Pen
Pen: Jag råkade ha en perfekt aluminiumprofil för ändamålet: O I --- Sågade först bort ---. Därefter en del av I så att O gick in i stora lödkolven. Sedan "sågar" jag friggen med I. Funkar bra. Fotnot: I ska vara mitt under O. En uppochnervänd T profil med en massiv rundstav högst upp.
3 svar · 2,6k läst
Daniel_N
Daniel_N: Tack för svaren! Jag hittade loctite plastix som är ett 2K ca-lim som skall funka på pp. Borde funka alltså...
4 svar · 3,5k läst
A
andhak2802: Ingen med erfarenhet?
1 svar · 1,1k läst
nanowire
nanowire: Kan bara ytterligare slå ett slag för färgborttagning med IR-strålning! Fick tag på en terrasvärmare på julas outlett med tre rör om totalt 2000 W. Det följde även med en ställning. Lite moddning krävdes; stativet kapades och svetsades i ny vinkel och infästningen i plast, som smälte på första försöket, fick bytas mot en i stål. Orginalreglaget i form av ett snöre byttes mot
11 svar · 13,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ingen som har lite bra tips om vilken fräs som fungerar bra i prissegmentet 1000 - 4000 kr? Användarvänlighet? Smidighet? Gedigen och med god kvalitet?
31 svar · 16,2k läst
A
Andreas117: [bild] Har en gersåg av äldre modell, powerforce, någon som känner till vart man kan få fatt i reservdel? Det är själva brytaren i sågen som är sönder
0 svar · 638 läst
·
mattiasp
mattiasp: Om ni läser hela kapmojängstråden så finns det alternativa utformningar på mojängen. Den som jag visade 2012 är utformningen jag använder fortfarande.
7 svar · 6,0k läst
bjornhallberg
bjornhallberg: Ska kolla på detta. Maskinen är en sån här typ: https://auctionet.com/en/523037-bandslip-2000-tal Ska gå in på Tools (enda järnhandeln jag känner till) samt Beijer o kolla i veckan.
4 svar · 1,3k läst
T
Thomas_Blekinge: Kontrollera om höljet över bladet är sprickfritt, inte avskavt och helt för övrigt så är det lugnt. Handtaget är så pass tjockt att den tål mindre repor. Plastmaterialet bryts egentligen bara ned av konstant pålagt hög spänning, hög temperatur eller solljus. Sålänge mejseln ligger mestadels i verktygslådan händer inget.
4 svar · 1,1k läst
·
findus42
findus42: Köp en japanspackel och en japansåg. Spackeln ärtillräckligt tunn och mjuk så du får in den under läkten. Sedan kapar du med japansåg. Sista tanden kommer slöas lite mot stålet men det betyder inget. Mvh Findus
55 svar · 7,4k läst
·
I
Ivar Nelson: Anhållet är inte världens mest stabila men det duger väl. Jag tittade lite på axministers maskiner och de har två modeller som är skrämmande lika. Så jag mailade dem och frågade om de hade sådana reservdelar. Tack för tipset!
26 svar · 8,7k läst
·
oobum
oobum: [citat] Billigare att säja med 1.5Ah
5 svar · 1,1k läst
C
Chippe: Gammal tråd men kan bidra med info. Har en gammal Nilfisk med bra tryck (arbetstryck 130, max 150 har jag för mig det står). Jämförde med grannens nyare som inte alls har samma tryck men det har med munstycket att göra. Har jämfört hans munstycke med mitt på min Nilfisk då de passar. Jag har ett turbomunstycke som ger otroligt högt tryck, marksten och plattor blir som nya. Kör man
10 svar · 54,2k läst
B
Bjober: Som lekman skulle jag säga att det är ett hyfsat enkelt jobb. Det som inte blir klart idag blir klart en annan dag. Mina egna projekt i den kalibern tar ofta längre tid än vad jag trodde... Som fackman skulle jag säga 16 timmar a 1000kr. Minsta krångel så spricker den budgeten.... skulle nog tacka nej till jobbet.
14 svar · 2,2k läst
·
M
magnlar: En liten uppdatering: Fick tips om att testa en hårdare slipplatta H-HT och med Granat P60/40. Ville ge Rotex en chans till (körde P60), och det funkade ypperligt. Gick fort, och efterslipade med P120 och 180. Resultatet blev riktigt bra.
6 svar · 8,9k läst
davveno1
davveno1: Behöver hjälp att välja pistol till golvlister och annat finlir. Kompressor finns. Budget runt 1000:-, gärna mindre.
0 svar · 1,9k läst
C
cecar33: [citat] Nu blir det lite oklart, momentet är väl för att maskinen skall sluta dra när skruvskallen når rätt position. Alltså när en försänkt skruvskalles översida ligger i plan med det man skall skruva fast. Är det ett svagt underlag där gängorna skall dra så får man för borra, så skruven löper fritt i stycket som vill skruva fast i ett svagare material. Men det är ju inte så
16 svar · 4,4k läst
·
K_arlstrom
K_arlstrom: Den här blir nog lättare att hålla koll på än lösa tappar och borrar! [bild] Tack för all feedback :)
6 svar · 3,5k läst
H
heimlaga: Jag har en Arboga G2508 (sannolikt från 1970-talet) och åtminstone då jag renoverade den för 6 år sedan fanns det reservdelar att köpa av Machineryscandinavia. Äldre modeller är det värre att hitta reservdelar till men det mesta går att reparera eller tillverka på ett eller annat vis. Min uppfattning är också att en vanlig remmaskin duger för träarbete men för metallarbete och i
8 svar · 4,2k läst
F
Fluxor: Har du flera kubikmeter med panel att spika kan en puffra vara ett bra val. Angående rätskiva så rekommenderqr jag Hultafors MST180. -"Bättre äga ett verktyg du inte behöver än behöva ett du inte har!"
1 svar · 811 läst
A
arasmus: Tackar! Då blir det en sån.
3 svar · 9,3k läst
Chaly
Chaly: Om du känner någon som har en metallsvarv så är det snabbt gjort att veva fram två dylika bussningar i lämpliga mått!
6 svar · 2,1k läst
phl
phl: Se där, här dräller det in bra förslag. Lappkabel hos Conrad verkar ju vara det jag är ute efter, dessutom lättillgängligt. Ja, det är till min pelarborrmaskin. Funderar på att återställa dragningen av inkommande el där matning dras genom pelaren, ut i toppen på denna och sedan via kableslang ner till "dosan" med brytaren. Att dra in elen vid "dosan" som det är nu blir helt knäppt.
4 svar · 954 läst
L
Lazzeman: Jo det var så jag fick göra. Men jag upptäckte att mina båda små spärrskaft var trasiga så jag fick använda en 00:a och ett bits. Istället för att ta 10s så tog det 10 minuter med strul och dåligt humör.
9 svar · 2,1k läst
·
A
AndersS: Har både en 230V och en 10,8V, båda Bosch. Både fyller sitt syfte där 230V är bra vid längre tids arbete för då batterimaskinen käkar snabbt upp batteriet och man får byta rätt ofta. Batterimaskin är suverän vid snabbjobb och används oftast till att kapa med.
7 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Finns kampanjer för 4995:- för gta3800 och gcm8sjl. Är det bra pris?
41 svar · 31,8k läst
H
heimlaga: Nutiden skosulor brukar tyvärr vara ihåliga så jag skulle hellre prova med klacken från någon gummistövel som inte längre går att lappa.
9 svar · 10,2k läst
H
heimlaga: Nu har projektet börjat gå framåt igen: [bild] [bild] [bild]
113 svar · 23,8k läst
·
Z
ZipLock: Jag rensade lagret på jobbet när de slutade med overhead-pennor för plastfilm. Funkade bra att rita på det mesta. Nu när OH-pennorna är slut har jag Milwaukee pennor som jag hittade i någon kampanj-låda på bygghandeln.
20 svar · 8,2k läst
·
bjornhallberg
bjornhallberg: Orkade inte kolla på att lyfta bordet så jag gjorde som sades och blandade Hessa med tapetklister. Tog sen scotch brite till excentern och körde försiktigt så jag inte kletade ner slipmaskinen. Det blev förvånansvärt mycket bättre på kort tid. Neutraliserade syran efteråt med målarsoda och fettade in. Förhoppningsvis har det stått sig till i eftermiddag i vart fall :) [bild] Köpte
7 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.