Hejsan,

Ska shoppa lite kanttvingar. Inte där superdyra självspännande varianterna utan sådan man hakar på vanliga skruvtvingar.

Så. Funderar på enkel eller dubbelvariant. Prismässigt kostar en enkel runt 130:-, dubblarna runt 200:-. Axminster har en lite billigare dubbel men den klarar bara upp till 7mm tjock tving och det känns kanske begränsande.

Nu till frågan/funderingen. En dubbel borde väl bara kunna ge halva trycket per tving jämfört med en enkel innan det börjar glida? Är glidning ett problem i praktiken? Med glidning menar jag att tvingen som fäster runt skivan börjar glida i sidled när man spänner kanttvingen.

Enkel och dubbel kanttving fastsatta på skruvtvingar med röda handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag har ett gäng sådana där. Använde dem för ett antal år sen när jag klädde in min furutrappa med ek. Limmade trappnosarna med dessa tvingar. Hade inga problem med att det gled, men jag använde heller inget överdrivet presstryck.

Jag har några av de enkelsidiga. När man spänner den brukar tvingen vrida sig. Det fungerar helt enkelt inget vidare.

Jag såg också en viss risk med det du skriver Mattias.

@vectrex, enkla eller dubbla?

Verkar som en snäll forummedlem gett mig ett erbjudande jag inte kan motstå så det blir nog inget köp, iaf inte nu.

Jag har bara använt dubbla. De enkla har jag inte sett förut.

Om det är av forummedlemmen som vi sågs nyligen hos, vet jag att det kommer att bli bra! ;) Sjukt bra tvingar men äckligt dyra bara...

//Ronnie

Man borde kunna laborera med att göra dyrtvingarna i björkplyfa.

De där excentrarna kan beskrivas med en logaritmisk spiral. I polära koordinater r=exp(a*theta), kontaktvinkeln, som i en logaritmisk spiral alltid är samma, skrivs phi= arctan(1/a). Alla vinklar i radianer.

Någon som har en idé hur man skall kunna få formen på ett papper så att man kan bandsåga ut profilen? Den skall naturligtvis kläs med gummiduk, så man får ta hänsyn till det när man beräknar spiralen.

Vill du bara ha spiralen plottad på papper, eller är det något jag missar?

Har sett några hemgjorda varianter, den här ex http://lumberjocks.com/projects/95373 fast just nu är jag mer inne på att limma kantlister än bygga tvingar.

@pysslarn. Låter lovande.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mattiasp skrev:

De där excentrarna kan beskrivas med en logaritmisk spiral. I polära koordinater r=exp(a*theta), kontaktvinkeln, som i en logaritmisk spiral alltid är samma, skrivs phi= arctan(1/a). Alla vinklar i radianer.

Någon som har en idé hur man skall kunna få formen på ett papper så att man kan bandsåga ut profilen? Den skall naturligtvis kläs med gummiduk, så man får ta hänsyn till det när man beräknar spiralen.

Ledsen Mattias, men att få ut formen på papper är mitt minsta problem. Det handlar snarare att jag gick vilse i texten vid "logaritmisk spiral"... Men det var i övrigt vackert uttryckt — tror jag. :)

//Ronnie

Ola, jag tycker att ditt resonemang stämmer. Den hållande tvingen (den som sitter på skivan) kan hålla emot en viss kraft innan den börjar glida. Om du sprider ut den kraften på dubbla ytan så halveras trycket. Men i praktiken är det väl snarare en fördel med två kontaktpunkter… om du tex limmar fast en kantlist vill du sprida ut kraften så jämnt som möjligt över listen, dvs få ett jämnt tryck. Spridningen bör rimligtvis bli jämnare med två kontaktpunkter (2 x halva kraften) istf en (1 x hela kraften), även om du fördelar kraften i ett andra steg genom att lägga någonting mellan kanttvingen och listen.

Håller med Mattias, de enkla är hyfsat värdelösa då de lätt vrider sig. Jag har själv dubbla (minns ej var de är köpta) och de funkar ok. Dock är det inga problem att få den hållande tvingen att glida om man tar i lite, i varje fall inte med de tvingar som passar i ”jacket” på mina kanttvingar. Har inte måttet i huvudet, men 7 mm som du nämner känns rimligt. Dock är det inte så illa att det har varit ett problem i praktiken - i varje fall inte för kantlister i normal storlek.

Jacket på mina tvingar har en infernaliskt idiotisk egenskap… det är svagt v-format. Om den hållande tvingen inte bottnar helt i jacket resulterar det i att den nyper fast i jacket när man spänner, och det kan vara ett litet helsike att få loss den. En sak att se upp med…

mattiasp skrev:

Yepp. Köp dyrtvingen, dela den, rita av på papper, montera ihop igen och sälj tvingen på Tradera.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag köpte mina på Clas O när det begav sig för några år sen. Minns inte att de var särskilt dyra men heller troligen inte alls så bra som de ovan. Frågan är vad som behövs?

Jag kan sträcka mig till att göra hälften, dvs köpa tvingen, kopiera och spara dyrtvingen. Sedan kommer jag att tycka att de hemgjorda är sämre och köpa en full uppsättning köbetvingar.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.