Knäckte mitt gamla skjutmått idag, shit happens men det ger ju alltid en god anledning till att handla.
Plötsligt inser jag att digitaltekniken har trätt in i skjutmåttsbranschen, va kul :wow: ...eller??
Jag kan se fördelen i att kunna läsa av det på avstånd men är jag gammalmodig om jag tycker det känns tryggare med ett hederligt analogt verktyg?
Jag ser framför mig en digital variant som visar 1mm fel helt stokastiskt samt att det allt som oftast har slut på det udda batteriet som bara kan specialbeställas från Mongoliet.
Ni som tagit steget över i den digitala världen...synpunkter och råd mottages gärna..
btw.. när jag surfade runt efter skjutmått så sprang jag på en butik jag inte hittat förut..
OTD Tools i Vimmerby. Småmysigt sortiment som är värt att titta in på.d^_^b
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php
Plötsligt inser jag att digitaltekniken har trätt in i skjutmåttsbranschen, va kul :wow: ...eller??
Jag kan se fördelen i att kunna läsa av det på avstånd men är jag gammalmodig om jag tycker det känns tryggare med ett hederligt analogt verktyg?
Jag ser framför mig en digital variant som visar 1mm fel helt stokastiskt samt att det allt som oftast har slut på det udda batteriet som bara kan specialbeställas från Mongoliet.
Ni som tagit steget över i den digitala världen...synpunkter och råd mottages gärna..
btw.. när jag surfade runt efter skjutmått så sprang jag på en butik jag inte hittat förut..
OTD Tools i Vimmerby. Småmysigt sortiment som är värt att titta in på.d^_^b
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php
Produkter som diskuteras: "Skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
OTD Tools har mycket godsaker!
Skjutmått? Ja du, jag tyckte precis som du för några år sedan. Fick då ett digitalt skjutmått av kinamodell. Det har fungerat väldigt bra, repeterbarheten är god och batterierna varar i _evigheter_. Har bytt mitt batteri en gång på säg åtta år. Jag skulle vilja säga att för hobbybruk räcker faktiskt de billiga digitala skjutmåtten väldigt långt.
Jag har även använt ett digitalt Mitotoyo en del på jobbet och den stora skillnaden mellan det och kinamåttet (som för övrigt utseendemässigt är en kopia av Mitotoyomåttet) är finishen på på måttet. Originalet har mindre vassa kanter och känns dyrare. Vi har även ett lite dyrare kinamått på jobbet, säljs av Luna under deras märke Limit. Det har betydligt mycket högre finish än de billiga 200-kronorsmåtten.
Så, mycket svammel från min sida. Slutsats? Köp ett digitalt mått. Tycker du att det är värt det, köp ett dyrare för att få kvalitetskänsla. Två viktiga saker att leta efter: stora siffror i displayen och måttet ska behålla nollställningen efter avslag.
Skjutmått? Ja du, jag tyckte precis som du för några år sedan. Fick då ett digitalt skjutmått av kinamodell. Det har fungerat väldigt bra, repeterbarheten är god och batterierna varar i _evigheter_. Har bytt mitt batteri en gång på säg åtta år. Jag skulle vilja säga att för hobbybruk räcker faktiskt de billiga digitala skjutmåtten väldigt långt.
Jag har även använt ett digitalt Mitotoyo en del på jobbet och den stora skillnaden mellan det och kinamåttet (som för övrigt utseendemässigt är en kopia av Mitotoyomåttet) är finishen på på måttet. Originalet har mindre vassa kanter och känns dyrare. Vi har även ett lite dyrare kinamått på jobbet, säljs av Luna under deras märke Limit. Det har betydligt mycket högre finish än de billiga 200-kronorsmåtten.
Så, mycket svammel från min sida. Slutsats? Köp ett digitalt mått. Tycker du att det är värt det, köp ett dyrare för att få kvalitetskänsla. Två viktiga saker att leta efter: stora siffror i displayen och måttet ska behålla nollställningen efter avslag.
Det FINNS ju lite olika alternativ.
