande sen:). Vilka bredder har du?

Pinsamt men tyvärr alltför ofta helt sant. "Lockbettleri" har tyvärr än så länge inte ingått i den lilla tid jag har över för snickeriverksamhet. Men trots detta är det viktigt att köpa verktyg så att jag är förberedd om tid plötsligt skulle uppstå.

Jag har nog i princip de bredder som fanns att köpa då för några år sedan.

Om jag minns rätt så jobbar vi inte så långt ifrån varandra så det borde gå att organisera ett överlämnande. Jag skickar telefonnummer via PM.

Det finns faktisk en metod som vi inte har diskuterat nämligen stämmaskiner.

I princip en liten stämborrmaskin där man pressar in en lockbettel i träet med hjälp av en pedal eller en spak. Sagar och Wilson är två stora namn i branschen har jag för mig.
De blev utkonkurrerade av remtransmissionsdrivna stämborrmaskiner som arbetade snabbare men en sån här gammal stämmaskin skulle vara fullkomligt fenomenal att skära ut hörnen på frästa eller långhålsborrade tapphål. Jag har sett något exemplar på Blocket för skrotpris någon gång.
"Solid chisel mortiser" heter de i sitt hemland.

Har sett ett ev hemmabyggd variant på ett engelskt forum, skulle tydligen fungera men skaparen dog för några år sen så svårt att veta exakt. Ska vara byggd efter en förebild som figurerar i ett avsnitt av woodwright när underhill är i Canada.. Hemmabyggd träklämma inspirerad av förebild från Woodwright, stående på en brun yta.

Sådärja. En regnig tidig måndags morron för nån vecka sen lyckades två morrontrötta herrar (jag och jac) träffas för att byta tjänster och några ord. Jac lämnade över en låda väldigt lätt begagnade lockbettlar, närmare bestämt narex i storlek 4-16mm. Finns här för den intresserade http://hyvlar.se/stamjarn/narex_lockbettel

Det är bastanta grejer det här, betydligt tjockare o fetare på alla håll jämfört med vanliga stämjärn.

Nyskick Narex-lockbettlar i storlekar 4-16mm, placerade på vit handduk i genomskinlig plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lockbettlarna är avsmalnande för att inte fastna i hålet man bankar ner dom i. Det är vissa stämjärn också men inte alla. Likt mina narexstämjärn ser metallen lite skum ut, dom liksom är fläckiga i finishen. Påverkar dock inte resultatet.

Skjutmått som visar måttet 9,97 mm på ett lockbettelverktyg mot svart bakgrund.
Skapa konto

Digital skjutmått visar mätningen av en Narex-lockbettel på 9.69 mm mot en svart arbetsyta.
Skapa konto

Ett mejselskaft med stålspets på ett mörkt arbetsbord med hål och en skruv.
Skapa konto

Tänkte inte sabba alla jacs lockbettlar så tänkte nöja mig med att testa 10mm, en ganska vanlig tapphålsbredd på det jag bygger. Baksidan var "maskinsliprandig", ungefär som Bahcos orange-svarta stämjärn för er som har dom. Började polera baksidan som inte var helt plan, yttersta centimetrarna polerade jag till spegelfinish.

Kanterna är vassa, grymt vassa. Skar tummen på sidokanten (inte den nypolerade utan på ovansidan) när jag skulle torka bort slipsörja.

Närbild på ett polerat lockbettel på en mörk yta som visar sliprandiga ytor och skarpa kanter.
Skapa konto

Närbild av Narex lockbettel i storlek 10mm med synlig slitage och fläckig finish på en mörk arbetsyta.
Skapa konto

Brynde sen eggvinkeln. Vad jag läst är lockbettlar slipade 25 grader och har sekundärvinkel på 35. Det var på håret att jag fick in lockbetteln i veritas slipjigg, dels pga tjockleken men också pga den höga slipvinkeln.

Veritas slipjigg för slipning av verktyg med handtag och vassa kanter på en arbetsbänk.
Skapa konto

Jaha. Dags att banka lite. Jag har inte tänkt hugga ut tapphål för hand men lite kul att testa något man inte gjort förr. Kollade lite på Sellers https://youtu.be/q_NXq7_TILA och sen hamra jag på. Det var ungefär lika kul som att skära sig i tummen och lika rogivande som att stå med örat mot högtalaren på en death metal konsert. Hyvla är trevligt men det här förbannade bankandet tröttnade både jag o öronen på omgående.

Efter 2 tapphål fick jag bryna om eggen. Den var dock betydligt mer hållbar än mina narex stämjärn, kanske mest pga den höga vinkeln.

Mitt första och sista tapphål uthugget för hand.

Träbit med fyrkantigt hål uthugget för att visa lockbettningsprocessen.
Skapa konto

Så, dags att testa det jag egentligen tänkte använda dom här till, göra runda fräshål fyrkantiga.

Börjar med att skära en linje i hörnets långsida, detta gör jag med så brett stämjärn som går ner i hålet. Då kan man pressa det mot hålväggen och hålla linjen, smalare stämjärn roterar lättare ur linje.

