Eld skrev:
Jag har inte demonterat den. Var fick du det ifrån?
Jag blandade ihop dig med AndHay som hade lagt upp bild på de trasiga dreven.

Hans bild var ju citerad i ditt inlägg, vilket gjorde att jag fick för mig att det var du som lagt upp bilden.

Eld skrev:
Jag har för övrigt aldrig haft problem att få loss någon hjulmutter. De lossnar alltid omedelbart med mutterknackaren. Jag drar åt med momentstav 90 Nm.
Enligt instruktionsboken till min bil ska bultarna dras med 130 Nm, och det orkar inte mutterdragaren med utan jag får alltid efterdra för hand.

Eller egentligen är det väl inte mutterdragaren som är problemet, det är mina händer. För att att mutterdragaren ska uppnå ett visst moment måste ju mina händer orka hålla emot det momentet. Det gör inte mina händer utan lång momentarm, och mutterdragarens handtag är inte tillräckligt långt för det. Att den klarar att knacka hjälper inte riktigt.

Edit: Googlade lite och hittade följande info:
M12 = 110Nm
M14 = 130Nm
Och också nån som skrev
Brukar vara hållfasthetsklass 10.9 på hjulbultar så där finns inbyggd marginal för att smörja gängorna. Med M12 så kan man dra upp till 114Nm med oljad gänga och M14 upp till 181Nm med olja.
Har man 8.8 så funkar det inte, då blir det för hårt draget om man smörjer

Redigerat:
Då är det inte mycket till mutterdragare du har. Min drar 1600nm så jag kör alltid med momentstav.

Eld skrev:
Eftersom hjulen sitter kvar hela säsongen så utgår jag från att de är tillräckligt hårt dragna.

Om man vill ha det säkrare än så så får man ju ta fram momentnyckeln. Det har jag dock aldrig gjort till hjulmuttrarna. Att efterdra för hand utan momentnyckel leder säkerligen till att man drar alldeles onödigt hårt. Det brukar det göra.
Att dra onödigt hårt utan momentnyckel är nog ganska standard ja men är det ett problem? Om man själv bytar så lär man sig ganska snabbt hur hårt man ska dra utan att det ska vara problem att få av dem.

Troligen tappar man inte bara ett hjul för att bultarna sitter dåligt utan först kommer fälgen först börja slå och då lär man sig förhoppningsvis en läxa till nästa byte.

Men det hade varit intressant att se vad en momentnyckel hade visat utan att efterdra, d.v.s drar pistolen tillräckligt för vad som är angivet i boken?

Det är ju det som är fördelen med en knackande maskin, att den drar hårt men utan att vrida maskinen nämnvärt, då är det något som är fel.

snowjim skrev:
Att dra onödigt hårt utan momentnyckel är nog ganska standard ja men är det ett problem? Om man själv bytar så lär man sig ganska snabbt hur hårt man ska dra utan att det ska vara problem att få av dem.
Problemet är inte att man riskerar att tappa hjulet eller att man inte orkar lossa skruvarna/muttrarna utan den stora risken är att bulthålen i fälgen går sönder, tex spricker, främst om det är aluminiumfälgar.

snowjim skrev:
Men det hade varit intressant att se vad en momentnyckel hade visat utan att efterdra, d.v.s drar pistolen tillräckligt för vad som är angivet i boken?
Jag var naturligtvis tvungen att prova med min momentnyckel. Den är kalibrerad senast i augusti 2016. Bilen har inte flyttats sedan jag drog med knackaren och momentstav märkt 90 Nm. Jag ställde momentnyckeln på 90 Nm och provade på tre muttrar två rörde sig inte ur fläcken och den tredje rörde sin någon enstaka grad. Sedan ställde jag upp momentet till 100 Nm. Då vreds muttrarna någon eller några grader.

Min slutsats är att hjulen är tillräckligt dragna och momentstaven fungerar som den ska.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Eld skrev:
Ok, jag ska prova det. Den är köpt i november 2014 och kvittot finns kvar. Återkommer med resultat.
Jag fick den lagad av Biltema. Vi får se hur länge den håller nu.

E Eld skrev:
Jag fick den lagad av Biltema. Vi får se hur länge den håller nu.
Den höll för en mutter sedan gick den sönder igen.

Det blir ingen mer Biltemadragare för min del.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.