findus42
findus42: Antar att du menar typ DeWalt TGS173 eller 172 (tidigare Elu). De första 10 åren jag höll på med byggen var det vad såg jag hade. Det går inte att dra ut klingan. Därmed går det inte att såga grövre virke än 145x45 i 45 graders vinkel. Bortsett från den begränsningen så är det den enda såg du egentligen behöver. Har man råd med en separat klyvsåg går det att jobba lite fortare
47 svar · 10,2k läst
G
Greybird: Tack, [bild] Det profilslipfästet som visades på videon hade jag också förstått mig på. Mitt fäste ser helt annorlunda ut och har artikelnr 638 10 031 010. Jag har tagit en bild och ska se om jag kan lägga upp den.
2 svar · 1,4k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Hammargrens ordnade hela EPS-biten på ett föredömligt sätt! Tack för all hjälp
10 svar · 1,6k läst
D
Anonymiserad 138107: Hur gick det med Kreg Rip Cut, nöjd?
5 svar · 2,3k läst
Fotografen
Fotografen: Sedär, då var jag inte virrigare än vanligt iaf. Får bli en med klingan på högersidan. Tack ska ni ha.
3 svar · 1,3k läst
S
sewage: Tänkte köra via Beijer också. Men direkt när jag lägger till bänken så blir frakten 3995 SEK....... Blev Toolab istället för några hundringar till. Bor i Borlänge så jag antar att frakten blir dyr för att det inte finns här i närheten?
11 svar · 13,4k läst
P
pleqtiz: [citat] Det är ett tag sedan nu de gav ut någon centrotec låda, jag är en av dem som väntar på en ny :oops:. visserligen har dom släppt en i mini låda men den är så äkligt prissatt så jag vet inte om det ens är värt att kolla på den .. https://www.festool.de/produkte/neuheiten/neuheiten/203817---sys-ce-mini-1-tl-tra Den senaste de kom ut med va en heavy duty låda har jag för
20 svar · 6,9k läst
O
Otsef: Har inte hört om några problem och inte haft några själv. Har haft min i snart fem år, beställde från tyskland. Superbra dammuppsugning, kör tillsammans med 26 an.
6 svar · 3,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Håller helt med dig. I min pelarborr för trä så har jag en gammal Röhm Prima 3-16mm nyckelchuck som föregående ägare har "knackat ihop" i nosen. Den fungerar utmärkt, snurrar extremt centriskt och när man är van så går det fort att byta verktyg. [bild]
25 svar · 9,0k läst
·
Adoby
Adoby: Kanske skulle kunna kombinera en liten arbetsbänk, typ den ovan, med utfällbar extra bordsskiva på en sida och förvaring på två, med en handkärra/säckkärra på fjärde sidan? [bild]
78 svar · 46,5k läst
·
P
Anonymiserad 175124: Tack för svar. Blev byte till ett borstlöst kit.
3 svar · 3,0k läst
FreQa
FreQa: [citat] Jo därför gillar jag den också. GSR-vli köpte jag därför men också att den är tystare och inte tjuter så mycket när man smygdrar med den.
22 svar · 13,0k läst
·
S
Skanstull: Tack för blixtsnabb återkoppling, mycket uppskattat!! :)(y)
3 svar · 1,2k läst
Z
Zango: Signalborr heter det i Småland.
