Hej!
Har i dagarna uppgraderat från min läckande Stanley kompressor/skördetröska från Jula och spiralslang/partysugrör från Harald Nyborg till de här två. Det lilla formatet + 58 dB ljudnivå och de smidiga måtten på slangvindan tilltalade. Har inga tryckluftsverktyg utan blåser rent och pumpar grejer typ.
Tänkte satsa på lite kopplingar av kvalitet den här gången, och såg att Swedol här i byn har Temas grejer. Tydligen har snabbkopplingen nån ventil som gör det enklare att byta verktyg när där är tryck i systemet, bland annat.
http://www.swedol.se/snabbkoppling-invandig-ganga.html
Någon som provat? Jämförbara med Cejn eller?
Har i dagarna uppgraderat från min läckande Stanley kompressor/skördetröska från Jula och spiralslang/partysugrör från Harald Nyborg till de här två. Det lilla formatet + 58 dB ljudnivå och de smidiga måtten på slangvindan tilltalade. Har inga tryckluftsverktyg utan blåser rent och pumpar grejer typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tänkte satsa på lite kopplingar av kvalitet den här gången, och såg att Swedol här i byn har Temas grejer. Tydligen har snabbkopplingen nån ventil som gör det enklare att byta verktyg när där är tryck i systemet, bland annat.
Logga in
Skapa konto
http://www.swedol.se/snabbkoppling-invandig-ganga.html
Någon som provat? Jämförbara med Cejn eller?
Produkter som diskuteras: "slangvindan"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
I en del kopplingar sitter det en kula som tätar när man kopplar loss ett verktyg , rätt bra då det inte blåser kring öronen vid nämnda arbete .
Den puffas undan då den nya hankopplingen trycks in med lite kraft och snabbhet
Den puffas undan då den nya hankopplingen trycks in med lite kraft och snabbhet
Tema gör helt ok kopplingar men jag är inte förtjust i dom nya säkerhetskopplingarna men alla går över till den typen.
Både Tema och Rectus ägs idag av Parker och dom som Swedol säljer tror jag är en enklare modell för dom vi kör på jobbet ser betydligt mer påkostade ut...
Både Tema och Rectus ägs idag av Parker och dom som Swedol säljer tror jag är en enklare modell för dom vi kör på jobbet ser betydligt mer påkostade ut...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Cejn eSafe är riktigt smutt och har bra kvalitet.
Håller med Robert-San01. Gick över till Cejn esafe på samtliga slangar då det fungerat bra utan att strula. Fördelen är att de är betydligt tystare samt att du kan koppla loss verktyg med en hand utan att de flyger iväg.Alltgår skrev:
Cejn har hållt bra kvalité och skulle du vilja ha en spiralslang så rekommenderar jag deras med den nya kopplingen. Esafe har en röd ring på kopplingen, enkelt o känna igen.
Såg att Duabhuset hade lite Cejnprylar, fri frakt över 500 kr. "Tyvärr" beställde jag en MFT spiralslang tillsammans med kompressorn. Men den såg rätt seriös ut den med. Och spiralslang blir ju bra när man kånkar med sig kompressorn nån enstaka gång också.
https://www.proffsmagasinet.se/verk...erktyg/tillbehor/mft-53020017-kompressorslang. Sätter jag den på vindan ovan så når jag ut genom garaget och runt bilen.
Men hur är det, går det bra att köra så lång slang som 18 m med invändig diameter på 6mm? Har knappt sett några 6mm slangar på över 10 m till salu...
https://www.proffsmagasinet.se/verk...erktyg/tillbehor/mft-53020017-kompressorslang. Sätter jag den på vindan ovan så når jag ut genom garaget och runt bilen.
Men hur är det, går det bra att köra så lång slang som 18 m med invändig diameter på 6mm? Har knappt sett några 6mm slangar på över 10 m till salu...
Fick annulerat MFT slangen. Så det blir nog lite Cejnprylar från Duabhuset. De har även den här blåspistolen, som verkar rätt nice. Helt klart mer än jag behöver, men man är ju som man är...
Har beställt en sådan här redan, i samband med slangvindan från Amazon som hade riktigt bra pris och fri frakt. De två skulle nog kunna komplettera varandra.
Har beställt en sådan här redan, i samband med slangvindan från Amazon som hade riktigt bra pris och fri frakt. De två skulle nog kunna komplettera varandra.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Skall du inte köra några krävande maskiner som bläster, knack, slip osv så räcker 6mm slang. Men även på korta sträckor blir det markant strypning med 6mm. Jag har 10mm för mutterknacken och målning. 6mm x25m på Aerfast vinda för spikpistol, blås och luftpåfyllning.
Cejn blåspistolen är bra!
Cejn blåspistolen är bra!
Redigerat:
Har en sådan pistol men den ligger nog i någon låda nu, tycker inte den var värd priset till det jag håller på med. Eftersom allt kommer ut på sidorna i en cirkel kan man inte trycka ned munstycket i något man vill blåsa ur på samma sätt.Alltgår skrev:
Har ett par stycken https://www.jula.se/catalog/verktyg...kluftsverktyg/blaspistoler/blaspistol-079039/
som fungerar galant, den jag tycker bäst har ett gummiskydd fram till som kan sluta semi-tätt vid behov.
Hade hellre lagt dom pengarna på bättre slangar/kopplingar, mycket större irritationsmoment!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden