60 213 läst ·
114 svar
60k läst
114 svar
Biltemas Hjulmutterdragare? Erfarenhet?
Enligt instruktionsboken till min bil ska bultarna dras med 130 Nm, och det orkar inte mutterdragaren med utan jag får alltid efterdra för hand.Eld skrev:
Eller egentligen är det väl inte mutterdragaren som är problemet, det är mina händer. För att att mutterdragaren ska uppnå ett visst moment måste ju mina händer orka hålla emot det momentet. Det gör inte mina händer utan lång momentarm, och mutterdragarens handtag är inte tillräckligt långt för det. Att den klarar att knacka hjälper inte riktigt.
Edit: Googlade lite och hittade följande info:
Och också nån som skrev
Redigerat:
Att dra onödigt hårt utan momentnyckel är nog ganska standard ja men är det ett problem? Om man själv bytar så lär man sig ganska snabbt hur hårt man ska dra utan att det ska vara problem att få av dem.Eld skrev:Eftersom hjulen sitter kvar hela säsongen så utgår jag från att de är tillräckligt hårt dragna.
Om man vill ha det säkrare än så så får man ju ta fram momentnyckeln. Det har jag dock aldrig gjort till hjulmuttrarna. Att efterdra för hand utan momentnyckel leder säkerligen till att man drar alldeles onödigt hårt. Det brukar det göra.
Troligen tappar man inte bara ett hjul för att bultarna sitter dåligt utan först kommer fälgen först börja slå och då lär man sig förhoppningsvis en läxa till nästa byte.
Men det hade varit intressant att se vad en momentnyckel hade visat utan att efterdra, d.v.s drar pistolen tillräckligt för vad som är angivet i boken?
Problemet är inte att man riskerar att tappa hjulet eller att man inte orkar lossa skruvarna/muttrarna utan den stora risken är att bulthålen i fälgen går sönder, tex spricker, främst om det är aluminiumfälgar.snowjim skrev:
Till årets hjulbyte så bytte jag upp mig från en 345Nm tryckluftknackare, http://www.jula.se/catalog/verktyg-...erktyg/mutterdragare/mutterdragarsats-073012/ till en 825Nm tryckluftsknackare, http://www.bahco.com/sv-se/p/impact-wrench-12/78-73-6c-be-73-b8-60-64-2d-28-45-1a-7e-25-ed-81/
Det är natt å dag i skillnad mellan maskinerna, med Stanley-maskinen så var jag tvungen att låssa muttrarna med fälgkors, men Bahco'n var det inga problem att lossa muttrarna.
Det är natt å dag i skillnad mellan maskinerna, med Stanley-maskinen så var jag tvungen att låssa muttrarna med fälgkors, men Bahco'n var det inga problem att lossa muttrarna.
Jag var naturligtvis tvungen att prova med min momentnyckel. Den är kalibrerad senast i augusti 2016. Bilen har inte flyttats sedan jag drog med knackaren och momentstav märkt 90 Nm. Jag ställde momentnyckeln på 90 Nm och provade på tre muttrar två rörde sig inte ur fläcken och den tredje rörde sin någon enstaka grad. Sedan ställde jag upp momentet till 100 Nm. Då vreds muttrarna någon eller några grader.snowjim skrev:
Min slutsats är att hjulen är tillräckligt dragna och momentstaven fungerar som den ska.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Erfarenheter av Biltemas bensingräsklippare
Trädgårdsmaskiner -
Biltemas målarfilt - erfarenheter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bilder och erfarenhet av Biltemas fasadfärg (gärna svart) efterfrågas
Fasad -
Erfarenheter av Biltemas robotgräsklippare (rm1000)?
Robotgräsklippare -
Högtryckstvätt biltemas HPW 160 DB, 2500 W någon med erfarenhet?
Trädgårdsmaskiner