Närbild på en lockbettel som används för att omvandla ett fräst rundat trähål till en fyrkantig öppning, visas i bearbetning.
Skapa konto

Närbild på trästycke med uthuggna och markerade tapphål redo för bearbetning.
Skapa konto

Sätter sen lockbetteln i skurna tvärspåret o hamrar på. Det här går faktiskt riktigt bra. Lockbetteln är så tjock att den mosar bort radiens längsgående trä och den är lätt att hålla styr på. Bladets tjocklek gör också att den styr bra på hålets långsidor.

Användning av lockbettel för att göra runda fräshål fyrkantiga i träprojekt.
Skapa konto

Minimalt med skräp kvar på långsidan av hörnet trots att jag bara bankat rakt ner i kortlinjen.

Ett nyligen uthugget tapphål i trä med skarpa kanter och spegelfinish på insidan, verktygsmärken synliga.
Skapa konto

Jämfört med vanligt stämjärn i samma bredd. Dom här stämjärnen är rätt tunna och ingen höjdare att hamra på. Tappar lättare vertikallinjen än lockbetteln och betydligt mer långsidesskräp kvar att rensa bort.

Lockbettel används för att förvandla ett runt fräshål till ett fyrkantigt hål i trä.
Skapa konto

Närbild på ett fyrkantigt hål uthugget i trä med tydliga märken efter ett skarpt verktyg.
Skapa konto

Slut på minitest, det var ju bara detta jag tänkte använda dom till. Tycker det var betydligt enklare att använda lockbettel än stämjärn till detta ändamål och kommer att köpa ett gäng egna.

Tack för lånet jac!

Edit. Trodde rubrikändringen skulle slå igenom i trådens rubrik men visade sig tydligen bara gälla detta inlägget

Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 9 till
  • Laddar…
Tack för trevligt test! Lockbettlar kanske man skulle skaffa ett par! Just det där momentet tycker jag är jobbigt. De senaste projeten har jag istället rundat tappens kanter men tror mer på detta som princip!

Är det Alm du jobbar i ovan? Ser ut att vara ett trevligt träslag!

Håller med, direkt när det börjar filas på tapparna så tappar man precision, detta känns mer exakt och aningen säkrare, när man rundar tapparna är det lätt att man naggar ytterkanten/skuldran som absolut inte ska röras.

Alm yes, första bästa planka jag hittade i bra att ha högen. Kan vara trevligt om man hittar fina bitar. Överlag är det lite mer livligt i ådringen än ek som det annars är ganska likt.

Ola C skrev:
Håller med, direkt när det börjar filas på tapparna så tappar man precision, detta känns mer exakt och aningen säkrare, när man rundar tapparna är det lätt att man naggar ytterkanten/skuldran som absolut inte ska röras.

Alm yes, första bästa planka jag hittade i bra att ha högen. Kan vara trevligt om man hittar fina bitar. Överlag är det lite mer livligt i ådringen än ek som det annars är ganska likt.
När jag byggde stegen nyligen så rundade jag tappkanterna. Där såg jag ytterligare en stor nackdel med detta, jag tog ju bort mycket av den enda yta där det blev lim mellan två längsgående fiberriktningar. Alla andra ytor var ju ändträ mot längsträ och det ger ju inte alls samma styrka. Nu tror jag väl att den skall hålla ändå. Hur skulle ni andra löst ett sådant här problem?

Trästeg med rundade tappkanter bredvid mätverktyg på verkstadsbord.
Skapa konto

Trästege under byggnation med rundade tappkanter på en sågbänk med mätverktyg och hammare.
Skapa konto

Om inte synliga fogar varit ett problem hade jag gjort en sliding dovetail joint på stegen. Kanske dold framifrån så fogen bara syns från baksidan. Då är den i princip bombsäker mot att dela på sig. Tapp med kil (wedged tenon) med kilen vågrätt (lodräta kilar skulle riskera att spräcka sidoplankan) är väl en annan självlåsande variant, kan både göras genomgående och intern, dock inte så himla enkel fog att få snygg.

Nångång har jag gjort dubbla tappar på "andra hållet" mot din tappriktning när smal planka möter tjock planka. Då ökar man längsträ mot längsträ ytan.

Nu tror jag inte den där kommer att dela på sig.

Själv hade jag nog kört med Dominon:)

Ola C skrev:
Om inte synliga fogar varit ett problem hade jag gjort en sliding dovetail joint på stegen. Kanske dold framifrån så fogen bara syns från baksidan. Då är den i princip bombsäker mot att dela på sig. Tapp med kil (wedged tenon) med kilen vågrätt (lodräta kilar skulle riskera att spräcka sidoplankan) är väl en annan självlåsande variant, kan både göras genomgående och intern, dock inte så himla enkel fog att få snygg.

Nångång har jag gjort dubbla tappar på "andra hållet" mot din tappriktning när smal planka möter tjock planka. Då ökar man längsträ mot längsträ ytan.

Nu tror jag inte den där kommer att dela på sig.

Själv hade jag nog kört med Dominon:)
Eftersom den skulle täckmålas (ja, jag vet, onödigt med så fina fogar) hade det väl inte varit ett problem med sliding dovetail. Däremot ville beställaren att stegen skulle vara mindre breda än "vangstyckena" då hade jag väl fått ett synligt spår på bakkanten, och ett hål.

Domino hade varit smidigt, synd jag inte har någon bara!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.