Begagnad svarv på arbetsbänk saknar del i chucken, med verktyg och batteripaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå metallskiva med centralt gängat hål och fyra slitsar på en vit hylla som kan vara del av en svarv.
Skapa konto
Närbild på en äldre svarv med synlig spindel och saknad del vid chucken, placerad på ett arbetsbord.
Skapa konto
Svarvchuck som ligger på ett träbord, möjligen saknas en del i mitten, med texten "TGU 120 Germany".
Skapa konto
Del av en grå Bosch verktygskropp med vridhandtag, skruv och tom fästpunkt på träbänk.
Skapa konto
Hej!
Fick en svarv av en äldre herre för några år sedan, inte något jag sökt efter men en dag stod han där med en och tyckte jag skulle ha den.

Någon på forumet som kan se vad som saknas, ser ut att fattas nån del att sätta i chucken, bara smida till nått själv eller?

Själv har jag fått för mig att denna och liknande svarvar är rappel, eller har jag fel? Något att satsa på och få igång?

Testa om hållare för hålsåg passar.
Hållare för hålsåg med monterad borrbit på vit bakgrund.
Skapa konto

Du måste nog använda dubben annars slits chuck lagret på borrnaskinen ut snabbt. Det vobblar nog friskt även med dubben i så det är som du säger ingen precisions svarv precis.
Men i nödfall kan den vara bra att ha som gamle gubben sa.

Du får ha en borrmaskin med 43mm hals som du plockar bort chucken på montera sedan borrmaskinen i svarven och skruva på plattan där chucken satt. Den lilla drivdubben som sitter fram på plattan går väl att demontera beroende på vad du vill svarva.

Tackar för snabba svar. Får se om jag tar mig tid och skrämma igång den, är inte svarvkillen direkt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.