HogeN
HogeN: gammal analog skjutmått.. dom billiga digitala är biligia och vissar ditt åt.... MEN göra man inget 1000mm metaljobb funkar dom... men många vissar inte när batterinivån blir låg och då börjar dom falska
57 svar · 23,1k läst
·
K
Kane: För att få riktig bra julstämning var man ju tvungen att fixa lite belysning i garaget som matchar arbetsborden! [bild] [bild] [bild] [bild]
18 svar · 7,1k läst
·
fia_mstd
fia_mstd: Han kontroversiellt med att han minsann hade en pistol också. Men hans grejer bor i vapenskåp. Det kommer inte mina att göra! Gissa vem som jag mat och vem som jagar träbitar? :rofl:
5 svar · 1,1k läst
devizion
devizion: [citat] Har en sådan pistol men den ligger nog i någon låda nu, tycker inte den var värd priset till det jag håller på med. Eftersom allt kommer ut på sidorna i en cirkel kan man inte trycka ned munstycket i något man vill blåsa ur på samma sätt. Har ett par stycken https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blaspistoler/blaspistol-079039/ som fungerar
11 svar · 3,4k läst
·
peterwesterlund
peterwesterlund: Jaaa jaaa mock in me bara ;)
9 svar · 1,8k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Klingan på bilden fungerar med största sannolikhet utmärkt i en bordssåg - men inte för klyvning. Klingorna jag använder i bordssåg för kapning och gerning motsvarar ungefär den du har på bilden. För generell klyvning i en liten bordssåg med 250mm klinga bör du leta efter en klinga med ca 12-20 tänder, raka tänder (eller atb, växelvis snedslipade), ca 20-22 graders spånvinkel.
11 svar · 9,0k läst
·
J
janerik12: Tack så mycket för alla svar! Använder ni hylsorna som medföljer kitet? De används istället för skiftnyckel om storleken på muttern passar hylsan korrekt? Med en skruvdragare och det lilla spärrskaftet låter det som att vanliga mejslar inte kommer användas ofta. Jag kanske börjar med bara kitet ovan.:thinking:
9 svar · 4,4k läst
·
L
Lovan83: [citat] Det kommer nog bli så pga att jag blir less innan jag borrat alla hål :)
9 svar · 1,7k läst
M
Miljardprogram: Tackar för snabba svar. Får se om jag tar mig tid och skrämma igång den, är inte svarvkillen direkt.
3 svar · 6,9k läst
·
L
Lerjedal: Tack för era svar. Då var helgen räddad, jag ska gå igen allt nu i helgen Och ja jag har lock till dom men ska nog köpa nya, dom som är med har spruckna lock
4 svar · 3,9k läst
·
Bygger4me
Bygger4me: En billig Bord-cirkelsåg är bättre än den dyraste bandsågen på marknaden.. OM det bara gäller att såga raka snitt alltså.
8 svar · 6,7k läst
martin43
martin43: 20m tryckluftsslang i mitt garage motsvarar en tank på sex liter. Den vill jag inte spränga. Jag vill iofs inte spränga 100-liters tanken på kompressorn heller. Prova att spränga en 1,5 l pet-flaska. Menmen. Oavsett så tycker jag att man ska använda en slang avsedd för tryckluft (dvs den klarar oljedimman tex), som har tillräcklig tryckklass.Vill man dessutom slippa svära över den
15 svar · 11,7k läst
S
stf01: Jag köpte regeldetektor, snabbtvingar, skruvmejslar, kombitång, snörslå :) Var på jakt efter hålsåg också, men Bacho hade typ upp till 80mm bara
5 svar · 4,0k läst
Carreyfan
Carreyfan: [bild] För mig gick det igenom på första försöket med Swish iaf. Mycket bra initiativ Fredrik och Mattias.
