I fredags hyrde jag en vedklyv för att klyva lite ved över helgen.

När jag använt maskinen i 10 minuter gick en spak av och det bliv helt omöjligt att använd den.

Man kan se att spaken varit av tidigare och att de då har svetsat fast den.

Jag tänkte att det är rimligt att jag på ett vänligt sätt begär att jag får hyra samma maskin eller en likvärdig för 0 kr nästa helg eller en annan helg så fort som möjligt.

Har jag haft otur när jag tänkt? Eller tycker forumet att jag rätt?

Jag ska lämna tillbaka maskinen imorgon bitti och även om jag inte är någon storkund så är jag ändå stamkund hos den uthyrningsfirman.

Tack för att ni läser

///Hyltran

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Självklart...

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Tycker som dig

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
S
Hyltran från Veglemyren skrev:
I fredags hyrde jag en vedklyv för att klyva lite ved över helgen.

När jag använt maskinen i 10 minuter gick en spak av och det bliv helt omöjligt att använd den.

Man kan se att spaken varit av tidigare och att de då har svetsat fast den.

Jag tänkte att det är rimligt att jag på ett vänligt sätt begär att jag får hyra samma maskin eller en likvärdig för 0 kr nästa helg eller en annan helg så fort som möjligt.

Har jag haft otur när jag tänkt? Eller tycker forumet att jag rätt?

Jag ska lämna tillbaka maskinen imorgon bitti och även om jag inte är någon storkund så är jag ändå stamkund hos den uthyrningsfirman.

Tack för att ni läser

///Hyltran
hade du haft den en vardag hade dom kommit med en ny.(om det är en bra firma)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Det låter rimligt. Såvida de inte kan visa att du orsakat felet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tack för svaren!

Och nu en annan fråga som jag tror är svårare. Även om jag hoppas att så inte är fallet.

När spaken gick av så hoppade en sak/metalstav ur led eftersom att spaken var av så drog hydralkolven ihop sig och tvingade tillbaka staven trots att den inte låg i den skida som den borde ligga i blev böjd :confused: Svårt för mig som inte är tekniker att förklara. Men om jag gör det lätt för mig så kan jag säga att jag såg maskinens hydrlik skadade maskinen.

Skulle kunna lägga upp en bild men, men min fråga är inte av teknisk karaktär.

Men i alla fall.

När jag såg att maskinens förstörde sig själv så slet jag ur kontakten så fort jag kunde. Mitt syfte med detta var att minimera skadan på maskinen. Detta ledde till att kontakten lossnade från maskinen och satt kvar i min stickpropp.

Vad tycker ni om detta är det mitt fel att kontakten lossnade från maskinen? Borde jag fortfarande gratis få hyra en fungerande likvärdig maskin nästa helg?

Förklara att det råkade hända när du försökte minimera skadorna. Jag tycker inte att de borde bråka om det. Är det inte avsiktlig skadegörelse eller tydlig vårdslöshet så bör de inte bråka.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Är det en bra firma så löser detta så du blir nöjd. Jag hyrde en padda en gång vars startsnöre gick sönder, hyrfirman kom direkt och ordnade detta.

Jag hyrde en annan gång en grävmaskin av en mindre hyrfirma. Där hade man monterat en icke orginalkolv med resultatet att slanganslutningarna satt oskyddade framåt så att om man lastade en sten i skopan var det lätt att knäcka slangarna. Vilket givetvis hände. Detta tyckte firman jag skulle betala eftersom jag varit oaktsam..... Nu var detta en struntsumma och jag ville kunna hyra maskinen igen så jag lät det passera den gången.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Söndrade en tigersåg som jag hyrde på cramo. Lämnade daten efter och fick en fri dag så att säga.

Jag hyrde en golvslipmaskin på bauhaus efter ett par timmar hårt slipande så bokstavligen sprutade det gnistor om motorn, såg ut som en skärbrännare hade jömt sig därinne.
Jag tog med den in och frågade försiktigt om det ska gnistra om motorn, killen i kundtjänsten förklarade för mig att det är helt normalt, tills jag fick honom att prova den!
Jag fick en annan maskin i en extra dag utan extra kostnad.

• Gilla
Truskär och 2 till
  • Laddar…
Jag har lämnat tillbaka maskinen jag kommer att få låna den gratis en helg framöver när den är lagad.

De förstod incidenten med kontakten och sa inte så mycket om det.

Problemet löst :)

Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 16 till
  • Laddar…
Det tar fem minuter att skruva på en ny kontakt för en amatör (eller skruva tillbaka den gamla om den inte var helgjuten) ;)

Trevligt att de var tillmötesgående och förstod ditt dilemma!

• Gilla
mhunter
  • Laddar…
Skönt att det löste sig på bästa sätt! :)
Det var en seriös firma du hyrde av!

Anna_H skrev:
Det tar fem minuter att skruva på en ny kontakt för en amatör (eller skruva tillbaka den gamla om den inte var helgjuten) ;)

Trevligt att de var tillmötesgående och förstod ditt dilemma!
Jag skruvade själv fast den och satte dit alla elkablar så gott jag kunde men det är tre fas el på maskinen så jag tycker att de borde vet att den varit av.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.