Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Som många andra har jag köpt den perfekta bits- och borrasken/-väskan. Om och om igen. Nu har det blivit lite mer ändamålsenliga borrar och bits men just försänkarna följer med än. Inte för att dom är speciellt bra men jag har och andra sidan inget att jämföra med.
Finns det någon försänkare som är det naturliga valet för er som jobbar med det? Finns det en 'the one' där hållbarhet, funktion och pris står i paritet till varandra på ett rimligt sätt.
När det kommer till cykeldelar brukar vi säga; billigt, lätt och hållbart. Välj två.
Men oftast finns det något som faller inom lagom och som blir någon svenssonstandard för proffsamatören.
Eller är det skitsamma när det kommer till försänkare?
Finns det någon försänkare som är det naturliga valet för er som jobbar med det? Finns det en 'the one' där hållbarhet, funktion och pris står i paritet till varandra på ett rimligt sätt.
När det kommer till cykeldelar brukar vi säga; billigt, lätt och hållbart. Välj två.
Men oftast finns det något som faller inom lagom och som blir någon svenssonstandard för proffsamatören.
Eller är det skitsamma när det kommer till försänkare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag har köpt modellen med "hål" igenom. Tycker de ger jämnare kanter än de med "fräs" skär.
http://www.axminster.co.uk/fisch-premium-chatter-free-countersinks-ax890786
http://www.axminster.co.uk/fisch-premium-chatter-free-countersinks-ax890786
Har haft såna som på bilden; bara något bättre än värdelösa. Stor skillnad mot riktigt bra försänkare.Chrissofsweden skrev:Som många andra har jag köpt den perfekta bits- och borrasken/-väskan. Om och om igen. Nu har det blivit lite mer ändamålsenliga borrar och bits men just försänkarna följer med än. Inte för att dom är speciellt bra men jag har och andra sidan inget att jämföra med.
Finns det någon försänkare som är det naturliga valet för er som jobbar med det? Finns det en 'the one' där hållbarhet, funktion och pris står i paritet till varandra på ett rimligt sätt.
När det kommer till cykeldelar brukar vi säga; billigt, lätt och hållbart. Välj två.
Men oftast finns det något som faller inom lagom och som blir någon svenssonstandard för proffsamatören.
Eller är det skitsamma när det kommer till försänkare?
[bild]
De med hål som nämns ovan ska vara jättebra för trä men vet inte om de är lika bra till metall?
Har Ruko stegborrar och försänkare, det är förstklassiga grejer, men troligtvis inget för den prismedvetne.
Köpte en ny Bosch stegborr för drygt 500:- då min 10 år gamla Ruko låg hemma, det fanns inget annat att tillgå på orten jag befann mig, helt värdelös.
Jag jobbar mestadels i stål och rostfritt.
Köpte en ny Bosch stegborr för drygt 500:- då min 10 år gamla Ruko låg hemma, det fanns inget annat att tillgå på orten jag befann mig, helt värdelös.
Jag jobbar mestadels i stål och rostfritt.
Snäckförsänkarna som Robert_san01 länkar till är betydligt bättre än modellen som TS visar i första inlägget. Den absolut bästa jag har provat är inte helt oväntat motsvarande från Festool:
http://www.axminster.co.uk/festool-centrotec-countersinks-ax29979
Den fungerar utmärkt i både trä och aluminium.
http://www.axminster.co.uk/festool-centrotec-countersinks-ax29979
Den fungerar utmärkt i både trä och aluminium.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack hörni för länkarna, jag visste väl att det fanns bättre grejer! Jag kan absolut tänka mig att betala 150-250:- för en bra försänkare om den håller och ger ett fint resultat. Nån utav dom blir det
Vid 500:- känner jag att det är över mitt behov
Vid 500:- känner jag att det är över mitt behov
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
För att återkoppla lite så blev det en Fisch Premium för ca 200:-. Jämförde idag och det är framförallt snittytan som är betydligt finare. Sen behöver man inte ta i fullt lika mycket. Men ska det spacklas så kommer jag ta den närmsta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara