Hej,

Fråga från en noob som precis köpt hus. Vilket verktygspaket och märke bar man satsa på. Har typ inga elverktyg sedan innan förutom kanske en slagborr med kabel.

Makita:
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/paketerbjudande/makita/makita-dlx6038m-verktygspaket

Bosch:
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=8925&category=1470

Tanken är inte att skapa ett heligt krig mellan märken, men eftersom jag inte har något sedan innan så vore bra att satsa på det bättre paketet (inte nödvändigtvis bättre märket..).

• Gilla
1
  • Laddar…
Båda är bra grejer. Jag valde Makita för att det är större utbud inom 18V. Men återigen, båda märkena gör bra grejer.

Jag tror att det är många (kanske en majoritet) här på forumet som tycker att batteridriven sticksåg och vinkelslip inte är mycket att ha. Batteristicksåg har jag inte provat själv men vinkelslip kör man ju ofta ganska länge och det är dessutom ett verktyg som behöver mycket kraft.

Vill man absolut ha batteridrivet och ska välja mellan just de två paketen utan att ta hänsyn till priset så tycker jag att makitas innehåller vettigare grejer för husfix.

Annars tycker jag att en skruvdragare (och eventuellt en slagskruvdragare i paket) är ett bra förstaköp. Budgetera sedan för att kunna köpa det verktyg du behöver för dina projekt när de kommer!

• Gilla
Liinusp och 2 till
  • Laddar…
Jag måste säga emot. Jag absolut älskar både sticksågen och vinkelslipen. Visst det är stor skillnad mot att ha nätdrivet men ack så skönt när när det bara är något litet som ska fixas.

Händer rätt ofta att jag tar med sticksågen till Beijer och grovkapar om jag bara ska ha någon enstaka regel och vill slippa ta släpvagnen.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Batteridriven sticksåg (om det är en bra modell) är ju lika bra som en nätansluten.
Jag kör Festools 420 och den tvekar inte en gång när man sågar, bara mata på. Vinkelslip fungerar men där är det ofta att man vill ha större klinga än vad batteri erbjuder.

Kolla i butik vilken skruvdragare som ligger bäst i handen. Det är den du kommer använda mest. Makita passar mina händer bäst.

Slagborr är onödigt om du inte bor i stenhus. Vinkelslipen känns också lite överflödig. Multiverktyg önskar jag att jag hade sladdlöst. Har ingen sticksåg alls men saknar en sladdlös för småpill vid t.ex golvläggning. Har cirkelsåg och tigersåg utan sladd och är mycket nöjd men var bredd på att drar väldigt mycket batteri.

Har en batteridriven Makita sticksåg, hur bra som helst. Det verktyg som ligger högt i topp när det gäller batteridriven enligt mig

Min batteri-stickis har lite sämre bladstyrning än Bosch sladd-dito.
I övrigt är den kanon, har inte vägrat nån uppgift jag kastat över den. :)

Cirkelsågen i Bosch-kitet har klingan på "fel sida" enligt mig.

Själv använder jag Bosch elverktyg till största delen.
De har spottat upp sig lite när det kommer "större utbud", som är nåt som Makita varit bra på länge.

Försök ta dig ut och kläm och känn, du blir förmodligen inte besviken oavsett av du väljer. (y):)

Fulkemisten
Som tidigare sagt. Båda är bra grejor men om jag måste välja ett av paketen för husfix så kan jag inte det.

Slagskruvdragare är oslagbart, särskilt i kombination med en vanlig. Multimaskinen har räddat mig otaliga gånger. Dessa får man i Makita-bundlen.
Sticksåg är ett måste för mig och ofta önskar jag att jag hade en sladdlös. Vinkelslip är också ett verkligt måste men här känner jag mig skeptisk till batteridrift av samma anledningar som ovan nämnda. Bosch-bundlen är också fin.
Båda paketen innehåller cirkelsåg som också är något man verkligen behöver och tigersåg som i alla fall är något jag INTE behöver. Har hyrt två gånger på tre år, den ena gången var onödig.

Tror också att DU måste hitta dina behov och att långsamt köpa på dig en genomtänkt verktygspark i takt med att du behöver verktygen. Ett sånt där paket har någon annan plockat ihop och jag tror att det är stor risk att flera av verktygen kommer bli mycket sparsamt använda.

Själv har det blivit att jag i princip bara köpt Makita men jag tror att man inte ska vara rädd att blanda märken (förutom batteridrift då) och ibland gå på lågpris om det är något man ska använda mer sällan. Lycka till och stort grattis till husköpet!

Jag skulle vilja säga att ingen av de där två. Varför ska du lägga så mycket pengar på verktyg som du inte vet när du behöver? Makitas verktyg är betydligt bättre än Bosch enligt mig, men de kosta också därefter.

Ser man på Makitakombokitet i länken så är där flera verktyg som är onödiga. Du behöver ingen annan skruvdragare än DDF482 som är överlägsen. Den andra kommer att ligga och skräpa. Multiverktyget, hur ofta tänkte du använda det? Köp en kinaversion när du behöver det istället för att lägga stora pengar på nått som du kommer att använda en par gånger i året. En batteridriven borrhammare är ingen borrhammare. När du behöver den köper du en nätdriven.

Börja med en skruvdragare och cirkelsåg eller sticksåg. Köp dessa skilt så du får ordentliga lådor och ingen tarvlig väska. Vartefter du behöver grejerna kan du utöka.

Jag är på gång att köpa ett 18v verktygspaket. Jag kommer dock inte att köpa ett färdigt paket utan kommer att köpa på mig ett eller två paket med maskin och batterier och sedan köpa nakna maskiner. Mina funderingar har stått mellan blå Bosch, Makita eller Hitatchi. Jämförelsen såhär långt lyder:

-Bosch är dyrare i Sverige, köper man på EBay/Tyskland så är priserna jämförbara med Hitatch/Makita
-Priserna i Sverige är jämförbara med de utomlands för Makita och Hitatch
-Bosch cirkelsåg klarar inte att gera en 45mm regel i 45 grader (jag vet inte hur mycket man är beroende av det)
-Makita & Hitatchi har cirkelsågar som klarar ovanstående, men de ingår inte i de vanliga verktygspaketen.
-Hitatch har ingen skena till Cirkelsågen

Makita har flest maskiner före Bosch och sist Hitatchi. Det jag ställer mig frågan till är dock vilka maskiner jag kommer att ha användning för, så för min del är det dött lopp mellan de tre alternativen.

Jag är egentligen emot batterimaskiner och vill hellre köpa maskiner med sladd (ytterligare en del som kan gå sönder). I min nuvarande batteriskruvdragare har batterierna gett upp och med en tillbyggnad på gång så behöver jag en ny. Jag tänkte ge batterimaskinerna en chans och har då för avsikt att köpa ett och samma märke för att minimera antalet laddare och kunna byta batterier mellan maskinerna.

F Finndjävel skrev:
Du behöver ingen annan skruvdragare än DDF482 som är överlägsen. Den andra kommer att ligga och skräpa.
Det är ju högst personligt, hos mig är det DDF´n som ligger och skräpar och slagdragaren går jämt.

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Cirkelsågen i Bosch-kitet har klingan på "fel sida" enligt mig.
Båda cirkelsågarna har klingan till vänster om motorhuset. Rätt eller fel tvistas det väl om. Hur som helst har de flesta batteriklingor det så (klingan till vänster) medan sladdisar som tex hitachis trotjänare och festools sänksågar har klingan till höger.

Jag skulle rekomendera att köpa ett mindre paket med skruvdragre, batterier och kanske någon annan maskin (slagskruvdragare tex) och sen komplettera med nakna maskiner allt eftersom behovet uppstår eller passa på vid eventuella erbjudanden. Som någon påpekade så är ju tex borrhammare inte det första man behöver i ett trähus och tigersåg kanske inte det första man behöver i en betongbunker.

Jag skulle se till att välja en som har grästrimmer i ekosystemet. Där åker tyvärr Bosch ut

Så; Makita, Ryobi mm

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag skulle se till att välja en som har grästrimmer i ekosystemet. Där åker tyvärr Bosch ut

Så; Makita, Ryobi mm
Bosch har, men det blir nog trist med 36V skruvdragare mm ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.