Byggahus.se

Enkelt spraybås

1. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Kul med alla tips!
    O man inte har utsug bllir det inte problem med torrspray? Tänker på dom torra färgpartiklarna i luften som eventuellt sätter sig på den nymålade ytan!

2. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Det kan ju bero på vilken färg man använder, med billack har det inte varit några problem för mig.
    Inte heller med en mekanlacks-liknande färg som jag hade till saaben. (en saab förtjänar ingen riktig lack)

• Laddar…
  3. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag misstänker att det var detta som starkt bidrog till mina knottriga ytor snarare än gammalt slipdamm. Allt annat i lokalen var ju också (är fortfarande) täckt med ett vitt damm. Normalt brukar det vara brunt MDF damm som ligger där. ;)

4. M
    Medlem Nivå 11
    Jo, du vill ha ett utsug i höjd med det du målar. Du börjar måla så långt från fläkten som möjligt i "längsledd", medans du rör sprutan i sidled vinkelrätt mot fläkten. När du nu sprutmålar suger fläkten det mesta av småstänket mot fläktriktningen. Nästa sprutning är närmre fläkten, som nu hjälper dig slippa småstänk i den redan målade ytan. Och så fortsätter du.

Skulle du göra tvärtom (börja närmast fläkten), eller spruta utan stark fläkt, skulle varje ny sprutning resultera i småstänk på den redan målade ytan.

--- Mats ---

5. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Brun MDF damm - Min verkstad är dränkt i Svart Valchromat damm och skulle byta med dig vilken dag som helst.. Blargh! Sitter kvar i ALLT och man blir svart om händerna vad man än tar i...

Nejdå - Jag kör HVLP'n i källaren! Trist bara när brandlarmet gick igång och frugan gapade på mig en halvtimme medans jag försökte förklara för secuiritas att det inte är någon fara... :confused:

Däremot vill jag passa på att flika in att denna - Den dammar inte mycket den inte! (y)

Redigerat 16 aug 2012 20:53
    • Laddar…
  6. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Tänkte prova på att spruta 2st Tripp-Trapp stolar som jag slipat ner. Tycker det är meckigt att hålla på med 2K färger med härdare hit och förtunnare dit som ska blandas i rätt mängder. Dessutom så blir ju rengöring desto meckigare än med vattenbaserad färg inbillar jag mig.
    Ngn som provat Wedevåg´s vattenbaserade färger? ALLA tips om sprutvänliga vattenbaserade färger mottages tacksamt!

7. pär h
    Medlem Nivå 12
    Grattis Masses över tusen inlägg :D

Pär

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ja, har sprutat en 15-20 liter med Wedevågs vattenbaserade. De är så sjukt mycket bättre än alla andra vattenbaserade alternativ jag testat. Deras häftgrund fungerar även som filler som man kan lägga på tjockt som attan i ett par vändor. Har du möjlighet att höja temperaturen i sprutbåset (jag kör 9kW byggfläkt precis efter sprutning) så kan du slipa den efter knappa 30 minuter. Mao löser den även problemet med fnasiga MDF-kanter. Däremot kan det bli lite svårare med resningar på de plana ytorna på MDF. Man får lägga på tjockt så att man inte slipar igenom resningarna i mellanslipen.

Även toppen är grym, rinner dock lite mer. Tråkiga är att den bara finns upp till glans 35 :(

9. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Tack du! :)

10. Masses
    Medlem · Nivå 13
    phl: Dom har ju lite olika grund och toppar, vilka kör du med?
    Vad har du för storlek på nål i din pistol? Köper du av Colormix?

11. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Nu ska jag inte måla MDF utan "vanligt" trä, så resning är inget bekymmer. Bekymrar mig lite att jag kanske har för tjock nål i min pistol (2 mm) funderar på om jag ska beställa en med mindre nål.

12. phl
    Medlem · Nivå 14
    Kommer inte ihåg vilken nål jag brukar ha i när jag sprutar. Tror det är en 1,1mm men det kan vara större oxo. Ska försöka komma ihåg att kolla ikväll.

13. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Bumpar denna tråd för att se om det är någon som har fler bilder att bjuda på, eller fler tips.

Ni som kör med fläktar, blåser ni skiten rakt ut?

Är det någon som byggt ett lite större bås som har 4 väggar?

14. Jckssn
    Medlem Nivå 9
    Jag tänkte använda mig av ett popuptält från 24mx, betalade 899kr för det med tre sidor för ~1år sen.
    Bara slå upp det i verkstaden när man behöver lacka, relativt stort (3x3m) vilket gör att jag kommer rymmas även när jag ska lacka dörrar och andra lite större objekt.