Någon som vet om det finns standard färger på bits.
Vore bra om man märker ex: T20 T25 för att lättare skilja dem åt.

L
Egen märkning blir det nog , kanske finns med märkning

Någon tillverkare kanske har en egen standard men jag vet inte om någon.

Tror Daniel_N kan svara på den frågan...

//Ronnie

Wurth har en märkning

Från minnet:
Vit torx20
Gul torx25 (verkar inte stämma dock)
Blå torx10
Orange aw20
Lila aw10
Svart pz2
Vit ph2

Tycker det är sjukt bra med färgmärkning och undviker bits utan.

Öppen verktygslåda av märket Würth med färgmärkta bits för skruvdragare ordnade i rader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På deras sida kan du hitta färgmärkningen genom att titta på bilder.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Okej, har sett färgade bits hos Daniel men visste inte att det var wurth vilket iofs känns korkat nu eftersom jag vet att han använder deras skruv...

//Ronnie

Verkar som det finns olika märkningar.
Vill inte skapa/lära mig en egen och sen börjar det säljas nån typ av standard.
Eller får jag hoppas att andra tillverkare följer wurth om jag inte hittar fler tillverkare med färger.

V valjn skrev:
Verkar som det finns olika märkningar.
Vill inte skapa/lära mig en egen och sen börjar det säljas nån typ av standard.
Eller får jag hoppas att andra tillverkare följer wurth om jag inte hittar fler tillverkare med färger.
Luna har satser med färgade bits, dessa fick jag slänga långt åt skogen då de inte var samma färgschema som wurths... finns färgade bits hos clas Ohlson också...

Det finns ingen standard.

Det gäller att skruven är färgad också så man inte tar fel :-)

• Gilla
hus520
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Det gäller att skruven är färgad också så man inte tar fel :)
Det har jag inte upplevt som ett problem.

De lådor jag sett med färgmärkta bits har gått ut på att märka typen istället för storken. Så alla pz har en färg och alla torx en annan och alla insex en tredje färg. Har ofta funderat på poängen med detta. Har man så stora problem att skilja en ph från en insex så undrar jag hur man någonsin ska lyckas välja rätt storlek utan vidare hjälp. Enda stället det möjligen skulle kunna vara motiverat är för att skilja ph och pz som jag förstått att en del ser som lite besvärligt.

P pyro skrev:
De lådor jag sett med färgmärkta bits har gått ut på att märka typen istället för storken. Så alla pz har en färg och alla torx en annan och alla insex en tredje färg. Har ofta funderat på poängen med detta. Har man så stora problem att skilja en ph från en insex så undrar jag hur man någonsin ska lyckas välja rätt storlek utan vidare hjälp. Enda stället det möjligen skulle kunna vara motiverat är för att skilja ph och pz som jag förstått att en del ser som lite besvärligt.
Aldrig sett en sådan märkning. Verkar ju totalt värdelös.

Standarder är bra...
...alla borde ha en egen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.