Microkatten
Jag har ingen rikthyvel och riktar just nu med frässläde, men det har sina brister, och jag funderar på alternativa lösningar. En av dem är att rikthyvla för hand men dimensionera med planhyvel och andra maskiner.

Vilka erfarenheter finns här på forumet att använda handhyvlar för riktning (d.v.s. att göra två sidor plana och vinkelräta mot varandra, inget annat)? Använder du det regelbundet? Har du testat men tyckte brädorna blev snedare snarare än rakare? :) Tar det för lång tid? Har du hittat en tidseffektiv metod? Vilken?

Tanken är inte att diskutera olika hyvelmärken, inköp, etc, utan fokus är på egna erfarenheter av riktningsteknik m.h.a. handhyvlar. Och diskussion om maskinella rikthyvlar undanbedes vänligen men bestämt!. :D
 
Jag handhyvlar regelbundet, i början använde jag ett litet 'fence', det underlättade för att få vinkeln 90 grader. Men var i vägen i övrigt så nu blir det bara med en ren hyvel.
Tidseffektivt för enstaka brädor men långsamt om man har flera (jmf med maskin, delvis beroende på att min verkstad är lite full (som du sett), hade rikthyveln stått frame/inkopplad/lättillgänglig så hade tidsvinsten varit minus, oavsett om en eller flera brädor skulle hyvlas).

Handhyvel är ju tyst också :)

Angående teknik så blev den för min del bättre av att läsa essential woodworker och göra hyvelövningarna som beskrivs där. Det i kombination med en vettig hyvelbänk har gjort det mer tidseffektivt än innan :)
 
Man kan ju rikta på fräsbord. Får detta diskuteras i tråden?
 
Microkatten
Bara om du använder handhyvlar på ditt fräsbord :)
 
Funderat en del på hur min hyvelteknik förändrats och insåg att jag glömde skriva att 'winding sticks' är ett måste, utan dem blev alla mina brädbitar inte rakare och rakare utan snarare bara tunnare och tunnare men lika skeva..
 
Microkatten
Frustrator, jag skullle precis fråga dig om det, om du använder winding sticks och hela tjolalongen med skrubbhyvel, jack, jointer och straight edge. Och om du skulle t.ex. rikta, säg 10 fönsterkarmstycken, hur lång tid tror du det hade tagit?

Ang 'fence', jag har sett Veritas fence och det är ju ett frestande tillbehör, men ibland är dessa tillbehör bättre i teorin än i praktiken, som du tydligen har erfarit.
 
Jag handhyvlade ju mycket innan jag skaffade rikt/planhyvel.

Först spänner man fast brädan på flatan mellan tänderna på snickarbänken. Sedan skubbhyvlar man kors och tvärs för att få bort de värsta ojämnheterna.
Sedan slätar man upp ytan med långhyvel (rubank). Man kontrollerar rakheten i både längs och tvärsled med linjal. Man lägger två korta linjaler tvärs över var sin ända av brädan och siktar över dem för att se om brädan är vriden.
Sedan fortsätter man med långhyveln och kontrollerar och hyvlar tills ena flatsidan är flat.

Sedan spänner man fast brädan på kant. Är den smal spänner man fast den mellan tänderna på bänken men är den bred spänner man fast den i framtången. När man spänner fast en längre bit i framtången är det obland praktiskt att spänna fast andra ändan med en skruvtving som man trär in i ett av hålen för tänderna. Därför skall en bra snickarbänk ha fyrkantiga tänder på traditionellt vis.
Om man har en lång och tung bit i framtången stöttar man under den med en bänkknekt.

Sedan hyvlar man kanten och kontrollerar med linjal så den blir rak och med vinkelhake så den blir i vinkel mot den redan hyvlade flatsidan.

Om man har litet tålamod handhyvlar man virket plant och i vinkel med samma toleranser som med rikthyveln på stenbergaren. Den enda egentliga nackdelen är att det tar mycket tid.
 
Microkatten skrev:
Frustrator, jag skullle precis fråga dig om det, om du använder winding sticks och hela tjolalongen med skrubbhyvel, jack, jointer och straight edge. Och om du skulle t.ex. rikta, säg 10 fönsterkarmstycken, hur lång tid tror du det hade tagit?

Ang 'fence', jag har sett Veritas fence och det är ju ett frestande tillbehör, men ibland är dessa tillbehör bättre i teorin än i praktiken, som du tydligen har erfarit.
Det beror dels på hur långa bitarna är, korta bitar går fortare. Sen beror det på utgångsläget, om ytan du börjar med är något du sågat eller om det är virke som torkat,vridit sig och buktar är höger och vänster med några fina knastar mitt i..
 