1. Traditionellt skjutmått med nonieskala och en upplösning på 0.1 mm
2. Digitalt skjutmått.. 5-10 gånger bättre. (Batterier finns på Hemse på Gotland) - Närrmare än Mongoliet
3. Carl Edvard Johanssons passbitar - upplösning 0,01 mm utan batteri!
1. Traditionellt skjutmått med nonieskala och en upplösning på 0.1 mm
2. Digitalt skjutmått.. 5-10 gånger bättre. (Batterier finns på Hemse på Gotland) - Närrmare än Mongoliet
3. Carl Edvard Johanssons passbitar - upplösning 0,01 mm utan batteri!
Redigerat:
Först måste jag bara veta - hur lyckades du knäcka skjutmåttet?
Sen - jag har ett par dyra analoga skjutmått (bla Mitotoyo) och ett billigt digitalt (149kr). De dyra analoga känns rejälare och med högre finish. Dock är det alltid det digitala jag sträcker mig efter - att snabbt, och även i dåligt ljus, lätt kunna läsa av är väldigt smidigt. Det är mycket möjligt att de dyra skjutmåtten är mer exakta, men jag tror att mycket, eller allt av den skillnaden äts upp av att det är svårare att göra en exakt avläsning. Jag har kontrollerat det digitala skjutmåttet mot en passbitssats, och både repeterbarhet och exakthet är otroligt bra, långt bättre än vad jag behöver och kan utnyttja. Dock så kommer mitt billiga skjutmått inte ihåg måttet det var på om man stänger av det. Dock är det sällan ett problem för mig.
Alltså, jag rekommenderar starkt ett billigt digitalt skjutmått.
Sen - jag har ett par dyra analoga skjutmått (bla Mitotoyo) och ett billigt digitalt (149kr). De dyra analoga känns rejälare och med högre finish. Dock är det alltid det digitala jag sträcker mig efter - att snabbt, och även i dåligt ljus, lätt kunna läsa av är väldigt smidigt. Det är mycket möjligt att de dyra skjutmåtten är mer exakta, men jag tror att mycket, eller allt av den skillnaden äts upp av att det är svårare att göra en exakt avläsning. Jag har kontrollerat det digitala skjutmåttet mot en passbitssats, och både repeterbarhet och exakthet är otroligt bra, långt bättre än vad jag behöver och kan utnyttja. Dock så kommer mitt billiga skjutmått inte ihåg måttet det var på om man stänger av det. Dock är det sällan ett problem för mig.
Alltså, jag rekommenderar starkt ett billigt digitalt skjutmått.
Skjutmått är utmärkta verktyg till att öppna gamla målarburkar med.... fråga min 9-årige son om detta.... Visst locket kom av men ett bananformat skjutmått är inte det mest optimala här i världen....går liksom lite tröööööööögt..
:S
Tydligen har jag sagt tidigare att han INTE får använda mina fina skruvmejslar till färglocken.... hmmmm
:S
Tydligen har jag sagt tidigare att han INTE får använda mina fina skruvmejslar till färglocken.... hmmmm
Lydig grabb! Är han i måleribranschen redan? Själv har jag sabbat skjutmått alldeles själv, men bara den smala instickspinnen. Mitt digitala mått används sällan, då det inte passar riktigt bra i mina favvobrallor..
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nimajneb skrev:
Barn är goa...
Värre med en vuxen kund som hade en otroligt ojämn vägg i köket över bänkskivan...
Jag rekommenderade honom att inte köpa små glasmosaik för att det skulle inte bli bra utan då fick vi först göra vid väggen väldigt mycket och denna kostnad ville han ju slippa naturligtvis...¨
Vad gör han då... jo då... köper 300x600mm plattor vilket var minst lika jäkligt.
Så ibland ska man tänka två ggr och försöka gå ner på barnnivån själv. d^_^b
Vad gäller topic så är det nog frågan om vilken nogrannhet man söker och det finns ju både digitala och analoga i olika prisklasser.
Jag vet att min far jobbar med yttersta finkänslighet men han kör i princip bara med digitala.
