Byggahus.se

Billig bandsåg eller billig bordscirkelsåg?

1. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Jag vill kunna såga långa RAKA snitt, så exakt och precist som möjligt.
    Ekonomin tillåter inga utsvävningar.
    Har sneglat ett tag på en enklare bordscirkelsåg.
    Upptäcker att Jula har en billig bandsåg för samma pris.
    Vilken ger mig störst chans att bli nöjd?

(Alternativ som Köp en dyrare/bättre, Leta bättre på Blocket osv är inte aktuella just nu.)

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Varken en billig bordcirkelsåg eller billig bandsåg är särskilt bra på att såga rakt. Men en bordssåg är bättre än en bandsåg. Det kräver dock att du redan har en rakt kant att köra emot anhållet. Annars får du börja med att kanta, vilket du kan göra med tex en mdf-jigg där du fäster din bräda/plank och sen styr mot klyvanhållet.

• Laddar…
  3. Bästa svaret

Bart
    Medlem · Uppland · 1 383 inlägg

Bart

Medlem
    Klyva eller kapa? Sänksåg och skena?
    Klyva rakt med en billig liten bandsåg verkar vara svårt att få till. Hellre en billig bordsåg i så fall.
    Har ett minne av att någon här på forumet testade Julas billiga bandsåg och det slutade med att den lämnades tillbaka.

• Laddar…
  4. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Vad är bra på att såga rakt, då?

5. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Ja, det är väl frågan iofs; Linje 3 i folkomröstningen. Är det så mycket bättre?

6. Bart
    Medlem · Uppland · 1 383 inlägg

Bart

Medlem
    Jag använder endast sänksåg på skena till allt, Fungerar utmärkt, men lite mer jobb med att sätta upp allt före sågning. Lite mer allsidig än bordsåg, saknar dock en bra bandsåg för att kunna klyva ned större bitar virke till mindre dimensioner.

7. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    En dyr bordssåg, en dyr justersåg. Men även en sänksåg eller cirkelsåg på skena. Alternativ en cirkelsåg mot en rätskiva. I vissa fall kan man fräsa ett lite vingligt sågsnitt rakt med en handöverfräs+skena eller rätskiva.

8. Hedens
    Verktygstokig · stockholmslän · 309 inlägg

Hedens

Verktygstokig
    Vad pratar vi för utgångs dimensioner och slut dimensioner. Är det bara 45 Byggregel eller dyl. Är mitt råd en bra handkliga med en bättre klyvklinga i kombination med elhyvel. Enkelt och mångsidigt och bättre än billiga stationära maskiner. Men då ska du satsa på bättre maskiner och klyvkniv på klingan.

Är det skivmaterial sänksåg. Valfritt märke.
    Denna är mer än ok nu på kampanj http://www.swedendro-tools.se/shop/...ag-tas165pro-set?tm=&sm=handmaskiner/holzmann

Nu kommer många skrika här men båda går bra att fälla in i en skiva som du skruvar i två bockar. Gör sen ett enklare anhåll som du fäster med två tvingar. Renoverat ett helt hus så med en handklinga från Dewalt. Finns massa tips på tuben.

Sen skulle jag nog kolla på en regelrätt byggsåg om jag hade mindre pengar. Köpte en metaboo till min bror i sommras va kanon för just bygg. Samt lite inredning typ fönsterbänkar och lite sånt.

Redigerat 28 okt 2017 11:49
    • Laddar…
  9. Bygger4me
    Bannad · 15 inlägg

Bygger4me

Bannad
    En billig Bord-cirkelsåg är bättre än den dyraste bandsågen på marknaden..
    OM det bara gäller att såga raka snitt alltså.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.