12 234 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Vilken fräs, Bosch GOF 1250 LCE eller Festool OF 1010 EBQ-Plus?
Sida 1 av 2
Hej!
Står inför köp av handöverfräs nu och valet står mellan Bosch GOF 1250 LCE eller Festool OF 1010 EBQ-Plus.
Festoolen har hängt med ett tag och saknar led lampa och digitalt djupmått, Boschen känns spontant lite fräschare.
Hur upplever ni dammupptagningen, skiljer det sig mycket?
Jag har sedan tidigare en sänksåg från Festool (TS 55 REBQ-Plus) med skenor som jag direkt kan använda med en Festool fräs..
Kan iför sig köpa till Bosch FSN OFA för att använda Festool skenor, men vissa säger att det kan glappa något.
Hur upplever ni Bosch FSN OFA?
Priset skiljer sig ca. 1000 kr, Proffsmagasinet har en kampanj på Bosch nu, kan få Bosch fräsen för ca. 3400 kr
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/fras/bosch-gof-1250-lce-handoverfras
Vilken fräs är att föredra?
Har Festool någon ny modell på gång, kanske skall man vänta in den?
Många frågor och funderingar
Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig att reda ut dessa.
Tack på förhand!
Mvh
Står inför köp av handöverfräs nu och valet står mellan Bosch GOF 1250 LCE eller Festool OF 1010 EBQ-Plus.
Festoolen har hängt med ett tag och saknar led lampa och digitalt djupmått, Boschen känns spontant lite fräschare.
Hur upplever ni dammupptagningen, skiljer det sig mycket?
Jag har sedan tidigare en sänksåg från Festool (TS 55 REBQ-Plus) med skenor som jag direkt kan använda med en Festool fräs..
Kan iför sig köpa till Bosch FSN OFA för att använda Festool skenor, men vissa säger att det kan glappa något.
Hur upplever ni Bosch FSN OFA?
Priset skiljer sig ca. 1000 kr, Proffsmagasinet har en kampanj på Bosch nu, kan få Bosch fräsen för ca. 3400 kr
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/fras/bosch-gof-1250-lce-handoverfras
Vilken fräs är att föredra?
Har Festool någon ny modell på gång, kanske skall man vänta in den?
Många frågor och funderingar
Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig att reda ut dessa.
Tack på förhand!
Mvh
Första frågan: Har du andra Festoolverktyg eller tänkte du köpa fler i framtiden?andy999 skrev:
Festool är överlägset Bosch vad gäller systemtänk så om du ändå tänker köpa fler Festool-tillbehör kör på Festool.
Jag bytte precis ut min Bosch 1600 mot en Festool 1400 just eftersom jag hade mest Festool. Dessutom upplever jag dammupptagningen på Festoolen vara överlägsen.
Tror inte heller att Festool kommer att komma ut med särskilt många nya fräsar med tanke på att de befintliga modellerna fungerar mycket bra.
Fast är inte frästillbehören rätt fräs-unika? 
Du kan kan köpa skentillsatsen till båda varav Boschs passar på både Festools och sina egna skenor.
Du kan köpa cirkeltillsats.
Hålradsskenan används inte heller till nåt mer än fräsen, ok den kan man använda till sänk och andra skenkompatibla cirkelsågar.
Ok, systainern passar inte ihop med en L-boxx och vice versa.
Du kan använda dammsugare till båda, oavsett märke på sug och fräs.
Hur skillnaden i dammupptagning mellan GOF 1250 och OF1010 är vet jag inget om, har själv en GMF1600.
Du kan kan köpa skentillsatsen till båda varav Boschs passar på både Festools och sina egna skenor.
Du kan köpa cirkeltillsats.
Hålradsskenan används inte heller till nåt mer än fräsen, ok den kan man använda till sänk och andra skenkompatibla cirkelsågar.
Ok, systainern passar inte ihop med en L-boxx och vice versa.
Du kan använda dammsugare till båda, oavsett märke på sug och fräs.
Hur skillnaden i dammupptagning mellan GOF 1250 och OF1010 är vet jag inget om, har själv en GMF1600.
Jag har ingen erfarenhet alls av Bosch fräsar men jag är lite skeptisk till nyttan med inbyggd belysning. När man fräser så ser man ju knappt något ändå "där det händer" p.g.a. att det är trångt och dammet yr. Digitalt djupmått kanske har vissa fördelar men jag tycker att djupinställningen och finjusteringen på OF 1010 fungerar utmärkt så för mig hade det i just detta fallet inte varit något avgörande. Som sagts ovan så tror jag dammupptagningen på OF1010 är så bra som den kan bli.
Med detta sagt så ser Bosch GOF 1250 LCE fortfarande intressant ut när jag tittat på lite bilder. Det bästa hade såklart varit om det fanns möjlighet att provköra dem för att jämföra. Festool brukar ju också bli dyrt i längden, det är inte bara maskinerna som kostar, tillbehören brukar också kunna kosta en slant.
Med detta sagt så ser Bosch GOF 1250 LCE fortfarande intressant ut när jag tittat på lite bilder. Det bästa hade såklart varit om det fanns möjlighet att provköra dem för att jämföra. Festool brukar ju också bli dyrt i längden, det är inte bara maskinerna som kostar, tillbehören brukar också kunna kosta en slant.
Jag hade samma funderingar som du. Valet föll på Festool 1010, då jag gillade pistolhandtaget därav möjlighet att köra med en hand i vissa arbetsmoment som kräver. Dessutom hade jag en Festool skena från tidigare. Nu har jag aldrig testat Boschen, men kört min 1010 några rundor och är mycket nöjd så här långt.
Du är med på att GOF1250 LCE har precis samma typ av grepp?!magnlar skrev:Jag hade samma funderingar som du. Valet föll på Festool 1010, då jag gillade pistolhandtaget därav möjlighet att köra med en hand i vissa arbetsmoment som kräver. Dessutom hade jag en Festool skena från tidigare. Nu har jag aldrig testat Boschen, men kört min 1010 några rundor och är mycket nöjd så här långt.
Hej!
Jag beställde faktiskt en Bosch GOF 1250 LCE från Proffsmagasinet och hämtade ut den igår, har dock inte hunnit provköra den ännu.
Jag har sedan tidigare en TS 55 REBQ sänksåg med skenor från Festool men valde Boschen för att den är nyare och har led och digital djupinställning samt ca.1000 kr billigare
Jag tänker beställa ett Bosch OFA Kit från Proffsmagasinet, då får jag både en skena och möjligheten till att göra egna hål i en MFT arbetsbänk framöver + att jag kan köra fräsen på mina Festool skenor.
Tack för er input!
Jag beställde faktiskt en Bosch GOF 1250 LCE från Proffsmagasinet och hämtade ut den igår, har dock inte hunnit provköra den ännu.
Jag har sedan tidigare en TS 55 REBQ sänksåg med skenor från Festool men valde Boschen för att den är nyare och har led och digital djupinställning samt ca.1000 kr billigare
Jag tänker beställa ett Bosch OFA Kit från Proffsmagasinet, då får jag både en skena och möjligheten till att göra egna hål i en MFT arbetsbänk framöver + att jag kan köra fräsen på mina Festool skenor.
Tack för er input!
Jag uppskattar LED-ljuset på min fräs och skulle inte vilja vara utan det, jag skulle gärna vilja ha digital display också. Detta kanske jag inte sagt för tjugo år sedan när jag hade lite bättre syn
.
Jag hade redan 1600 skenan när OFA kom så jag köpte det och använde för att föra över hålbilden till 1600 skenan.
Jag tycker att skenan i setet är lite kort om du skall göra en skiva. Jag vet inte om det finns något set som har 1600 skenan men det vet säkert FredrikRandy999 skrev:Hej!
Tack för er input!
Jag hade redan 1600 skenan när OFA kom så jag köpte det och använde för att föra över hålbilden till 1600 skenan.
Nu står ju stackars andy999 tyvärr med ena foten i festoolträsket och därtill hörande skenor. Jag vet inte om det är möjligt att borra festoolskenor till att passa OFA. Eller om man kanske kan förhandla sig till ett byte av skena i kitet.
Jag har handlat hos Toolab och där fått byta innehåll i paket.
Jag har handlat hos Toolab och där fått byta innehåll i paket.