Test: Slagborrmaskin mot borrhammare

47k läst  25 svar

1. A
    Medlem Nivå 8
    Tack för uppskattningen och för rapporten om den gedigna kvaliteten. Då lär jag aldrig slita ut mitt exemplar.

2. A
    Medlem · Nivå 12
    Jag har både slagborr och borrhammare, tycker slagborren är smidig med sitt format använder den till allt utom hård betong, borrning, slipning, polaring koppla till pump m.m skulle inte vilja vara utan den lika väl som jag inte vill välja bort skruvdragaren.
    Dock tycker jag inte man behöver lägga ned allt för mycket på en slaggborrmaskin däremot stålen det har vi dessutom sett i testet.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Jag kör aldrig med slag i tegel. Kör faktiskt med betongborr i skruvdragaren (på tvåans växel) och det funkar fint. :)
    Det tar dock en liten stunds fipplande att få till så SDS-plus-borret sitter rakt i vanliga chucken... :p

4. T
    Medlem Nivå 18
    Ja, mycket bra och intressant test!

Jag har kört en del i tegel med min metabo borrhammare och aldrig upplevt några problem med det.

5. E
    Medlem Nivå 2
    Fin läsning och bekräftelse av tidigare erfarenheter,

6. E
    Medlem Nivå 1
    Gedigen genomgång, bra upplägg och trevligt att läsa!
    Är du inte redan en professionell testskribent så föreslår jag att du ser till att bli det hos någon av de tidskrifter som finns.
    - Kan du eller nån annan tipsa mig om nån aktuell (dvs nyare än 2012) genomgång av borrhammare under femtusen och då helst nån där det inte är alltför uppenbart att skribenten betalts för att lyfta fram ett särskilt märke?
    Har googlat mig igenom en hel del men känner mig mest som ett offer för alla "smarta" sajter som bara jagar klick.
    Tackar på förhand!

anden2000 gillar
  7. Remne
    Medlem Nivå 9
    Välkommen till forumet...

för 5K får du väldigt mycket borrhammare (i storlek).... vad ska du borra och hur mycket??

Här är 3 maskiner som figurerat i positiva ordalag här på forumet...

Makita HR2611FT LÄNK
    Bosch GBH 2-28 DFV LÄNK
    Metabo UHE 2850 Multi LÄNK

Ska du borra tyngre så är det nog Hilti som vinner den matchen...

8. A
    Medlem Nivå 8
    Tackar. Har tyvärr inget tips om borrhammartest. Jag antar att du med den prisnivån inte tänkt dig en liten tvåkilosmaskin för inredningsjobb, utan en lite större för allmänt hus- och hembruk, eller lättare professionell användning. Du får en mycket bra trekilosmaskin för två-tretusen. Lägg sedan till en tusing för en uppsättning borr och bilningsmejslar, eller mer om du vill ha riktigt hög kvalitet eller större sortiment. Ska du upp på ännu grövre dimensioner så är du uppe på sexkilosmaskiner med SDS Max och över 7000 kr, och utrustning som inte är riktigt ändamålsenligt för småjobb hemma. Till exemplen som Remne nämnde så kan du lägga Dewalt och Hitachi också som säkra kort om du tittar på samma prisnivå.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Sen beror det mest på vart borrarna är tillverkade. Är de tillverkade i kina med låg budget så är de självklart kassa vilket är möjligtvis de du testade på bilden men en billigare borr från märken som aeg för cirka 179 kr som tillverkas i tyskland som är väldigt duktiga inom att smida järn och metall så kan man få borrar som tål och framförs mycket bättre än de billiga exemplarerna du testade inklusive den gröna bosch asken.

10. R
    Medlem Nivå 1
    på vilket sätt skulle de andra proffs märkenas borrmaskiner som är i samma prisklass inte kunna utföra uppgifter lika bra som hilti? Och att säga "hilti tål mycket stryk i evigheter" är inte mycket till argument då jag känner folk som slitit sönder sina dewalt, makita och festool i över 10 år utan att de för det minsta blivit sämre.

Lägg ner "Hilti kan göra detta men det kan inte de andra märkena" snacket och börja inse att de andra proffsmärkena har lika bra verktyg som hilti och att deras " strycktåliga maskiner" inte är något unikt.

Andy78 och Valkyr gillar
  11. Kim Gyllenhorn
    Medlem Nivå 1
    Jaha, nu köpte jag en slagborr på Tradera här, bara för att ditt test så tydligt visade att jag inte klarar mig med bara skruvdragare och borrhammare, hoppas du är nöjd!
    (bra test)

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: