1 676 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Höjd för festool tvingar?
Hej
Jag funderar på att bygga en torsion-box med mft-hål så jag kan använda mig av festool tvingar. Jag undrar hur mycket utrymme festool tvingarna behöver under toppskivan för att komma igenom från ovansidan? Räcker 10cm?
(snabbtvingarna är beställda men inte kommit än så jag kan inte mäta själv)
Mvh
Jag funderar på att bygga en torsion-box med mft-hål så jag kan använda mig av festool tvingar. Jag undrar hur mycket utrymme festool tvingarna behöver under toppskivan för att komma igenom från ovansidan? Räcker 10cm?
(snabbtvingarna är beställda men inte kommit än så jag kan inte mäta själv)
Mvh
Bästa svaret
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
60 mm så går dom fria. Tänk på att ”väggarna” i torsionsboxen kommer bråka med tvingarna och begränsa användningen beroende på hur tätt du gör facken.
Det kanske kan vara ide att göra boxen som ett upplag och montera den hålperforerade skivan på distanser?
Det kanske kan vara ide att göra boxen som ett upplag och montera den hålperforerade skivan på distanser?
Jag hade tänkt bara sätta en MDF som jag gör hål i, jag har ingen original-skiva. Jag har tyvärr köpt 22mm skivor så jag får runda av hålen på undersidan för att det inte ska bli för svårt att få igenom dom.M mlkjhr skrev:
Tack för måttet. 60mm var inte mycket alls så då har jag mycket arbetsutrymme med 100mm.Björn Melander skrev:
Jo väggarna kommer bli ett problem men jag får försöka arbeta kring det. Jag har övervägt att ha skivan stående ovanpå men jag vill ha hålen när jag ska montera också och då vill jag ha en väldigt styv/rak skiva. Man får testa och bygga en ny version senare som kanske har lite mera finesser
Ska du använda mft systemet eller hålen ska mest va för att spänna fast saker? Jag hade tidigare en mft torsion box, då dimensionerade jag fyrkanterna så att tvingarna skulle kunna rotera ett helt varv. Det är sjukt störande att köra ner en tving och konstatera att den krocka in i en vägg och behöva lyfta ur tvingen för att rotera den.
På min skiva hade jag vissa områden som inte nåddes med tvingarna, med mellanväggar kommer man aldrig runt det problemet och hellre då ge tvingarna lite extra utrymme.
Här är några bilder på mitt gamla bord. Som du ser är det ett antal fyrkanter med 4 hål i varje snarare än symmetriskt rutmönster av hål.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-styra-upp-mitt-monteringsbord.231688/#post-1978599
22mm låter väldigt tjockt i en torsion box men är det köpt så är det.
På min skiva hade jag vissa områden som inte nåddes med tvingarna, med mellanväggar kommer man aldrig runt det problemet och hellre då ge tvingarna lite extra utrymme.
Här är några bilder på mitt gamla bord. Som du ser är det ett antal fyrkanter med 4 hål i varje snarare än symmetriskt rutmönster av hål.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-styra-upp-mitt-monteringsbord.231688/#post-1978599
22mm låter väldigt tjockt i en torsion box men är det köpt så är det.
Från början hade jag tänkt göra en Paulk workbench men jag känner att utrymmet inuti inte kommer vara till hjälp för mig att förvara saker i. Jag tar hellre och sätter hyllor högre upp för att ställa sänksågen och kanske några systainers(för slippapper, Rotex etc). Jag kommer att använda bordet till "allt" därav att jag känner att jag behöver göra en torsionbox för att få det rakt och stabilt. Jag har tyvärr ingen referensyta idag att använda för att få saker rakt och det tänkte jag försöka lösa med torsionboxen, därav "lite" överdimensionerat material.Ola C skrev:
Ska du använda mft systemet eller hålen ska mest va för att spänna fast saker? Jag hade tidigare en mft torsion box, då dimensionerade jag fyrkanterna så att tvingarna skulle kunna rotera ett helt varv. Det är sjukt störande att köra ner en tving och konstatera att den krocka in i en vägg och behöva lyfta ur tvingen för att rotera den.
[länk]
22mm låter väldigt tjockt i en torsion box men är det köpt så är det.![]()
Bordet kommer aldrig att bli flyttad på(golvet är för ojämnt). Sen är frågan hur man ska lösa att komma åt skruvar och damm som kommer ner i hålen
Hålmönstret blir mest för att hålla fast saker. Jag har inte bestämt mig för om jag skulle göra rutmönstret för hålen efter 96mm(mft) eller om jag borde ta 100mm för att lättare kunna referera utifrån dom.
Jag har inte känt att jag kommer kunna köpa MFT-profilerna till sidorna (även om jag skulle vilja ha hållaren för skenan) men jag kanske kommer köpa t.ex. deras "horisontal"-tvingar som man stoppar ner i hålen för att hålla fast skivor. Jag tror inte jag har nytta av att ha just MFT-standard på hålen men jag kanske missar något jätteviktigt med 96mm avståndet(förutom att det är en multipel av 32mm)?
Det var en intressant video du hade länkat till i din tråd. Jag tror att nästa version kommer bli mer inspirerad av det.
På mitt nya monteringsbord gjorde jag enga väldigt korta profiler där jag kan fästa hållarna för skenan. https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-bilder-pa-nya-monteringsbordet.286002/#post-2595005L Lovan83 skrev:
Om du ska ha ett stort bord så kan du överväga att ha ena halvan hålad och den ena ohålad (eller med endast enstaka hål) så har du en halva till att jobba med småpinaler typ skruv å mutter. Det är ganska irriterande när dom far ner i hålen.
Det kommer nog bli så pga att jag blir less innan jag borrat alla hålM mlkjhr skrev:
Klicka här för att svara