Hej,

Funderar på att införskaffa kompressor för följande ända mål :

- Blåsa upp däck av olika typer
- Låtsa och dra åt hjulbultar
- Blåsa rent detaljer

- Kanske även dra i spik men detta är inget krav

Vad jag förstår så är 50 liter som gäller, frågan är om ex denna kan vara rimlig :

Kompressor
Stanley 50 l 2200 W 356 l/min (antar att det egentligen är 280 l/min)
200017.jpg

Pris : 2899 kr

Eller finns det anledning att köpa något speciellt märke? Eller kan jag köpa något billigare?

Borde funka fint till det du nämner, spika kräver mindre luftkapacitet än tex. muttermaskiner (däck).

Är det ett rimligt pris, kanske rent av ett pang pris? Är det ett okay märke? Tyckte jag läste om att det var samma Italienska tillverkare till Stanley som till några lite finare märken?

Är kompressor något man byter ut relativt ofta eller brukar de hålla i många år(8-10 år)?

snowjim skrev:
Är det ett rimligt pris, kanske rent av ett pang pris? Är det ett okay märke? Tyckte jag läste om att det var samma Italienska tillverkare till Stanley som till några lite finare märken?

Är kompressor något man byter ut relativt ofta eller brukar de hålla i många år(8-10 år)?
Beror,på vad du köper för sorts kompressor. Jag har en som jag haft i 5-6 år nu. Köpt begagnad från en snickare så den är betydligt äldre än så, bytt en koppling som läckte och det är väl typ allt jag gjort med den, kollat oljan någon gång om året

Ska du ha den inne leta efter en som är relativt tyst

Det du säger att du skall göra kan du göra med den här
https://www.jula.se/catalog/verktyg...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200057/
Du får ta de lite lugnt med mutterdragaren bara. Det är nog bara bra då problemet som ovana får med dessa är att de drar bultarna för hårt. Lägg på hjulen med att dra på dem med mutterdragaren och efterdra med fälgkors. Då har du dessutom fördelen att du får loss hjulen vid vägkanten när du får punktering.
mvh Findus

galento
snowjim skrev:
Har haft min 25 liters Abac från Jula i minst 20 år och den har funkat bra till att fylla däck,blåsa rent grejer.Har kört trycklyftsverktyg typ mutterdragare också men har en 230v mutterdragare att lossa fälgmuttrar med,men drar alltid åt fälgmuttrarna för hand.

PS.Har en Abac kompressor med 50l tank också men det sitter alldeles för liten
kompressor på den för det tar evigheter att fylla tanken.Så den används sällan.

Redigerat:
Kompressorer håller länge, hade en 24l som är >10 år som pappa tog över. Nu kör jag med en 100l. Båda har stått i ouppvärmt utrymme och används även på vintern utan problem.

Har du plats med den 50l så tror jag du kommer bli nöjd.

Jag har även en 6l som står i länken ovan på jobbet, den är smidig att ha med sig men det är den enda fördelen med den. Tycker inte ens att den duger till att blåsa rent med pga att man tömmer tanken på några få sek.

Ska man bara pumpa däck och blåsa rent så finns det mindre oljefria kompressorer, (så slipper man mecket med avskiljning, påfyllning och byte)

Sen jag skaffade en elektrisk mutterdragare skulle jag aldrig komma på tanken att dra fram kompressor och slang...
Istället är det den lilla med 25-liters tank som används i stort sett uteslutande. Den funkar till allt utom blästring och vevaxelbultar. 500:- betalade jag för den på Jula för ca 5 år sen.

Är det bara de enkla punkterna som TS anger så är det nog mer vettigt att köpa en lite smidig kompressor och en eldriven mutterdragare.
Problemet med många kompressorer med 50L tank är att själva kompressorn är den samma som på de mindre modellerna så det tar evig tid att fylla upp den större tanken.

Ställer mig sådär till det där att de är tillverkade i Italien, kan lika väl vara importerat och bara slutmonterat eller liknande i Italien, det mesta kommer från Kina ändå.

Redigerat:
Vad är det för underhåll man har på en kompressor? Hur ofta krävs det underhåll? Hur lång tid kan det tänkta ta att fylla en 50l maskin? I detta fallet anger de Genomlupen cylindervolym: 356 l/min? Och är Stanley ett märke värt att fundera på?

Jag tittade på mutterdragare men ska man ha någon märkes så börjar de på 3000 kr? Oftast måste man göra lite förhand. En kompressor kostar mindre och man kan göra mer med den?

Mutterdragare klarar man sig gott utan då man bara skruvar med egna bilar och traktorn man har för litet husbehovsskogsbruk.
Om man driver ett ordentligt jordbruk eller maskinentreprenad eller har 200 hektar skog eller håller på med någonting annat som sliter hårt på maskinerna och kräver snabba reparationen mitt i brådskan kan en mutterdragare vara väldigt bra att ha.

Spikpistol för fyratumsspik är bra att ha då man bygger på förtjänst åt andra men om man bara bygger eget hus och kanske någon liten maskinhall eller garage då klarar man sig utan. Däremot kan en liten dyckertpistol löna sig att skaffa då man skall spika panel och lister inomhus. En dyckertpistol kräver obetydligt med luft.

Min erfarenhet är att det arbetet som kräver störst luftvolymer i hemmaförhållanden är när man sandblästrar rostfläckar på bilen och sprutar olja under bilen. Då behövs det en någorlunda kraftig kompressor.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Plutus skrev:
Ska man bara pumpa däck och blåsa rent så finns det mindre oljefria kompressorer, (så slipper man mecket med avskiljning, påfyllning och byte)
Kan du ge något exempel?

Om man låtsar bultar förhand går det då inte att använda vanlig 18v skruvdragare för att dra ut bultarna? Eller är det en speciell mutterdragare man måste ha oavsett?

snowjim skrev:
Jag tittade på mutterdragare men ska man ha någon märkes så börjar de på 3000 kr? Oftast måste man göra lite förhand. En kompressor kostar mindre och man kan göra mer med den?
300kr kostar väl en på Jula som duger till att byta hjul på bilen med, varför ska du köpa en märkesmaskin för nått du gör 2 gånger om året?

Du kan ju för övrigt inte byta hjul med en kompressor, du måste ju ha mutterdragare till kompressorn med och de kostar ju i många fall likvärdigt mot vad eldriven kostar.

Det är olämpligt att lossa hjulskruvar med skruvdragare, en mutterdragare knackar loss och åt skruvarna, går säkert ta enstaka med en bra skruvdragare men den blir nog inte så långlivad och det lär fresta handlederna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.