7 661 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Hur förvarar ni era verktyg med avseende på stöldrisk?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Förvarar verktygen i garaget bland all annan bråte. Knappast någon som vill stjäla min väl använda ETC-skruvdragare från Ö&B. Om någon hittar den för det gör jag knappt själv. Jag har en vinkelslip från Cotech också. Lite nyare och en kinesisk borrhammare som läcker olja.
Ingen hund.
Ingen hund.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Har mina dyraste verktyg (motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare mm) i bagaget i bilen. Jag tänker som så att ingen vill sno en gammal Renault Clio, så där är dom säkra 
I garaget har jag bara enklare verktyg så som fasta nycklar mm och mest billiga saker ifrån Biltema och Jula. Har fungerat hitills
I garaget har jag bara enklare verktyg så som fasta nycklar mm och mest billiga saker ifrån Biltema och Jula. Har fungerat hitills
Förmodligen beror stöldrisken på vem det är som är tjuven... och därför fungerar olika metoder olika bra vid olika tillfällen.
För en person som bara vill ha snabba lätta pengar hjälper det säkert att göra det tydligt svårt att komma in och att inte visa vad det finns.
För personer som är ute efter specifika saker (som verktyg), lär inte insynsskydd hjälpa (letar man efter verktyg gör man det i garage, förråd etc) däremot kan svåråtkomlighet avskräcka.
För någon som vet att det finns något den vill ha är det nog bara larm m kamera som kan vara avskräckande nog.
Sedan behöver ju inte ett billiagare fabrikat ge skydd, en tjuv kanske inte ser detta från början och tar sig in med div förödelse på vägen, och med de konsekvenser det får.
Antar att man får tänks igenom vad man har, och hur stöldbegärligt det kan vara. Dessutom, hålla sig uppdaterad med vad som händer i området, inte sällan sker ju stölder i "epidemier".
För en person som bara vill ha snabba lätta pengar hjälper det säkert att göra det tydligt svårt att komma in och att inte visa vad det finns.
För personer som är ute efter specifika saker (som verktyg), lär inte insynsskydd hjälpa (letar man efter verktyg gör man det i garage, förråd etc) däremot kan svåråtkomlighet avskräcka.
För någon som vet att det finns något den vill ha är det nog bara larm m kamera som kan vara avskräckande nog.
Sedan behöver ju inte ett billiagare fabrikat ge skydd, en tjuv kanske inte ser detta från början och tar sig in med div förödelse på vägen, och med de konsekvenser det får.
Antar att man får tänks igenom vad man har, och hur stöldbegärligt det kan vara. Dessutom, hålla sig uppdaterad med vad som händer i området, inte sällan sker ju stölder i "epidemier".
Det tråkiga med hunden är ju dock tyvärr att det är svårt att bussa den mot tjuväcklet.. Tänker då på böter och ev avlivning.
Fungerar väl iof om man har tillgång till grävmaskin och inga vittnen
Fungerar väl iof om man har tillgång till grävmaskin och inga vittnen
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Avlivning är nog mer aktuellt om hunden anfaller oprovocerad lär va lika illa som att slå ett järnrör i huvudet på en inbrottstjuv...
En hund behöver absolut inte avlivas om den inte kan ta sig ut från tomten och enbart biter en inkräktare(eller vän) som tagit sig in på tomten.
En hund som biter inkräktare ska däremot ha ett rejält lass med korv👊👍
En hund som biter inkräktare ska däremot ha ett rejält lass med korv👊👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden