Har nu tvättat av och tittar närmare på lyftkolven. Bordet är klassat max 500 kg enligt märkplåten. Vad är de två nipplarna för något, tycker mig skymta en kula i den nedre nippeln, tyder på backventil eller?
Har tagit hem en riktsats med handpump från jula och det vore ju smutt om det går att använda den. Men om det är en backventil känns det inte som det kommer funka att sänka bordet, bara höja?
Har tagit hem en riktsats med handpump från jula och det vore ju smutt om det går att använda den. Men om det är en backventil känns det inte som det kommer funka att sänka bordet, bara höja?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fast nu är det inget tryck utifrån och den håller ändåkvar trycket och bordet uppe? Förstår inte hur detta är tänkt att fungeraL Liteavvarje skrev:
Om du lägger på samma tryck in mot ventilen som lasten ger på andra sidan kommer en fjäderkraft i den ställa kulan i läge öppen. Sen håller den sig i balans där om inte oljeflödet ut blir så stort att den dras med och stänger som den fjäderbelastade backventil den är.
Med vettig sänkhastighet är den alltså öppen men nu måste du först bygga lika eller högre tryck utifrån med din pump sen går det sänka igen, nu ser du ut att ha ett tydligt slag/rörbrott där.
Med vettig sänkhastighet är den alltså öppen men nu måste du först bygga lika eller högre tryck utifrån med din pump sen går det sänka igen, nu ser du ut att ha ett tydligt slag/rörbrott där.
Ahh, då är jag med.GK100 skrev:
Om du lägger på samma tryck in mot ventilen som lasten ger på andra sidan kommer en fjäderkraft i den ställa kulan i läge öppen. Sen håller den sig i balans där om inte oljeflödet ut blir så stort att den dras med och stänger som den fjäderbelastade backventil den är.
Med vettig sänkhastighet är den alltså öppen men nu måste du först bygga lika eller högre tryck utifrån med din pump sen går det sänka igen, nu ser du ut att ha ett tydligt slag/rörbrott där.![]()
Men var ser du rörbrottet?!
Lite framsteg; planen är nu att byta cylinder till den nya från riktsattsen. Den klarar 4 ton och har nästan samma slaglängd. Har slaktat en av detaljerna i settet för att göra nya löstagbara infästningar så cylindern kan användas till annat om jag skulle vilja. Nu saknas bara lite svetsning så får vi se hur det går 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästan där nu, M20 som fötter plus hjul. Återstår bara att svetsa några fästen/distanser för skivan för det är 150 kg jag inte vill ska ramla ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto