Byggahus.se

Lyftbord

1. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 281 inlägg

nanowire

Amatörexpert
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Eftersom det är en arbetsbänk , så behövs inga stora grejer för att lyfta , hydralkolven funkar med tryckluft oxå , har du en kompressor på ca 4bar tror jag den lyfter och sedan en ventil att släppa ut med , men pass på tryckluft är snabb så du får fylla med en liten ventil , sen hur den står kvar i läge kan jag inte svara på ,
    det finns även en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till , uppenbar klämrisk när den går ned , har du barn så måste den vara i nedläge när du lämnar den obevakad eller låsta dörrar
    Eller så kan du ordna ett stopp som gör att den inte kan gå ned för långt , för att eliminera klämrisk
    FARLIGA SAKER DET HÄR

Redigerat 1 sep 2017 00:31
    • Laddar…
  3. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Tryckluft låter onekligen intressant! Jag tror den har fällbara stop också, får titta på det.

4. T
    Medlem · värmland · 411 inlägg

Trollskidan

Medlem
    Kolla på någon skrot hydraldomkraft för lastbilshytter Billiga å kanon

• Laddar…
  5. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 625 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Tryckluft är ju kompressibelt, så det finns risk för att arbetsbänken blir en gunga. Jag skulle utan tvekan montera hydraulik på det. Då kan man ha underredet till så mycket annat, t.ex att lyfta tunga saker.

6. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Bra poäng, vill inte ha en trampolin. Jag vill ju lyfta stockar till bandsågen också. Tex biltema press har manuell hydralik som ser smidig ut. Det kan kanske fungera?
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ning/Lyftverktyg/Bankpress-10-ton-2000021701/

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 876 inlägg

useless

Lök.
    Jag tror inte heller att tryckluft blir så bra. Dessutom räcker nog inte 4 bar så långt, det brukar ju vara betydligt högre tryck i ett hudraulsystem.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det var ett förslag , då kan det bli gungbräda , men det framhöll jag oxå , kolla med några hydralfirmor , det kanske finns något liggande som går att använda
    10 ton räcker nog , men mycket pumpande för handkraft

9. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 652 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    • Laddar…
  10. nanowire

nanowire

Amatörexpert
  11. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 652 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Om du köper den så får du en riktsats "på köpet" när det kanske bara är pumpen som är intressant i första hand :)

12. skruffse
    Medlem · Rätt sida Sverige · 323 inlägg

skruffse

Medlem
    Köp ett hydraulaggregat på blocket med pump och reglage bara att koppla i väggen och slag emot kolven

13. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Fast pumpen går tydligen att köpa separat, dock utan slang. Men en annan fråga är om den pumpen har tillräcklig oljevolym för min cylinder/kolv, riktsatsens kolv har bara 115 mm slaglängd och cylindern ser ganska tunn ut?

14. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Problemet för mig är att jag inte har en aning om vad jag ska ha?

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.