Som många andra har jag köpt den perfekta bits- och borrasken/-väskan. Om och om igen. Nu har det blivit lite mer ändamålsenliga borrar och bits men just försänkarna följer med än. Inte för att dom är speciellt bra men jag har och andra sidan inget att jämföra med.

Finns det någon försänkare som är det naturliga valet för er som jobbar med det? Finns det en 'the one' där hållbarhet, funktion och pris står i paritet till varandra på ett rimligt sätt.

När det kommer till cykeldelar brukar vi säga; billigt, lätt och hållbart. Välj två.

Men oftast finns det något som faller inom lagom och som blir någon svenssonstandard för proffsamatören.

Eller är det skitsamma när det kommer till försänkare?

Tre försänkare av metall för borrning på en vit bakgrund, av olika storlekar och formar för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chrissofsweden skrev:
Som många andra har jag köpt den perfekta bits- och borrasken/-väskan. Om och om igen. Nu har det blivit lite mer ändamålsenliga borrar och bits men just försänkarna följer med än. Inte för att dom är speciellt bra men jag har och andra sidan inget att jämföra med.

Finns det någon försänkare som är det naturliga valet för er som jobbar med det? Finns det en 'the one' där hållbarhet, funktion och pris står i paritet till varandra på ett rimligt sätt.

När det kommer till cykeldelar brukar vi säga; billigt, lätt och hållbart. Välj två.

Men oftast finns det något som faller inom lagom och som blir någon svenssonstandard för proffsamatören.

Eller är det skitsamma när det kommer till försänkare?

[bild]
Har haft såna som på bilden; bara något bättre än värdelösa. Stor skillnad mot riktigt bra försänkare.

De med hål som nämns ovan ska vara jättebra för trä men vet inte om de är lika bra till metall?
 
Har Ruko stegborrar och försänkare, det är förstklassiga grejer, men troligtvis inget för den prismedvetne.

Köpte en ny Bosch stegborr för drygt 500:- då min 10 år gamla Ruko låg hemma, det fanns inget annat att tillgå på orten jag befann mig, helt värdelös.

Jag jobbar mestadels i stål och rostfritt.
 
  • Gilla
magnlar och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett billigt set med tre försänkare av olika storlek på Clas Ohlson. Skräp......
 
Tack hörni för länkarna, jag visste väl att det fanns bättre grejer! Jag kan absolut tänka mig att betala 150-250:- för en bra försänkare om den håller och ger ett fint resultat. Nån utav dom blir det :)

Vid 500:- känner jag att det är över mitt behov :P
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Ett tips om man nu lyckas köra Festools snäckförsänkare slö är den går att bryna upp med hjälp av en diamantrundfil avsedd för sågkedjor. Ja, det måste naturligtvis gälla andra märken också.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
För att återkoppla lite så blev det en Fisch Premium för ca 200:-. Jämförde idag och det är framförallt snittytan som är betydligt finare. Sen behöver man inte ta i fullt lika mycket. Men ska det spacklas så kommer jag ta den närmsta :)

Borrmaskin med Fisch Premium borrbit ovanför träyta och gammal borrbit vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.