Byggahus.se

Trasig Bosch gof 1600 ce?

1. C
    Medlem · Gävleborg · 908 inlägg

carlbanan

Medlem
    Någon duktig på ovan nämnda fräs? Misstänker att någonting inte står rätt till nämligen.

Har en ytterst sparsamt använd fräs, den är väl ca 4 år gammal men använd max 10 ggr. Kopplade i strömmen och startade, tyckte det var lite väl mjuk start, men jag fräste på i omgångar under typ en minut. Lyfter fräsen för att kontrollera, och när jag sedan ska fortsätta så startar den inte. Upplever någon form av klickande ljud när jag trycker in knappen/reglaget. Dock så lyser den inbyggda lampan som den ska.

Någon med tips på vad som kan vara fel? Den är förvarad i uppvärmt garage (5-10 grader vintertid), och fungerade utmärkt senast den användes någongång i början av sommaren.

2. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 971 inlägg

ceson

Medlem
    Detta är ett känt problem omskrivet på många forum. Jag har symptom på samma problem, min startar och går för att helt plötsligt stanna släpper jag knappen och trycker in den igen så hoppar den lille otäckingen igång som om inget hänt. Jag har haft den hos Bosch utan att problemet blivit löst.

3. C

carlbanan

Medlem
    Jag justerade faktiskt hastigheten när jag lyfte fräsen för att kontrollera...

Du vet inte vad Bosch har för policy för det här felet? Fräsen är drygt 4 år gammal, och finns registrerad för 3 års garanti. Fast det verkar som att det kanske inte går att åtgärda?

Man trodde ju att en fräs för nästan 5000 skulle hålla lite bättre...

4. ceson

ceson

Medlem
    Jag tycker du skall kontakta Bosch och fråga om dom har någon form av goodwill på detta eftersom det är ett känt problem.
    Mitt fel är ju intermittent så verkstan har inte kunnat återskapa det och därmed inte åtgärda problemet.

5. C

carlbanan

Medlem
    Tjusigt. Drog iväg ett mejl igårkväll och fick svar nu på morgonen. Det är tydligen gratis att skicka in trasiga verktyg, så det blir väl till att göra så. Dock är det deras serviceverkstad som beslutar vad som skall göras (dvs om den skall åtgärdas som goodwill eller på min bekostnad).

Tackar för länkar och tips.

6. ceson

ceson

Medlem
    Det är bara att gå till valfri handlare för Bosch och lämna in för vidarebefordran till verkstan och hoppas på att trähattarna i Danmark är på bra humör. (märks det att jag inte har så bra erfarenhet av deras verkstad?:))

7. C

carlbanan

Medlem
    Haha, ja man får ju hoppas att det går bättre för mig då. Jag tolkar det som att problemet sitter i hastighetsregulatorn, det känns spontant inte som någon dyr sak att byta, även om jag får bekosta den själv.

Jag hade tänkt köra på metoden att boka frakt själv, men det kanske är bättre att gå via valfritt ombud, dvs affär? Tänker på emballage och liknande.

8. ceson

ceson

Medlem
    Jag har aldrig provat den varianten utan alltid lämnat hos handlare. Det är kanske lättare att gå via reparationsservice och skicka själv, då vet du att maskinen är på väg. Lämnar du hos handlarn så kan ju maskinen bli liggande ett tag innan den går iväg. Den jag brukar anlita skickar en gång i veckan så med lite oflyt så kan ju maskinen bli liggande en vecka.

Skriv en utförlig felbeskrivning och hänvisa till att felet är känt, skriv tydligt på papper för verkstan kan inte öppna en enda digital fil av något format;) Lycka till:)

9. C

carlbanan

Medlem
    Jag lämnade in den hos en lokal firma som fixade frakt osv, men det kostade 1060 kr att få den lagad...

10. ceson

ceson

Medlem
    Fick du något besked om vad som åtgärdats på maskinen?

11. C

carlbanan

Medlem
    Någon elektrisk komponent, kan kika om en stund vad det står i papprena.

12. C

carlbanan

Medlem
    Det som står är: byte av elektrisk modul samt 3 timmar arbete.

Ej garanti.

• Laddar…
  13. ceson

ceson

Medlem
    Det du kan trösta dig med är att danskarna tydligen jobbar för ca. 32 svenska kronor i timman vilket väl är omkring 24 danska, så det hade inte blivit någon större förtjänst att skruva själv;)

Men då vet jag vad jag åker på att byta när min bestämmer sig för att stanna för gott:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.