Dock inget från Classe i sjön...
Redigerat:
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej
Vad brukar du mäta och hur noggrant behöver du mäta?
Om du håller på med svarvning eller annan noggran bearbetning så ska du självklart ha en bra digital mätare.
Annars räcker det (tycker jag) bra med en vanlig traditionellt skjutmått
mvh Alexandersson_1
Vad brukar du mäta och hur noggrant behöver du mäta?
Om du håller på med svarvning eller annan noggran bearbetning så ska du självklart ha en bra digital mätare.
Annars räcker det (tycker jag) bra med en vanlig traditionellt skjutmått
mvh Alexandersson_1
Mitt tips är att köra på ett bra analogt, där får man mer för pengarna. Visst är det kanon med digitalt men då kostar det oxå en slant. På jobbet har jag digitalt och en tidigare arbetsgivare var snål och köpte in från CO och dessa hade ett underbart fel, visade rätt utom vid 100m där det blev 15mm fel. Detta fel var inte lätt att upptäcka men blev väldigt dyrt när prototypen för 10' kom hem och inte passade. Sedan e de ju jäkligt irriterande när batterierna är slut, då är ett anlogt bra att ha. Man kan ge sig den på att batterierna tar slut när man behöver det som mest och inga affärer är öppna.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Billigaste digitala i stål med medföljande hårt fodral jag hittade när jag letade för ett halvår sen eller så var ett Kellen på Coop. Kan ha varit 149:-. Funkar, men nån kvalitétskänsla är det ju icket.
Jag har ett digitalt Mitutoyo och ett analogt kvalitetsskjutmått. Det analoga har jag placerat vid planhyveln. Det duger det analoga till. Jag bad min far att mäta de ohyvlade brädorna och tala om vilket mått den tjockaste hade så att jag kunde ställa in planbordet på någon millimeter mindre. När jag skulle mata in brädan ville den inte gå in. Det visade sig att han hade läst av det analoga skjutmåttet ca 10 mm fel. Hur han hade läst av måttet vet jag inte.
Ett digitalt mått hade inte kunnat feltolkas. Jag har som vana att alltid kolla att måttet är nollat ordentligt varje gång jag tar fram det ur lådan. Nackdelen med mitt digitala mått är att det inte stänger av sig självt. Det måste man komma ihåg själv. Jag tror att batterierna räcker ganska länge även om man glömmer måttet påslaget.
Nu är jag visserligen lite av en mätfreak, men jag skulle föreslå ett digitalt mått och ett analogt om det digitala skulle krångla eller vara olämpligt.Tänk på att de digitala inte tål vatten. Man får jättekonstiga värden om man får vatten i måttet. Om man håller på med att mäta på rör är det lätt hänt.
Ett digitalt mått hade inte kunnat feltolkas. Jag har som vana att alltid kolla att måttet är nollat ordentligt varje gång jag tar fram det ur lådan. Nackdelen med mitt digitala mått är att det inte stänger av sig självt. Det måste man komma ihåg själv. Jag tror att batterierna räcker ganska länge även om man glömmer måttet påslaget.
Nu är jag visserligen lite av en mätfreak, men jag skulle föreslå ett digitalt mått och ett analogt om det digitala skulle krångla eller vara olämpligt.Tänk på att de digitala inte tål vatten. Man får jättekonstiga värden om man får vatten i måttet. Om man håller på med att mäta på rör är det lätt hänt.
Har ett digitalt NoNamemått och några analoga (eller oelektroniska kanske man kan säga) Mitutoyo och NSK skjutmått. Använder de analoga alla dagar i veckan för jag litar helt enkelt mer på mina ögon än på billig elektronik. Det är så klart som vanligt: Man får vad man betalar för.
Alla mätverktyg som används i någon slags kommersiell verksamhet ska alltid vara kalibrerade. Man får aldrig någonsin bara ta ett mätverktyg och börja använda det. De ska vara individmärkta, registrerade, kalibrerade och spårbara.u95hw skrev: