Hej

Tittar på en DW745 men blir inte riktigt klok på om det finns olika varianter eller om det är så att olika affärer säljer olilka generationer. Skälet till funderingarna är följande:

• DWs egen webbsite specar 1850W/610mm klyvbredd och visar en bild på en såg med ett transparent klingskydd som har något kantig form
  • NetOnNet specar 1700W/610mm klyv på en 745-QS och visar en bild med ett svart klingskydd med rundad form
  • Toolab specar 1700W/610mm med samma bild som NetOnNet
  • Proffsmagasinet specar 1850W/610mm med samma bild som NetOnNet/Toolab (och har valt en prispunkt som är 50% över dessa, vilket skulle kunna tolkas som att det här är en såg som i något avseende är bättre)

Listan kan göras längre men jag tror detta räcker som illustration. Kan någon klargöra för mig

1. Vad den bibliska sanningen är vad gäller effekten; samt
2. Huruvida det är så att handlarna inte uppdaterat bilden eller om de säljer en föregående generation av sågen?

Tack på förhand.

137 läsningar om en av landets populäraste bordssågar och ingen som har en uppfattning i frågan...?

Nu har jag rett ut det här själv genom att ringa DeWalt. Så här ligger det till:

a) DW745 typ 1 hade en motor på 1700W. Typ 2-4 har fått motorn uppgraderad till 1850W.

b) Det genomskinliga klingskyddet på DWs egen webbsite är det klingskydd som levereras med batterivarianten av maskinen. Köper man en nätdriven maskin får man det svarta klingskyddet man kan se på återförsäljarnas bilder.

Det verkar alltså som att vissa ÅF inte uppdaterat maskindata och att DW själva inte varit tydliga med att bilden visar batterimaskinen.

I den utsträckning någon är intresserad så är EAN-numret för en nätansluten DW745 typ 4 EAN 5035048145500.

Då tror jag vi rett ut detta. Case closed från min sida.

• Gilla
erikssonjorgen och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Intressant, har själv reflekterat över detta, då jag funderat varför inte jag fick det genomskinliga skyddet. Men min tanke var att det var för USA-marknaden, kollar man på hemsidan så ser man tydligt nätsladden samt det genomskinliga skyddet för klingan, så känns som Dewalt själva inte har koll.

Lyfter tråden då frågan är relaterad. Har någon en DW745 med den svarta anti kickback pawl man ofta ser på modellen med klart/genomskinligt klingskydd?

Se bild nedan.

Har själv den nätdrivna modellen med mörktonat klingskydd o klyvkniv, men man kanske skulle vara mindre nojjig för kickback om man hade det där sågtandade skyddet.

Svart anti kickback pawl från en DW745 sågmodell med varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Alko skrev:
Lyfter tråden då frågan är relaterad. Har någon en DW745 med den svarta anti kickback pawl man ofta ser på modellen med klart/genomskinligt klingskydd?

Se bild nedan.

Har själv den nätdrivna modellen med mörktonat klingskydd o klyvkniv, men man kanske skulle vara mindre nojjig för kickback om man hade det där sågtandade skyddet.

[bild]
En ren gissning från min sida. Jag tror den där anti-kickback-pawl bara levereras i nordamerika. Aldrig sett den i Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.