8 676 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Spånsugar i 1,5kW klassen
Jag har väldigt stor förståelse för att man vill göra sina egna saker. Men när man kan för en relativ billig peng köpa en begagnad spånsug och slakta den. Och att man vet att den fungerar och håller.
Att bygga eget fläkthus kan jag förstå då det är en enkel pryl, jämfört med en impeller som det är oerhörda belastningar på och som måste balanseras. I och för sig är det inte så svårt att bygga en balanserings apparat men i alla fall.
Pär
Att bygga eget fläkthus kan jag förstå då det är en enkel pryl, jämfört med en impeller som det är oerhörda belastningar på och som måste balanseras. I och för sig är det inte så svårt att bygga en balanserings apparat men i alla fall.
Pär
Jo det är mycket jobb och kräver precision men går det så har jag lärt mig något nyttigt och sparat mycket pengar. Jag ser inga begagnade spånsugar för småpengar själv. Jag har inte hittat något för småpengar såsom jag definierar det ordet. Ska nu börja med en 1hk 3fas motor och se vad det blir till, ska bli intressant.
Självklart går det och så lär man sig på att göra saker. Men en spånsug med en sådan motor tycker jag att det dyker upp på blocket då och då för 500-800 kr och det är småpengar jämfört med vad en ny kostar. Bara en motor på blocket brukar kosta lika mycket.
Jag vill gärna se resultatet med massor av byggbilder
Jag vill gärna se resultatet med massor av byggbilder
Tillbaka i mina gamla spånsugsfunderingar från för nästan tre år sedan. (har jag varit utan en vettig snickarverkstad så länge?)
Jula är ute ur leken. Har slutat med "stora" sugar. Nu verkar det vara DUAB som gäller. Ser att de nu har ett paket med FM300 med patronfilter för 4995. Låter i och för sig vettigt. Nackdelen är att den går på 230V enfas. Europac EP-701 är en tusenlapp dyrare än FM300 utan patronfilter. Den går på 400V trefas vilket jag föredrar. Men finns det något annat som motiverar en tusenlapp extra för Europac över duabs egna märke. Europac verkar ju namnet till trots höra hemma i Taiwan... Patronfilter till EP-701 kostar 2195, så EP-701 med filter går på knappt 6200kr.
Jula är ute ur leken. Har slutat med "stora" sugar. Nu verkar det vara DUAB som gäller. Ser att de nu har ett paket med FM300 med patronfilter för 4995. Låter i och för sig vettigt. Nackdelen är att den går på 230V enfas. Europac EP-701 är en tusenlapp dyrare än FM300 utan patronfilter. Den går på 400V trefas vilket jag föredrar. Men finns det något annat som motiverar en tusenlapp extra för Europac över duabs egna märke. Europac verkar ju namnet till trots höra hemma i Taiwan... Patronfilter till EP-701 kostar 2195, så EP-701 med filter går på knappt 6200kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden