5 547 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Kortis i 3-fasmotor
Har en 3 fasmotor som går på 1-fas via konding. 0,47kW ASEA. Den driver en fläkt. Nu kom det in en massa vatten i den, och säkringarna går. Har tagit isär och torkat ur den, men proppen går fortfarande, har plockat isär alla kopplingar så lindningarna är öppna, dom 3 lindningarna mäter OK (oändligt) till jord och mellan lindningar, men jag får olika värden på själva lindningen, 0.5 Ohm, 0,5 Ohm och 7 Ohm. Borde ju vara lika, vad skall en lindning ligga på ca? Förstår att vattnet stoppat fläkten, men kan vattnet göra så lindningarna kortslutes även efter den är torr? Några andra tips?
Att lindningarna har olika resistans brukar vara en indikation på att någonting kan vara allvarligt fel.
Var motorn igång då vattnet kom in?
Sötvatten eller havsvatten?
Vad är det för fläkt?
Vad har du mätt resistansen mellan lindningarna och mellan lindning och jord med? Vanlig multimeter?
Jag brukar mäta med en gammal handvävad Megger isoleringsprovare. Den mäter vid 500 volt medan en multimerer väter isolationsförmågan med några volt. Det innebär att Meggern hittar skador som multimetern missar.
Om Meggern visar godkänt brukar felet vara någon annanstans än i motorn.
Var motorn igång då vattnet kom in?
Sötvatten eller havsvatten?
Vad är det för fläkt?
Vad har du mätt resistansen mellan lindningarna och mellan lindning och jord med? Vanlig multimeter?
Jag brukar mäta med en gammal handvävad Megger isoleringsprovare. Den mäter vid 500 volt medan en multimerer väter isolationsförmågan med några volt. Det innebär att Meggern hittar skador som multimetern missar.
Om Meggern visar godkänt brukar felet vara någon annanstans än i motorn.
Har mätt med en vanlig multimeter, (dyr proffsmodell dock). Nä det var regnvatten som kom in i den då den stod på fel ställe med öppet utblås, det är en utsugsfläkt jag använder när jag svetsar. Den va inte igång då det regnade, Men senare försökta jag starta den full med vatten. Förmodligen smälte 2 av lindningar ihop då.
Med största sannolikhet fick du ett överslag som leddes av vattnet antingen mellan två lindningar eller mellan lindning och jord.
Jag skulle gissa att isoleringen är bränd någonstans. I så fall är motorn kaputt. Den går att linda om men det kostar mycket pengar. Det finns amatörer som har lindat om trefasmotorer till husbehov (jag känner två) men det är en mycket komplicerad process och allt måste bli exakt rätt. Om det är en standardmotor blir det sannolikt lönsammare att byta den.
Fast innan du ger upp...... ta loss kopplingsplinten helt ur koppingsdosan och se om du hittar något sotspår på den eller i bottnen på dosan. Är isoleringsskadan där kan den gå att reparera även för oss vanliga hemmapulare.
Jag skulle gissa att isoleringen är bränd någonstans. I så fall är motorn kaputt. Den går att linda om men det kostar mycket pengar. Det finns amatörer som har lindat om trefasmotorer till husbehov (jag känner två) men det är en mycket komplicerad process och allt måste bli exakt rätt. Om det är en standardmotor blir det sannolikt lönsammare att byta den.
Fast innan du ger upp...... ta loss kopplingsplinten helt ur koppingsdosan och se om du hittar något sotspår på den eller i bottnen på dosan. Är isoleringsskadan där kan den gå att reparera även för oss vanliga hemmapulare.
Har redan tagit isär dosan ser bra ut där, alla ledare är hela och fina. De är nog kört med den. Såg nån på Blocket som sålde beg. el-motorer, har skickat en fråga till honom. Tack för svaren! Finns motorer här för 600 spänn, 1 fas (kör min med konding på 1-fas). Gäller bara att hitta rätt axel samt fäste då.
http://www.nimaab.se/se/grp/elmotorer.php
http://www.nimaab.se/se/grp/elmotorer.php