896 läst ·
2 svar
896 läst
2 svar
Tips för konsistenta inställningar för CMS TS 75
Har precis investerat i en TS 75 med modul till mitt CMS-bord och jag är väldigt nöjd. Allt verkar såga rakt och vinkelrätt utan större justeringar och justerbordet är fantastiskt.
Jag har inga problem med att justera höjden på klingan MEN är orolig för att växla mellan 90° och 45° för jag märker att slutlägena inte håller exakta vinklarna. Man får liksom applicera tryck på sågen och låsa med andra handen för att få 45° och när jag mäter är det ca 44°.
När jag sedan släpper tillbaka sågen till 90° är det samma sak där. Jag måste liksom pressa och hålla sågen med tryck och sedan spänna de båda skruvarna.
Några tips på hur jag kan justera ändlägena så att jag lättare kan hitta tillbaka till vinklarna utan att använda kraft?
I detta läge "längtar jag tillbaka" till min gamla bordssåg som hade en stor ratt för vinkeln eller en CS 70 jag också funderade på innan jag slog till på denna.
Jag har inga problem med att justera höjden på klingan MEN är orolig för att växla mellan 90° och 45° för jag märker att slutlägena inte håller exakta vinklarna. Man får liksom applicera tryck på sågen och låsa med andra handen för att få 45° och när jag mäter är det ca 44°.
När jag sedan släpper tillbaka sågen till 90° är det samma sak där. Jag måste liksom pressa och hålla sågen med tryck och sedan spänna de båda skruvarna.
Några tips på hur jag kan justera ändlägena så att jag lättare kan hitta tillbaka till vinklarna utan att använda kraft?
I detta läge "längtar jag tillbaka" till min gamla bordssåg som hade en stor ratt för vinkeln eller en CS 70 jag också funderade på innan jag slog till på denna.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det är samma skit när man kör sågen i skena... man vill helst inte släppa inställningarna.
Det går säkert att kalibrera perfekt men ett tips (vet inte om du vill investera mer) är en liten vinkelkub, en elektronisk vinkelfinnare. Köps från axminster eller eBay eller whatever.
http://m.ebay.com/itm/Digital-Inclinometer-Spirit-Level-Box-Protractor-Angle-Finder-Gauge-Meter-Bevel-/232305512300?hash=item36167ccf6c%3Ag%3AlYAAAOSwkShY9bW2&_trkparms=pageci%253Ae40e9155-33b0-11e7-970f-74dbd180af5f%257Cparentrq%253Ae6930f5815b0ac8074de9902fffe3fd3%257Ciid%253A1
Det går säkert att kalibrera perfekt men ett tips (vet inte om du vill investera mer) är en liten vinkelkub, en elektronisk vinkelfinnare. Köps från axminster eller eBay eller whatever.
http://m.ebay.com/itm/Digital-Inclinometer-Spirit-Level-Box-Protractor-Angle-Finder-Gauge-Meter-Bevel-/232305512300?hash=item36167ccf6c%3Ag%3AlYAAAOSwkShY9bW2&_trkparms=pageci%253Ae40e9155-33b0-11e7-970f-74dbd180af5f%257Cparentrq%253Ae6930f5815b0ac8074de9902fffe3fd3%257Ciid%253A1
Har en sådan
och det är med den jag märker hur mycket sågen flexar.
Problemet är delvis oexakta stopplägen men har märkt med digitala kuben att största problemet är flexandet när man ska spänna fast sågen. Om man trycker upp sågen till 90-läget och sedan låser med skruvarna flexar sågen tillbaka med allt från 0.1 till 0.4 grader. Det är inte helt stumt.
Lägg där till att man måste spänna 2 skruvar och under tiden man spänner den ena hinner den andra sidan av sågen flexa tillbaka lite. Det känns som att det även påverkar själva klingans vinkel mot bordet så att främre tänderna inte är i linje med bakre om man börjar kompensera med olika tryck.
Börjar bli smått tokig på detta. Vinkeln mellan klingan och vinkelanhållet på justerbordet är perfekt 90 grader men klingans vinkel får jag inte till. Det är alltid lite ljus som sipprar ut under vinkelhaken när jag testsågar en bit. Och det är på ett stycke på endast 40mm. Kan tänka mig att resultaten är mer märkbara på tjockare stycken.
Problemet är delvis oexakta stopplägen men har märkt med digitala kuben att största problemet är flexandet när man ska spänna fast sågen. Om man trycker upp sågen till 90-läget och sedan låser med skruvarna flexar sågen tillbaka med allt från 0.1 till 0.4 grader. Det är inte helt stumt.
Lägg där till att man måste spänna 2 skruvar och under tiden man spänner den ena hinner den andra sidan av sågen flexa tillbaka lite. Det känns som att det även påverkar själva klingans vinkel mot bordet så att främre tänderna inte är i linje med bakre om man börjar kompensera med olika tryck.
Börjar bli smått tokig på detta. Vinkeln mellan klingan och vinkelanhållet på justerbordet är perfekt 90 grader men klingans vinkel får jag inte till. Det är alltid lite ljus som sipprar ut under vinkelhaken när jag testsågar en bit. Och det är på ett stycke på endast 40mm. Kan tänka mig att resultaten är mer märkbara på tjockare stycken.
Klicka här för att svara