10 svar · 2,7k läst
·
PNO
PNO: Tillbaka i mina gamla spånsugsfunderingar från för nästan tre år sedan. (har jag varit utan en vettig snickarverkstad så länge?) Jula är ute ur leken. Har slutat med "stora" sugar. Nu verkar det vara DUAB som gäller. Ser att de nu har ett paket med FM300 med patronfilter för 4995. Låter i och för sig vettigt. Nackdelen är att den går på 230V enfas. Europac EP-701 är en tusenlapp
33 svar · 8,7k läst
·
End
End: Min är ju ganska ny, 2 månader gammal, så jag kan inte utvärdera hållbarheten än. Men köper du på bauhaus har du ju 5 års garanti. Den är i alla fall en av skönaste vinkelslip jag någonsin hållit i. Att hålla i en avstängd maskin är en sak. Att hålla i med motorn igång en annan. Den är perfekt för finlir. De större som också är tyngre är något stabilare pga tyngden men
3 svar · 1,1k läst
DennisCA
DennisCA: Allting rengjort och nytt fett och monterat igen. Ingen skillnad i ljudet men jag är mera säker än nånsin att ljudet har att göra med fartväxlaren och det är nånting där som har ljudet, inte lagren, kanske en av säkringsringarna som gnider emot nånting. "Runout" är kanske litet mindre, svårt att säga. Måste väl pillas lite med muttern som tar upp spelet och se om det går att
74 svar · 19,2k läst
·
N
henke_benke: bra damm kontroll. en utsug, en damm ätare. en damm sugare som används flitigt. inplastade öppningar. gärna sluss.
9 svar · 14,8k läst
Daniel_N
Daniel_N: Här: https://www.byggahus.se/forum/threads/plan-excenterslip-eller-bada.103666/ har jag skrivit lite om slipmaskiner som du kanske kan ha nytta av Domus.
6 svar · 2,3k läst
slacker
slacker: Ännu en dag och ny kunskap...
103 svar · 20,3k läst
·
ceson
ceson: Det du kan trösta dig med är att danskarna tydligen jobbar för ca. 32 svenska kronor i timman vilket väl är omkring 24 danska, så det hade inte blivit någon större förtjänst att skruva själv;) Men då vet jag vad jag åker på att byta när min bestämmer sig för att stanna för gott:)
12 svar · 2,8k läst
F
fsn: [citat] Trots att verktygen som följer med är av "slöseri med naturresurser" karaktär så tror jag du fick ganska mycket kompressor för pengarna.
59 svar · 15,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag har själv haft den lilla iaf i 10år, om inte ännu längre. Tydligen kan jag inte titta på gamla "gillade" inlägg, så jag kan inte hitta kommentaren jag gjort om priset innan. Men jag tror 800kr är ett bra pris för den.
6 svar · 2,4k läst
E
Eld: [citat] Den höll för en mutter sedan gick den sönder igen. Det blir ingen mer Biltemadragare för min del.
114 svar · 61,0k läst
·
R
RiKr: Har själv en sådan cocraft maskin som komplement till min Makita, upplever makitan bättre på de flesta punkter..men ibland behövs två maskiner..
40 svar · 16,3k läst
jac
jac: [citat] Tycker att jag har sett att sådana rör användas i stammen till industriella tryckluftsanläggningar också.
42 svar · 32,6k läst
·
xerbee
xerbee: SLA är omständigt, mycket slabb med kemikalier och efterarbete. Jag hade nog inte lagt 20k på första skrivaren. Köp en billig och om den används mycket så uppgradera. Att börja med en Malyan M200 (Monoprice Select Mini i USA) är ett billigt sätt att få reda på om man är intresserad av 3d printing. Vill du ändå gå på en rejäl skrivare direkt så är ett par märken att kolla på
11 svar · 3,5k läst
H
heimlaga: Jag grävde vidare på uthusvinden och hittade en mindre purmobåge för 36 tums blad. Den duger åt en sjukling med nedsatta krafter men någon gång skall jag ha nya blad till den fullstora modellen. [bild] Det intressanta är att även om purmobågen är dubbelt så tung som den moderna bågasågen jag använde tidigare så är den snällare mot kroppen och ger bättre ryggymnastik.
3 svar · 3,9k läst
·
S
snajgel: Har kört Carhartt double front, en blandning mellan jeans och vanliga snickarbrallor.
33 svar · 11,0k läst
·
N
Nyrostad: Jag har Makitas lite kraftigare men fortfarande mycket smidiga DTW285z (som såvitt jag förstår är samma som DTW281z frånsett en specialfunktion för automatiskt stopp när bulten släppt). Är hur som helst väldigt nöjd med denna och har förutom samtliga hjulbultar jag provat den på även fått upp navmuttern på min Saab 9-3 (32 mm, 300 nm åtdragningsmoment innan rost...) - gudomlig
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.