Nu har jag kört ett tag med en Bosch Gks 55 +g med 1600+800 mm skena och skarvstycke. Har sågat osb, kapat dörr och sågat upp 19 mm MDF.

Kontentan är att jag ska skaffa mig en sänksåg, också. Jag köpte Gks för att slippa undan detta, lite billigare.. Men jag inser att jag vill ha möjlighet att sänka ned bladet med sågen på skenan och absolut få bättre dammuppsamling.

Tidigare har jag varit helt inne på gkt 55 gce. Bosch styrskenor är verkligen kanon, snabba och enkla att koppla ihop (där festool verkar vara lite i lä). Men den här sågen har ingen klyvkniv, något jag fått upp ögonen för ordentligt efter att kört med gks.
Därav lutar det nu åt ts 55 REBQ med 800+1400+2700 skenor. I så fall säljer jag nog bosch kitet jag har nu.

Men duger festool 1400 skenan när man ska kapa 1200 mm skiva, eller är det så tajta marginaler att man stör sig? Duger 1400 skenan här så är det ju inte heller några problem med 2700 på längden.

Någon som vill upplysa mig?

Nog borde du klara dig bra med en 1400 för att kapa en 1200mm skiva!?

Jag har en GKS55GCE som jag lånat ut till svärfar sedan dag 2, och kör det mesta med GKTn eller 18V´arn, men ingen av dom har klyvkniv, men båda har mindre klingor, kan det påverka "behovet" av klyvkniv? GKTns klinga är väl mindre än GKSns?

Du kommer uppskatta sänksågen, oavsett vilket märke ditt va faller på! :)

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Både gkt och gks 55 har 165 mm klingor, men 2.5 respektive 1.8 tjocka. Det som hände med gks var att en mdf skiva nöp klingan när jag pallrat upp den lite slarvigt, så det blev ett fult hack i snittet där. En klyvkniv hade varit fint då. Men hade jag haft en hel "offerskiva" under istället för småbitar av en en skiva så hade det nog inte hänt..

Är det någon som haft problem med att klingan nypes på gkt 55 gce?

Det är på det berömda att man klarar sig med en 1400 skena till 1220mm skivor. Det finns inga marginaler. Har satt ett streck med spritpenna på mina skenor för att få dessa på bästa stället.

Det är ju synd att festool har så knepiga längder på sina skenor. Synd alltså. Där ligger ju Boschen klart bättre till. 1600 är perfekt på en 1220 skiva t ex. Sen kostar deras 3100 skena hälften av vad festools 2700 gör.

Jaha då har man tagit beslut. Beställde TS 55 REBQ paketet med skarvstycken och tvingar men bytade ut en av 1400 skenorna till en 800 mm och lade till en 2700 skena. Hoppas det blir ett bra kit.
Med andra ord finns det också en nästan ny gks 55 +g med skenor till salu i Lund.

Det som slutligen fick det att bli Festool var nog klyvkniven faktiskt. Motsvarande uppsättning med Bosch hade dock blivit drygt 1900 kr billigare.

Redigerat:
  • Gilla
Jckssn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.