17 717 läst ·
28 svar
18k läst
28 svar
Bästa fettsprutan
Jag gjorde en likartad marknadsundersökning för något år sedan, och det slutade med att jag köpte en Tubi 2 som MathiasS rekommenderar. Den är tillräckligt bra för oss som inte smörjer mycket, men ändå vi ha riktiga grejor. Jag köpte min på Swedol, men jag hittar den inte på deras hemsida nu. Nackdelen med fettsprutan är att den blir rätt lång och skrymmande när den skall förvaras med fett i. Pinnen längst bak sticker ut en del. Just nu är sprutan hos min pappa, eftersom han har en traktor som skulle rundsmörjas, och Biltemasprutan hade gett upp. Jag kan ta med den ned till Skåne i oktober om du vill.
https://www.grene.com/shop/action/p...546G-5467_Med+påfyllningsnippel+och+munstycke
Sån här fast grå har jag alltså, fast jag har rör i stället för slang nu.
Funkar alltid och läcker aldrig. Pinnen baktill trycker man in när man laddat den så blir den rätt kort.
Sån här fast grå har jag alltså, fast jag har rör i stället för slang nu.
Funkar alltid och läcker aldrig. Pinnen baktill trycker man in när man laddat den så blir den rätt kort.
Funderar på att bita i det sura och beställa en Tubi 3 samt lite fett i skruvpatron. Med skruvpatron finns det uppenbarligen en chans att minska kladdet samt att man slipper ett långt spröt ur botten på sprutan när man har en full patron i. Nu ska jag böra förlika mig med att betala närmare tusen spänn för en spruta + fett...
OK, då har jag nog bara missuppfattat konstruktionen på fettsprutor för patron och fått för mig att de alltid måste ha en tryckstång som sticker ut ala vanlig patron/fogspruta. Hur som helst blir det inget billigt mög, är evinnerligt trött på den biten...
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Jag kan ta med min Tubi till Skåne, så du kan klämma. Jag har fortfarande sprutan på annan ort, men jag skall dit i helgen. Om jag minns rätt så förvaras sprutan med långt spröt som kan tryckas in en bit för att skapa tryck på fettet när man använder sprutan. Jag minns som sagt inte exakt. Däremot minns jag att det är en stor fördel att man kan använda den med en hand. Sprötet har jag inte irriterat mig på alls, annat än vid förvaring.
Hur har det gått med fettsprutan nu två år senare? Blev det någon Tubi modell och hur lyder omdömet?
Jag insåg igår kväll att bandsågen nog skulle må bra av att få lite fett i nipplarna vid bladstyrningarna och jag hittar säkert fler ställen som behöver lite omsorg om jag letar lite.
Swedol verkar ha både Tubi 2 och 3 hemma men det enda fettet jag ser där med skruvpatron är "entrepenadfett". Nu har jag ingen koll på olika fetter men det låter mer som något för en grävmaskin. Så följdfrågan blir vilket fett jag ska ha och var jag köper det? Jag hittar universalfett i 400 g patron lite varstans i butik men skruvpatronerna verkar inte lika vanliga.
Jag insåg igår kväll att bandsågen nog skulle må bra av att få lite fett i nipplarna vid bladstyrningarna och jag hittar säkert fler ställen som behöver lite omsorg om jag letar lite.
Swedol verkar ha både Tubi 2 och 3 hemma men det enda fettet jag ser där med skruvpatron är "entrepenadfett". Nu har jag ingen koll på olika fetter men det låter mer som något för en grävmaskin. Så följdfrågan blir vilket fett jag ska ha och var jag köper det? Jag hittar universalfett i 400 g patron lite varstans i butik men skruvpatronerna verkar inte lika vanliga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden