4 633 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Vad är fel på min gräsklippare?
Köpte en ny Husqvarna LB 155S innan sommaren med Briggs&Stratton motor. Gått rätt bra men så gjorde jag misstaget att fylla på för mycket olja pga jag såg fel på nivån. Som väntat började det ryka som tusan efter ett tag. Inser mitt misstag och tappar ut olja så den hamnar på acceptabel nivå. Ryker fortfarande en massa men den går och tänker att oljan som kommit in i cylindrarna bränns bort. Slutade ryka efter ett tag och har klippt gräset 1-2 gånger utan problem sedan men så i går så klippte jag ca 80% av gräsmattan innan klipparen la av. Försökte dra igång den och den startar på en gång men lägger sedan av direkt. Försöker ett par gånger till med samma resultat. Lät den stå tills idag i naivt hopp att det skulle hjälpa men icke. Lite svårtstartad först men sen startar den lätt men lägger av direkt igen.
Vad kan vara felet och hur fixar jag det? Skulle vilja försöka fixa det själv och inte lämna in på service pga billigare och vill lära mig.
Lite googling gjorde att jag hittar denna tråd:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=21328
Där verkar de enas om att det antingen är skitig förgasare eller dåligt membran. Verkar det rimligt?
Vad kan vara felet och hur fixar jag det? Skulle vilja försöka fixa det själv och inte lämna in på service pga billigare och vill lära mig.
Lite googling gjorde att jag hittar denna tråd:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=21328
Där verkar de enas om att det antingen är skitig förgasare eller dåligt membran. Verkar det rimligt?
"skitig förgasare eller dåligt membran" tror jag inte på då du köpte den ny för några månader sen.
Åk tillbaka till butiken och be dom laga den på garantin, och be att få en lånemaskin under tiden...
//AA
Åk tillbaka till butiken och be dom laga den på garantin, och be att få en lånemaskin under tiden...
//AA
Tänkte också att det vore konstigt men ev möjligt pga min fadäs med oljan förut. Har skruvat loss förgasaren nu och det ser bra ut i mitt tyckte. Inge gegg eller liknande utan glänser lätt av bensinen antar jag. Ska nog följa ditt råd.saiter skrev:
Bara för att få ett avslut så lämnade jag in den på service och de bytte hela motorn på garantin så nu fungerar den som den ska 
Bra köp tycker jag!
Jag är väldigt nöjd. Min första egna klippare men gillar typ allt med den. Den är bred, den har stora hjul bak så enkelt att vänta, självdrivningen drar på bra. Det finns två små detaljer som jag stör mig lite på. Man måste låta hjulen rulla ett kvarts varv utan drift för att inte dem ska låsa sig när man rullar bakåt. Dessutom är det något bökigt att ändra höjd på men det gör jag inte så ofta så egentligen inget problem.magnil skrev:
Bra köp tycker jag!
Klicka här för att svara