Hej

Hej, är ny här på forumet och hoppas på att få hjälp med att koppla in en äldre trefaskompressor jag köpt på blocket

Var på jakt efter en större kompressor för att blästra med och hittade en, åkte dit och säljaren visade hur den startades, först kopplade man in 3 fas sedan slog man till en strömbrytare 1 fas till tryckströmbrytaren , och för att starta så slog man på en kontakt som sitter på tryckbrytare Aut och off.

Han hade själv haft den att blästra med sa han
Kompressorn gick och jag bestämde mig och hämtade kvällen efter.
Det var mörkt och regnade så jag lastade snabbt betalade och åkte hem
Dagen efter skulle jag starta upp den och upptäckte till min förvåning så alla kablar saknades
Allt var bortklippt, så jag ringde och frågade vad F_N som stod på och han sa att kablarna låg i garaget och jag kunde hämta dom om jag behövde dom.

Jag ville häva köpet som han vägrade, så det var till att åka och hämta kablarna och försöka bygga ihop allt ihop igen

Skickar med en bild på det jag fick, och jag har kopplat efter efter dom avklippta kablarna men den fungerar inte om man inte trycker ner motorskyddet då går den

Är det någon som an reda ut detta åt mig, jag ska ha den för blästring.

Tryckströmbrytaren ser konstig ut med två rör i i den, ska tydligen vara kontinuerlig drift på den
Och är det två motorskydd efter varandra ?
Bild 4 är kopplingen i tryckströmbrytaren

Tacksam för hjälp

• Äldre trefaskompressor med avklippta kablar och elektriska komponenter som tryckströmbrytare och motorskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en öppen elektrisk panel med avklippta kablar och olika komponenter som kontaktorer och motorskydd.
    Skapa konto
  • Elpanel med avklippta kablar, strömbrytare och motorskydd, signalerar problem med koppling av trefaskompressor.
    Skapa konto
  • Öppet elektriskt kopplingsskåp med trådar och anslutningar, några avklippta, indikerar reparation eller fel sökning.
    Skapa konto
Hoppas att du har lock att montera dit ;)
Kontrollera att den gulgröna jordkabeln är kopplad rätt och går till metall chassit.
Den vänstra är en Kontaktor
Den högra ett motorskydd som löser ut om motorn drar för mycket ström i någon fas.
Trefasen går genom dessa direkt till motorn.

Stickproppen går till 230v styr kretsen som skall ge 230 V till kontaktorn mellan A1 och A2 så att den drar. Är Den kopplad till A1 och A2?
Spänningen skall genom strömbrytaren och tryckvakten.
Testa att justera tryckvakten eller banka på den.

Det lilla röret till tryckströmbrytaren är till avluftning av röret mellan kompressorn och tanken när kompressorn stannar, så att kompressorn är trycklös när den ska starta.

Den ska vara stängd när kompressorn går, dvs när tryckströmbrytaren slår till.

Det är en okomplicerad krets så du bör enkelt kunna felsöka, förutsatt att du har en spänningsprovare eller multimeter att mäta med.

Du har redan konstaterat att huvudkretsen till motorn fungerar genom att manuellt manövrera kontaktorn till vänster. Förhoppningsvis gick motorn åt rätt håll också.

Så det är manöverkretsen som felar. Följd kedjan som Mikael beskriver
Stickpropp - strömbrytare - tryckvakt - A1, A2 - stickpropp.

Kontrollera också att motorskyddet till höger är inställd på rätt ström enligt motorns märkskylt (och beroende på om den är Y- eller D-kopplad). Motorn är kanske på gränsen för att direktstartas.

Vid provkörning, kontrollera att tryckvakten är rätt inställd, typ 5 respektive 8 bar.

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
Tack för era svar.
Då var helgen räddad, jag ska gå igen allt nu i helgen
Och ja jag har lock till dom men ska nog köpa nya, dom som är med har spruckna lock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.