4 svar · 3,6k läst
F
FRS05: Mycket bra har sagts i tråden. Tål att upprepas men man ska ALDRIG slipa med en kapskiva. Jag stryper bokstavligt talat de som gör det på jobbet. Har du någon gång sett en slipskiva flyga som en projektil i luften, för att någon ha slipat med den, och den har satt sig på något trevligt ställe så vill du inte vara med om det igen. En vinkelslip ska heller ALDRIG läggas med kapskivan
45 svar · 32,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Va! Vad menar du? Är inte ni till för att betjäna MIG! Det här skall jag berätta för min mamma, och då skall hon anmäla er!!! Så det så!!!:mad::devilish::mad::devilish::mad::devilish: För övrigt. Snökedjan var inte ens nära att få på. Däcket var alldeles för stort. Det hjälpte inte heller att Jaguarens stora bärarm var i vägen. Hälsar Den söndercurlade Staffan
7 svar · 3,4k läst
A
AndersS: Det är bl.a. det jag gillar med B&D att det finns ett riktigt fotsteg man kan sätta foten på och stabilisera vid vissa arbeten. Nu är jag färgad men det enkla bordet har jag haft i 35år och är nog det "verktyg" jag använt mig mest av, men skulle behöva nya spännskivor då de sviktar lite där cirkelsågen tagit lite för djup pga mitt slarv.;) Det nyare med en vändbar skiva tillför
14 svar · 3,2k läst
·
P
Pysslarn: [citat] Visst är det! Piggar upp vilken stiff parmiddag som helst. Swoosh swish chop — plötsligt händer det saker. "Va kul vi har, haha!" :D //Ronnie
16 svar · 7,1k läst
·
mattiasp
mattiasp: Eller köp en lång och kapa till två korta och spara/byt/sälj/skänk den ena. En kort skena med permanent monterat 90-gradersanhåll kan vara bra att ha. Som en kapmojäng deluxe.
4 svar · 1,2k läst
C
corre: Attack är gammalt känt märke, skulle räkna det som bra. Jag har servat min kompressor en gång, byte olja efter ca 10h drift på en billig modell. Det var välbehövt, den var svart... Så service var 50 eller 100h är inte fel om man vill ha kvar kompressorn över tid.
1 svar · 2,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det blev Småmaskinservices kablar 5M210SV för 115:-. 5m, tunn och smidig, oljebeständig. Julas kabel är för tjock och otymplig
20 svar · 3,5k läst
V
vectrex: [citat] En ren gissning från min sida. Jag tror den där anti-kickback-pawl bara levereras i nordamerika. Aldrig sett den i Sverige.
6 svar · 5,5k läst
·
Björn Melander
Björn Melander: Tack snälla för svar. Håller på med ett projekt med infästning av ett gäng expansionsbeslag. Jag hade några systemskruv i grövre dimension liggandes och började planera för dessa men insåg att de var svårt att hitta likadana. Nu har jag dock löst det med annan typ av infästing.
5 svar · 2,9k läst
End
End: Firmabil är det tänkt men jag brukar ändå behålla bilen längre än leasingsavtalet så länge den är fräsch.
31 svar · 18,0k läst
·
FredrikR
FredrikR: Jag tror det kan ha varit lite kärvare i början, normal användning kanske "mjukar upp" mekanismen. Har inte bytt blad alltför ofta, nöter på flera sågar.
9 svar · 8,0k läst
G
Ganescha: Locktite super lim precision är grymt bra. Limar leksaker, porslin, verktyg, biltema duschblandare ;-) ja, jag limar allt möjligt :D
18 svar · 13,7k läst
·
Alltgår
Alltgår: [citat] Med "solid hårdmetallborr", menar du då en sådan som jag länkar till? "Solid carbide" står det. Förutom att borra nytt hål i tången på aktuellt härdat knivblad, så tänkte jag borra upp befintliga 3 mm hål till 6 mm. Vad tror du om den uppgiften? Borret ser ut så här:
24 svar · 22,5k läst
·
G
gårdsnissen: Svärfar köpte en flock med 18V verktyg på en Swedoldag (är nu i april i Malmö/Lund). Pratade direkt med säljaren och kunde få ett bra pris då han köpte mycket. Säljare från Bosch, Hitachi, Dewalt och Milwaukee är där så det finns att välja på samt att man kan klämma och känna på prylarna. Fördelen är att man kan komponera sitt eget kit, tycker ofta att de färdiga kiten
10 svar · 3,0k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Frågan var ju om det fanns andra tillverkare än AUDI som byggt chassi (självbärande kaross) i aluminium ... (och själv kommer jag bara på Lotus, men det är ju lite OT när man pratar om rostskydd för svenska vägar)
30 svar · 8,5k läst
P
pr95: http://www.toolboxbuzz.com/head-to-head/best-dust-extractors-head-to-head/
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.