När jag gjorde mitt nattduksbord senast så var virket kanske 5cm*10cm*1meter och tog väl runt 20min St att rikta.. Men de var rätt så raka och knaoot någon vridninh i från början så inte särskilt mycket skrubbande. Min erfarenhet är att det är lättare att få till de där 90graderna om ena sidan är smalare än hyveldtålet är brett..
 
S
Frustrator skrev:
Funderat en del på hur min hyvelteknik förändrats och insåg att jag glömde skriva att 'winding sticks' är ett måste, utan dem blev alla mina brädbitar inte rakare och rakare utan snarare bara tunnare och tunnare men lika skeva..
kör med två kort pass
 
SBH skrev:
kör med två kort pass
Kan du utveckla?

Mina sticks jag har nu är ganska långa, fördelen är att alla vridningar syns väldigt tydligt. Det jag menade med mitt tidigare inlägg var att utan sticks så var det väldigt svårt för mig att få bukt på vridningen.
Mest läst engelsk litteratur+filmer, därav bristen på svenska termer :)
 
S
beror hur stor planka.
är dom fina så är vattenpass raka
även använt aluprofiler
 
Microkatten
Tack för input alla! Efter man har fumlat några gånger med sina hyvlar och snedhyvlat alla sina övningsobjekt för att slutligen ha förstått även i praktiken hur man skall göra (för inte finns det väl risk för att man aldrig når den punkten...? :eek:) så skulle alltså 10 karmstycken ta kanske en dryg halv dag/4h att rikta? Att jämföra med kanske 30-45 min i en rikthyvel?

Handhyvling kräver ett ganska stabilt underlag, och MFT/3-bordet jag har är inte ett under av stabilitet, trots ett par extra stödribbor. Är det någon som kör hyvling på det bordet med bra resultat? Kanhända ytterligare ett par stödribbor förbättrar stabiliteten?

Något annat att tänka på? Slipning kör jag på vattenstenar, men kanske en slipjig för korrekta vinklar kan vara bra att ha?
 
Min erfarenhet är att det skall vara en riktig snickarbänk om man skall få någonting uträttat med handhyvlar. Jag försökte med många olika lösningar men det var först då jag köpte snickarbänken som jag kunde få ett vettigt resultat inom rimlig tid.

Att rikta 10 karmstycken för hand tar väl gissningsvis 3-4 timmar.
 
Microkatten skrev:
Tack för input alla! Efter man har fumlat några gånger med sina hyvlar och snedhyvlat alla sina övningsobjekt för att slutligen ha förstått även i praktiken hur man skall göra (för inte finns det väl risk för att man aldrig når den punkten...? :eek:) så skulle alltså 10 karmstycken ta kanske en dryg halv dag/4h att rikta? Att jämföra med kanske 30-45 min i en rikthyvel?

Handhyvling kräver ett ganska stabilt underlag, och MFT/3-bordet jag har är inte ett under av stabilitet, trots ett par extra stödribbor. Är det någon som kör hyvling på det bordet med bra resultat? Kanhända ytterligare ett par stödribbor förbättrar stabiliteten?

Något annat att tänka på? Slipning kör jag på vattenstenar, men kanske en slipjig för korrekta vinklar kan vara bra att ha?
Klart du kommer att lära dig att kunna rikta för hand, om du bara tränar länge nog!

Med det sagt är det svårt och tålamodsprövande och många överskattar vilka toleranser man i praktiken uppnår jämfört med en korrekt inställd rikthyvel, kanske har detta att göra med nostalgiska tankar kring handverktygs överlägsenhet? Handverktyg kan i många fall vara jättebra, och jag snyggar gärna till ytor med tex en putshyvel - men man ska ha klart för sig att det är otroligt mycket lättare och snabbare att putshyvla en redan bearbetad (rak/flat) yta än att rikthyvla något sågat....

Det bör gå mycket fortare än 30-45 min att rikta 10 karmstycken (lite beroende på hur krokiga de är/längd/bredd etc). Men räknar man bara själva hyvlingen (ej hämta virke/grovkapa/bära runt bitarna i snickeriet) så är nog 1/3 av tiden närmare sanningen. Då räknar jag med relativt snabb rikthyvling, där avsikten är att alla ytor planhyvlas för ytfinish senare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.