Ett blått lyftbord utan hydraulik eller styrning, visande kolven och det slitna metallunderredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett blått lyftbord underrede med saknad hydralpump och styrning, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta lyftbord tänkte jag ha som arbetsbänk, eller snarare underrede till arbetsbänk. Tyvärr saknas hydralpump och styrning.
Går det lösa på något smidigt sätt eller är det kanske bäst att byta ut kolven mot en mekanisk saxdomkraft och köra med borrmaskin? Någon som har förslag eller har gjort något liknande?:p

L
Eftersom det är en arbetsbänk , så behövs inga stora grejer för att lyfta , hydralkolven funkar med tryckluft oxå , har du en kompressor på ca 4bar tror jag den lyfter och sedan en ventil att släppa ut med , men pass på tryckluft är snabb så du får fylla med en liten ventil , sen hur den står kvar i läge kan jag inte svara på ,
det finns även en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till , uppenbar klämrisk när den går ned , har du barn så måste den vara i nedläge när du lämnar den obevakad eller låsta dörrar
Eller så kan du ordna ett stopp som gör att den inte kan gå ned för långt , för att eliminera klämrisk
FARLIGA SAKER DET HÄR

Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tryckluft låter onekligen intressant! Jag tror den har fällbara stop också, får titta på det.

Kolla på någon skrot hydraldomkraft för lastbilshytter Billiga å kanon

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tryckluft är ju kompressibelt, så det finns risk för att arbetsbänken blir en gunga. Jag skulle utan tvekan montera hydraulik på det. Då kan man ha underredet till så mycket annat, t.ex att lyfta tunga saker.

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Tryckluft är ju kompressibelt, så det finns risk för att arbetsbänken blir en gunga. Jag skulle utan tvekan montera hydraulik på det. Då kan man ha underredet till så mycket annat, t.ex att lyfta tunga saker.
Bra poäng, vill inte ha en trampolin. Jag vill ju lyfta stockar till bandsågen också. Tex biltema press har manuell hydralik som ser smidig ut. Det kan kanske fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ning/Lyftverktyg/Bankpress-10-ton-2000021701/

Jag tror inte heller att tryckluft blir så bra. Dessutom räcker nog inte 4 bar så långt, det brukar ju vara betydligt högre tryck i ett hudraulsystem.

L
Det var ett förslag , då kan det bli gungbräda , men det framhöll jag oxå , kolla med några hydralfirmor , det kanske finns något liggande som går att använda
10 ton räcker nog , men mycket pumpande för handkraft

R roli skrev:
Finns denna från Biltema också. [länk]
Men där finns en begränsning på 4 ton men det är "rätt" mycket det också...
Handpumpen kanske går att koppla direkt på kolven i ditt bord?
Tack, helt missat den och riktigt bra i pris också! Ja, tänker att 4 ton bör räcka?

Om du köper den så får du en riktsats "på köpet" när det kanske bara är pumpen som är intressant i första hand :)

Köp ett hydraulaggregat på blocket med pump och reglage bara att koppla i väggen och slag emot kolven

Fast pumpen går tydligen att köpa separat, dock utan slang. Men en annan fråga är om den pumpen har tillräcklig oljevolym för min cylinder/kolv, riktsatsens kolv har bara 115 mm slaglängd och cylindern ser ganska tunn ut?

skruffse skruffse skrev:
Köp ett hydraulaggregat på blocket med pump och reglage bara att koppla i väggen och slag emot kolven
Problemet för mig är att jag inte har en aning om vad jag ska ha?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.