Jag är i valet och kvalet att välja en slagskruvdragare. Då jag oftast jobbar utan hörselskydd dvs skruvar lite då och då lockar Ryobis Quietstrike. Jag har annars Bosch GSR 18 V-LI som jag är nöjd med. Har även en dyckertpistol
RYOBI R18N18G-0 18V ONE+. Så dessa två batterisystem har jag (förutom en gammal grön Bosch)
Vad tycker ni alla andra? Är det jobbigt att höra dom smattra? Jag har bra hörselskydd men jobbar gärna utan...

En gul och svart Ryobi Quietstrike slagskruvdragare isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild för uppmärksamhet

jag kikade på den där men den slår ju inte så hårt. frågan är om den orkar dra i långa skruv på samma sätt som den "vanliga" gör.
jag har haft Ryobis slagis några år och jag gillar den skarpt. jag köpte en Makita men jag föredrar nästan ryobin då den är lättare att finlira med. en störig sak med den gamla Ryobin var att den saknade plats för bältesögla, det är väldigt praktiskt att kunna hänga maskinen i fickan när man jobbar..

Min slagis, GDX 18 V-LI, är högljudd men inte obehagligt så om man bara ska skruva ett fåtal. Jag tycker att du borde satsa på ett kvalitetsmärke om du redan har batterierna. Och som vanligt är tipset att du ska känna på grejerna i butik för att se så de passar din hand.

Med det sagt så hade jag, om jag köpt idag med mina behov i hyresrätt, istället gått på 12V.

• Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Jag har en sådan Ryobi som du visa på bilden. (vann den här på BH). Nu har jag inte precis satt den på prov än men ljudnivån tycker jag är bra iaf.

Hat testats makitas oljedämpade på mässa och den var otroligt mycket tystare och behagligare än de vanliga.

https://www.makita.se/tool/15208/DTS141Z.html

Skillnaden mellan 77DbA och 98DbA är otroligt stor men den är inte så stark

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Bosch GDX 18V-EC här, hörs att den används men inte så pass att hörselskydd behövs vid tex däckbyte i garaget, även om man kanske borde ha.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vad ska du skruva? Är ju en stor skillnad beroende på vilket moment du behöver.

Jag har en bosch gds 18 v-ec 250. Den vill man inte använda länge utan hörselskydd, men i gengäld klarar den däckbyten och andra tunga saker med ett skratt.

L ljhnilsson skrev:
jag kikade på den där men den slår ju inte så hårt. frågan är om den orkar dra i långa skruv på samma sätt som den "vanliga" gör.
jag har haft Ryobis slagis några år och jag gillar den skarpt. jag köpte en Makita men jag föredrar nästan ryobin då den är lättare att finlira med. en störig sak med den gamla Ryobin var att den saknade plats för bältesögla, det är väldigt praktiskt att kunna hänga maskinen i fickan när man jobbar..
200 Nm sägs på flera sidor så det borde räcka.
Bältesögla gärna.

FreQa FreQa skrev:
200 Nm sägs på flera sidor så det borde räcka.
Bältesögla gärna.
Var tvungen att googla.
Står ju lite kryptiskt, max vrid 45Nm men prestanda som 200Nm.
Vet inte vad det innebär i praktiken. Jag har aldrig saknat kraft i min ”vanliga” iaf och den ska dra 130Nm..

Dragaren på bilden ser lite klumpig ut, en vits med slagskruvdragaren är ju att den är betydligt kortare än den vanliga dragaren.

T Tosse skrev:
Vad ska du skruva? Är ju en stor skillnad beroende på vilket moment du behöver.

Jag har en bosch gds 18 v-ec 250. Den vill man inte använda länge utan hörselskydd, men i gengäld klarar den däckbyten och andra tunga saker med ett skratt.
Jag tänker mig träkonstruktioner och lite hjälp vid däcksbyten.

FreQa FreQa skrev:
Jag tänker mig träkonstruktioner och lite hjälp vid däcksbyten.
I så fall är nog däckbytena dimensionerande om du inte ska dra i 250 mm fransk träskruv i ändträ.

Däck dras åt med ca 100 Nm. När de ska lossas kan det kärva lite så då kan det behövas lite mer.

En annan variant är att köp en lite smidig slagdragare och en sladdriven för hjulen.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
S
Köpte dewalt DCF887 då batterier är hyfsat billiga och den verkar stark i de test jg sett på Youtube

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Denna funderar jag på Bosch

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.