Det verkar ju finnas några här på forumet med specialintresse för spånsugar. Jag frågar nu er om någon har koll på vad det är för skillnad på följande tre sugar som på bild är förvillande lika:

Är det också någon som har åsikter om hur DUAB och Lövånger är att handla ifrån så är jag också intresserad. Jula kan jag ju åka förbi när som helst.

Planerar även att köpa med patronfilter. Vet någon hur ett patronfilter påverkar höjden jämfört med ordinarie filterpåse?

Jag har lite dålig takhöjd, men all de tre sugarna ovan verkar ganska lätta att sänka genom att korta "benen" som håller uppe säckhållaren. Visst, det ger mindre användbar volym i uppsamlingssäcken, men jag får väll tömma oftare.

Kollegan köpte en sån där jula grej o tänkte ha till sin smedja men allt var gjort i plast och var ytterst rapplig kvalité enligt utsago

Redigerat:
Jag har en DUAB och är nöjd med den.
Fick ett lagerhaveri på motoren efter några år, men det var lätt att byta.

Alla tre ser ganska lika ut, skulle inte förvåna mig om de tillverkas i samma fabrik men målas olika färger bara...

Vad gäller spånsugen har jag ingen info att komma med. Filterpatron köpte jag delvis av samma anledning som du är inne på, att få ner höjden. I mitt fall kapade jag >40cm genom att byta till filterpatron. Samtliga filterpatroner jag sett är betydligt lägre än motsvarande filterpåse, men för att vara helt på säkra sidan får du väl kolla upp vilken patron som passar till den sug du tänkt köpa och sen kolla måtten på den.

Det skiljer i vikt på alla och volymen är olika.
Ring och fråga alla vad det är för material på impellern. Den som har det bästa/hållbaraste ...ta den
Förövrigt så är det nog samma maskin i grund och botten och alla levererar nog samma volym. Baserat på bilderna

Pär

Har en Duab FM 300 och är nöjd med den till plan-rikthyvel, bordssåg. Golv mm får man ta med grovdammsugaren. Kolla fraktpriserna från DUAB!

Kollat runt lite. Jula har impeller av stål, DUAB av plast. Så det lutar åt en jula-sug och komplettering med patronfilter senare.

Jag har FM300 från duab och på den är impellen i metal.

Intressant... Duab själva säger att det är plast.

PNO skrev:
Intressant... Duab själva säger att det är plast.
Ja du jag kan inte svara på varför :) men min är i metall. Eller så är det som så att det kommer det som kommer från kina. Med andra ord en del i metall och en del i plast.

Jag tror att min är i plast och söker man på FM300 så hittar man ganska många säljare i asien så det kan nog variera vad det är för bestyckning. Jula specificerar 2520m3/h medan Duabhuset har en siffra på 2000m3/h, vore ju förstås kul med en "oberoende" mätning av dessa siffror men i princip känns ju en metallfläkt bättre så länge man skall dra spånen igenom fläkten som man ju gör i "standardutförande".

Det är oväsentligt om det är 2000 eller 2520 m3. Då man aldrig kommer att få ut den volymen i en slang som är 100mm.

Pär

Så är det absolut, men det tyder ju på skillnader mellan designerna. Sedan är det 125mm anslutning som grenas till två 100mm - i alla fall på min FM300.

Jag tror inte det är någon större skillnad på designen utan båda har 300 mm impeller och ganska lika mått på fläkthus. Så det handlar nog om hur dom har mätt på fläkten. För det måste vara mycket större skillnader för att leverera 500m3 till.
Det är lite festligt det är alldeles för liten area på 125 förr att det skall räcka till två 100. Men det sitter så nära fläkten så det kanske funkar hyfsat.

Pär

badtastex skrev:
Jag tror att min är i plast och söker man på FM300 så hittar man ganska många säljare i asien så det kan nog variera vad det är för bestyckning. Jula specificerar 2520m3/h medan Duabhuset har en siffra på 2000m3/h, vore ju förstås kul med en "oberoende" mätning av dessa siffror men i princip känns ju en metallfläkt bättre så länge man skall dra spånen igenom fläkten som man ju gör i "standardutförande".
Efter dagens isärskruvning av spånsug så måste jag korrigera mina uppgifter om plastimpeller då även min FM300 verkar ha plåtimpeller. Se taskig bild nedan...

FM300_Impeller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.